۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
گفتگوی بازار با رئیس سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل| سیاست صنعتی باید مبتنی بر علم جدید باشد
آلکوترا: سیاست صنعتی همیشه با تحول ساختاری اقتصاد پیوند خورده است

گفتگوی بازار با رئیس سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل| سیاست صنعتی باید مبتنی بر علم جدید باشد

«لودوویکو آلکورتا» معتقد است ویژگی تعیین کننده یک انقلاب فناوری ظهور مجموعه ای از فن آوری های توسعه یافته است و صنعت هنوز به عنوان موتور رشد و تعیین کننده اصلی ثروت ملت ها تلقی می شود.

بازار؛ گروه بین الملل: کتاب «چشم اندازهای جدید درباره تغییرات ساختاری/ علل و پیامدهای تغییر ساختاری در اقتصاد جهانی» توسط «لودوویکو آلکورتا»، «نیل فوستر-مک گرگور»، «بارت ورسپاگن» و «آدام سیرمائی» منتشر شده است.

این کتاب یک جلد ویرایش شده جامع است که ریشه های تاریخی و مباحث پیشرفته درباره نقش تغییر ساختاری در روند توسعه اقتصادی را شامل می شود، از جمله دیدگاه های ارتدوکس و ناهمگون و کمک های محققان برجسته در این زمینه. حجم از چهار بخش اصلی تشکیل شده است. بخش اول مبانی نظری ادبیات تغییر ساختاری را شامل می شود.

بخش دوم، با استفاده از منابع و روشهای به روز، مروری تجربی از روند عمده تغییر ساختاری را ارائه می دهد. بخش سوم تجزیه و تحلیل گسترده تجربی از عوامل تحول ساختاری را ارائه می دهد. بخش چهارم بررسی می کند که چگونه فرایندهایی مانند رشد فراگیر ، کاهش فقر، اشتغال تولیدی، توزیع درآمد جهانی و پایداری محیط زیست تحت تأثیر تغییرات ساختاری قرار می گیرند و چگونه می توانند تحت تأثیر سیاست قرار بگیرند.

«لودوویکو آلکورتا» رئیس سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل در خصوص اهمیت سرمایه گذاری خارجی به خبرنگار بازار گفت: جریان سرمایه بین المللی به رشد کمک می کند زیرا منجر به افزایش سرمایه گذاری داخلی می شود، اما خطرناک است زیرا به طور بالقوه قابل برگشت است. بانک های توسعه ملی (NDB) نیز نقشی اساسی در پرورش نوآوری و کارآفرینی در اقتصادهای ملی داشته اند و به عنوان تحقق ساختاری مورد نیاز برای اطمینان از توسعه ضروری به نظر می رسند.

وی در ادامه افزود: سیاست صنعتی همیشه با تحول ساختاری اقتصاد پیوند خورده است. ماهیت سیاست های صنعتی با توصیف سیاست های صنعتی اخیر تغییر کرده است - با تأیید اینکه نیروهای بازار و ابتکار خصوصی نیروی محرکه تنوع، ارتقا و به طور کلی توسعه صنعتی هستند. در عین حال سیاست جدید صنعتی به رسمیت می شناسد که دولتها بیش از اطمینان از حقوق مالکیت، اجرای قرارداد و ثبات اقتصاد کلان، در سازماندهی تولید نقش استراتژیک و هماهنگی دارند.

وی تأکید کرد: در سیاست های جدید صنعتی، سیاست های علوم، فناوری و نوآوری نقش برجسته ای دارند. این موارد از طریق انواع ابزارهای مالیاتی، یارانه ها و ترتیبات مشارکتی تبلیغ می شوند. دولت ها شرایطی را فراهم می کنند که در آن تجارت می تواند شکوفا شود. صنعت هنوز به عنوان موتور رشد و تعیین کننده اصلی ثروت ملت ها تلقی می شود. اما به بخشهای پویای خدمات نیز توجه می شود. با این حال، سیاست های صنعتی نباید چرخشی تکنوکراتیک داشته باشند، زیرا طراحی و استفاده از ابزارهای سیاست گذاری و انتخاب های شرکت ها توسط روابط قدرت، ساختارهای طبقاتی و منافع شخصی محدود می شود. این موارد عبارتند از: نهادهای هماهنگی و اداره؛ نهادهای یادگیری و نوآوری و نهادهای توزیع مجدد درآمد و انسجام اجتماعی. مدیریت موفق مداخلات نیز از اهمیت برخوردار است زیرا مداخلات در سیاست، برنده و بازنده ایجاد می کند. صلاحیت های پویا، توانایی ها و ظرفیت های جذب نقش اساسی در توانایی یک کشور برای صعود از پله های درآمد دارد.

رئیس سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل در ادامه یادآور شد: ظرفیت های جذب اهمیت دارند زیرا جذب در سطوح کم درآمد به توانایی به دست آوردن و جذب فن آوری های پیشرفته از اقتصادهای پیشرفته بستگی دارد. در سطح درآمد متوسط، یک کشور باید توسعه دانش خود را شروع کند. اگر با افزایش درآمد، اهمیت بخشهای فناوری پیشرفته پویا افزایش یابد، این امر منجر به اشتغال ماهرتر خواهد شد.

وی افزود: اگر رشد اقتصادی با تغییر ساختاری افزایش بهره وری همراه باشد، این کار برای ایجاد اشتغال با بهره وری بالا مناسب است. در صورت عدم وجود این نوع تحول ساختاری، رشد ممکن است نتواند نتایج مطلوب فقر را ایجاد کند. در کشورهای پیشرفته تغییرات ساختاری از طریق پیشرفت فناوری باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه ای می شود، در حالی که واردات به افزایش آن منجر می شود.

«لودوویکو آلکورتا» تصریح کرد: این بدان معناست که تولید گازهای گلخانه ای به کشورهای در حال توسعه برون سپاری می شود. دیگری دیدگاه گسترده تری دارد و این دیدگاه را مطرح می کند که انتقال به انرژی های تجدیدپذیر را می توان به عنوان یک انقلاب تکنولوژیکی همسو با انقلاب های بزرگ تکنولوژیکی گذشته تلقی کرد.

وی افزود: ویژگی تعیین کننده یک انقلاب فناوری ظهور مجموعه ای از فن آوری های توسعه یافته است. نمونه هایی از این ورودی های کلیدی، نفت در قرن بیستم و اجزای میکروالکترونیک در قرن اخیر هستند. دیدگاه های تغییر ساختاری یک رویکرد مفهومی و کاربردی جایگزین مهم برای درک رشد و توسعه اقتصادی را تشکیل می دهد. چشم اندازهای تغییر ساختاری در انواع مختلف آن، مجموعه ای جامع و غنی از پاسخ به سوالات توسعه اقتصادی از زمان اقتصاد کلاسیک را ارائه داده است.

رئیس سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل در پایان گفت: تحقیقات جدید هیجان انگیزی در بسیاری از زمینه ها انجام می شود از جمله جنبه های زیست محیطی تغییر ساختاری، جنبه های منطقه ای، پیوندهای بین تغییر ساختاری و نوآوری، پیامدهای فقر ناشی از تغییرات ساختاری و تغییرات جهانی در ساختار تولید و صادرات. تنها با دسترسی بیشتر تحولات فعلی به طیف وسیع تری از خوانندگان، ادامه پیشرفت تفکر ساختارگرا امکان پذیر خواهد بود.

کد خبر: ۶۶٬۴۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha