۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳
رشته‌های مناسب بازار کار در هنرستان‌ها ایجاد شود؛ تأخیر تخصیص اعتبارات خراسان شمالی
در گفتگو با بازار عنوان شد:

رشته‌های مناسب بازار کار در هنرستان‌ها ایجاد شود؛ تأخیر تخصیص اعتبارات خراسان شمالی

بجنورد- با توجه به اینکه ۱۶ سال از تقسیم استان خراسان شمالی از استان خراسان بزرگ می‌گذرد اما همچنان محروم بودن این استان برای بسیاری محرز و مشخص است و خروج استان از انباشتگی عقب‌ماندگی مستلزم تخصیص اعتبارات مصوب است.

بازار؛ گروه استان‌ها: خراسان شمالی با داشتن جمعیتی بالغ‌بر۹۰۰ هزار نفر، دارای منابع، استعدادها و پتانسیل‌های بسیار خوبی در منطقه است و ظرفیت‌های این استان در حوزه‌های کشاورزی، گردشگری، صنعت و معدن و... بسیار عظیم است که می‌توان از این ظرفیت‌ها در راستای اجرای طرح‌های توسعه‌ای در حوزه‌های مختلف بهره گرفت. با توجه به اینکه ۱۶ سال از تقسیم استان خراسان شمالی از استان خراسان بزرگ می‌گذرد اما به نظر می رسد اقدامات انجام‌شده در این مدت آن‌گونه که باید باشد رضایت‌بخش نیست.

این استان با مشکلاتی ازجمله خام فروشی محصولات کشاورزی، تأخیر در توزیع اعتبارات تخصیص‌یافته، عدم تطابق نیازهای بازار کاردانش‌آموختگان، مشکلات عشایر در خصوص کمبود نفت و...مواجه است که با تخصیص اعتبارات به‌موقع، این استان قطعاً با تمرکز مجموعه مدیران و نمایندگان استان روی مسائل کلیدی می‌تواند ضمن توسعه زیرساخت‌ها، عقب‌ماندگی‌های خود را در برخی از بخش‌های اقتصادی هر چه سریع‌تر جبران کند.

در این خصوص گفتگویی با محمد وحیدی نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی صورت گرفته است.

* وضعیت بازار کار خراسان شمالی را برای دانش‌آموختگان چگونه می‌بینید؟
فقر مدیریتی یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در عدم استفاده از ظرفیت‌های کشور است، کشور فقیری نیستیم اما دولت با نوع مدیریت خود، فقیرانه مدیریت می‌کند و همین مسئله اجازه نمی‌دهد استفاده مناسبی از منابع کشور داشته باشیم.

کشور فقیری نیستیم اما دولت با نوع مدیریت خود، فقیرانه مدیریت می‌کند

با توجه به اینکه ارتباط بین کشورها بر اساس ظرفیت منافع مشترک تنها اصل دیپلماسی است، هیچ کشوری برای منافع کشور دیگر پای میز مذاکره نمی‌نشیند و به‌طورقطع هر کشوری در مذاکرات به دنبال منافع کشور خودش است. در سال جاری ۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای آموزش عالی استان مصوب شده که این اعتبارات تخصیص پیدا نکرده است و امسال نیز اقتدار مناسبی از وزارت علوم در بودجه ۱۴۰۰ مشاهده نمی‌شود.

تمام طرح‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان در پیشنهادات لایحه بودجه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده و در حال حاضر دانشگاه فنی و حرفه‌ای، علمی کاربردی و فرهنگیان نیروی انسانی آماده کار را تربیت می‌کنند و از همین جهت باید موردتوجه قرار گیرند در غیر این صورت با آسیب بسیاری مواجه خواهیم بود.

* نظر شما درباره رشته های تحصیلی چیست؟
برخی از رشته‌های تحصیلی موجود پاسخگو استان نیستند، رشته‌های دانشگاهی باید به سمت رشته‌هایی برود که در بخش خصوصی کار ایجاد و خود دانش‌آموختگان به سمت کار و بازار حرکت کنند.

هرچقدر کارگاه‌های به‌روز داشته باشیم اما ارتباط با صنعت ضعیف باشد، خروجی موردنظر به دست نمی‌آید و از همین جهت باید ارتباط تنگاتنگی بین دانشگاه و صنعت شکل بگیرد؛ در مرحله اول باید رشته‌های مناسب بازار کار در هنرستان‌ها ایجاد و در ادامه در دانشگاه‌ها نسبت به ایجاد رشته‌های مرتبط اقدام شود.

باید شرایط به‌گونه‌ای باشد و ارتباط صنعت و دانشگاه در حدی افزایش پیدا کند که گذراندن طرح در صنایع برای استخدامی و... اجباری باشد تا جوانان پس از دوران تحصیل به‌خوبی مهارت‌ها را به‌کارگیرند.

هرچقدر کارگاه‌های به‌روز داشته باشیم اما ارتباط با صنعت ضعیف باشد، خروجی موردنظر به دست نمی‌آید

به‌طور مثال یکی از روستاهای محروم استان در زمان شیوع کرونا دو میلیون دلار فرش دو رو به کشورهای دیگر صادر کرده است که در این کارگاه ۲۵۰ رنگ سنتی تهیه می‌شود و نیاز است که این‌گونه تولیدکنندگان، نیروهای انسانی بسیاری را تربیت کنند تا بتوانیم از ظرفیت‌های استان استفاده کنیم. همچنین استان خراسان شمالی در حوزه صنعت اسب ظرفیت‌های بسیاری دارد ولی متأسفانه هیچ‌گونه استفاده‌ای از این ظرفیت نمی‌کنیم.

* در خصوص مشکلات موجود در توسعه حوزه شهرها بگویید.
در طرح‌های مطالعاتی جامع و تفصیلی، کاهش محدوده‌ی شهرها باعث مشکلات و آسیب‌هایی برای مردم شده که لازم است اصلاحات نقشه‌ای و طرح توسعه‌ای سرعت گیرد و درجاهایی که امکانش فراهم است باید از آپارتمان‌نشینی جلوگیری کرد و هویت و ساختار زندگی به‌صورت خانه‌های  ویلایی باشد؛ به‌طور مثال می‌توان به جانمایی‌های نامناسب شهرک گلستان شهر اشاره‌کنیم، درگذشته مطرح شد که گلستان شهر در محل فعلی شهرک صنعتی بیدک ساخته شود که هم به‌عنوان چشم و ورودی شهر زیبا باشد و هم نیازی به ایجاد و انتقال زیرساخت‌ها نباشد.

در خصوص معارضه اسناد ملی با مستثنیات مردمی نیز هرچند که ما در حوزه منابع طبیعی و محیط‌زیست به‌شدت مدافع منتفع ملی هستیم اما بسیاری از مردم زحمت‌کش روستا هم‌اکنون با این مشکل مواجه هستند که زمینی که سالیان سال در آن کشاورزی می‌کرده‌اند به‌یک‌باره از آن‌ها گرفته می‌شود که این مشکلات باید در کمیسیون رفع تداخلات حل شود.

* وضعیت بخش کشاورزی استان و توزیع ارز دولتی چگونه است؟
بخش کشاورزی استان خراسان شمالی از سوی وزارت جهاد کشاورزی به‌خوبی توجه نشده و سهم اعتبارات بخش کشاورزی استان خرسان شمالی بسیار کم است همچنین وضعیت صنایع تبدیلی حوزه کشاورزی استان مطلوب نیست و بالای ٩٠ درصد محصولات بخش کشاورزی استان خام فروشی می‌شود.
وجود بالای دو میلیون دام سبک و سنگین در خراسان شمالی ظرفیتی خوبی است که باید توسط وزارت جهاد کشاورزی حمایت شود.

در خصوص توزیع نهادهای دامی با ارز دولتی نیز باید نظارت‌ها بیشتر باشد از شهریورماه سال گذشته تا شهریورماه امسال ۴۵ درصد از نهاده‌های دامی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی تأمین‌شده بود در بازار آزاد فروخته‌شده و تنها ۵۵ درصد نهاده‌های دامی با ارز دولتی واردشده، در اختیار مردم قرارگرفته و باقی آن در بازار آزاد فروخته‌شده است و این امر سبب شده تا دامداران خراسان شمالی دام مولد خود را وارد بازار فروش کنند.

از شهریورماه سال گذشته تا شهریورماه امسال ۴۵ درصد از نهاده‌های دامی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی تأمین‌شده بود

فروش این نهاده‌ها در بازار آزاد سبب می‌شود تا دامدار متضرر شود و دام مولد خود را به فروش برساند و برای جلوگیری از بروز این امر باید سامانه‌ها برخط شوند و این مورد به‌صورت جدی‌تر پیگیری شود. بر اساس تفریغ بودجه سال ۱۳۹۸، این بودجه ۳۴ درصد به‌صورت کامل اجراشده و ۴۲ درصد به‌صورت ناقص به اجرا درآمده و باقی آن عملی نشده است؛ با این اوصاف منابع و مصارف تطبیق دارند.

* در حال حاضر وضعیت توزیع بودجه از سوی دیوان محاسبات چگونه است؟
استان‌های کم برخوردار در بحث تخصیص اعتبارات مستلزم توجه ویژه ‌و نگاه عدالت محورانه هستند که لازم است دیوان محاسبات بر توزیع بودجه‌های متمرکز و عدالت آن نظارت لازم را داشته باشد.
تخصیص برخی از دستگاه‌های اجرایی استان به‌اندازه‌ای دیر انجام می‌شود که خاصیت و شیرینی خود را برای مردم استان از دست می‌دهد.

در سازمان تأمین اجتماعی با توجه به اینکه از سهم اعتبارات دولتی استفاده نمی‌کند اما وجه نظارتی کم است، یعنی مستمری‌بگیران و بازنشستگان کشوری و لشکری و صندوق‌ها علیرغم اعمال بودجه‌ای اما وجه نظارتی اعمال نمی‌شود و این باعث نارضایتی بازنشستگان عزیز شده است.

بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری و انتظارات مردم آنچه مجلس یازدهم در نظر دارد این است که جنبه نظارتی قوی‌تری را نسبت به قانون‌گذاری  داشته تر کند چراکه اگر قانون درست اجرا نشود، آثار آن در زندگی مردم دیده نمی‌شود.

* و این بودجه چقدر است؟
بودجه سال آینده ۳۱۲ هزار میلیارد تومان کسری عملیاتی دارد لذا برای این موضوع شدیداً نگران هستیم و از این لحاظ  احساس خطر می‌کنیم. البته مجموعه مدیریت جدید دیوان محاسبات کشور در همین مدت کوتاه عملکرد قابل‌قبولی داشته است و رئیس دیوان محاسبات کشور گزارشی جامع، کامل و تأثیرگذار برای بودجه سال‌های آینده در مجلس ارائه کرد که قابل‌قبول بود.

* مجلس برای ایجاد مرکز درمانی سرطان پستان چه اقداماتی انجام داده است؟
خراسان شمالی رتبه پنجم در ابتلا به سرطان پستان را دارد و با توجه به بالا بودن آمار ابتلا به سرطان پستان در این استان، ایجاد مرکز درمانی سرطان پستان بسیار مهم است و تاکنون پیگیری‌های بسیاری در این خصوص انجام‌شده است.

در حال حاضر از سوی جهاد دانشگاهی استان در مجلس شورای اسلامی دو طرح ایجاد "مرکز درمان سرطان پستان" و همچنین "مرکز اصلاح به‌نژادی دام سبک شمال شرق کشور" به‌عنوان پیشنهادات نمایندگان استان جهت اختصاص اعتبارات در لایحه بودجه ۱۴۰۰، ارائه‌شده است و امیدواریم نتایج خوبی در این خصوص حاصل شودکه اگر اعتبارات موردنیاز جهاد دانشگاهی خراسان شمالی به میزان مطلوبی افزایش پیدا کند به‌طورقطع در توسعه استان نقش بسیار مؤثری خواهد داشت.

بودجه سال آینده ۳۱۲ هزار میلیارد تومان کسری عملیاتی دارد لذا برای این موضوع شدیداً نگران هستیم و از این لحاظ  احساس خطر می‌کنیم

زنجیره دام در خراسان شمالی مناسب نیست و هرساله ۹۰۰ هزار دام سبک به‌صورت زنده از استان خارج می‌شود و هیچ‌گونه چرخه تولید برای دام‌ها وجود ندارد، مرکز اصلاح به‌نژادی دام سبک شمال شرق کشور ایجاد خواهد شد.

* برای کمبود نفت عشایر خراسان شمالی چه اقداماتی صورت گرفته است؟
در چند هفته گذشته دیداری با دکتر علائی مقدم ریس سازمان عشایر کشور داشتیم که در آن دیدار دغدغه‌ها و مشکلات عشایر استان ازجمله کمبود نفت عنوان و موردبررسی قرار گرفت که نتیجه این دیدار افزایش ۲.۵ برابری سوخت به عشایر خراسان شمالی شد.

حتی مقر رشد میزان نفت اختصاص‌یافته به عشایر این استان از ۵۰ لیتر در هرماه به هر خانوار به ۱۲۵ لیتر در ماه افزایش داده شد. پنج هزار خانوار در سامانه موردنظر برای سوخت ثبت‌نام کرده بودند که از این تعداد تاکنون سه هزار و ۸۰۵ نفر تائید شده‌اند که به این خانوارها۴۴۰ لیتر سوخت در ماه اختصاص می‌یابد.

کد خبر: ۶۶٬۳۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha