۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
جبران کسری بودجه ۱۴۰۰ با جلوگیری از فرار مالیاتی/ تورم بر افزایش حقوق غلبه می‌کند
عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد

جبران کسری بودجه ۱۴۰۰ با جلوگیری از فرار مالیاتی/ تورم بر افزایش حقوق غلبه می‌کند

یوسفی، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از ایرادات بودجه سال ۱۴۰۰ کسری ۹۳ هزار میلیارد تومان پول است که در لایحه بودجه برای آن هزینه‌های تعریف نشده است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی، در مورد کسری منابع بودجه ۱۴۰۰ گفت: کاهش فشار اقتصادی بر روی مردم یکی از سیاست‌های مجلس یازدهم است در طی چند سال اخیر شاهد کوچک شدن سفره‌های مردم هستیم تا جایی که هر روز یکی از کالاهای اساسی زندگی از گوشت و مرغ گرفته تا لبنیات را در حال حذف شدن از سبد معیشتی مردم است.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی افزود: طرح‌هایی در جهت بهبود شرایط زندگی مردم در راستای عدالت محوری به مجلس آوردیم مثل طرح معیشت خانوار، مالیات برخانه‌های خالی و خودروهای لوکس و... تا مرهمی بر این اوضاع ناخوشایند زندگی و کاهش فاصله طبقاتی بین زندگی مردم باشد.

وی ادامه داد: با تمام این تفاسیر دولت بودجه‌ای برای سال۱۴۰۰ ارائه داد که با ساختارهای جدی مواجه است، فروش نفت را ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز پیش بینی کرده در صورتی که هزینه تولید نفت را باید در نظر بگیریم ، در حال حاضر فروش نفت زیر یک میلیون بشکه است؛ باید این سوال را پرسید که آیا هزینه‌های تولید ۲ میلیون و ۳۰۰ بشکه نفت در روز را داریم. مشکل عمده بودجه سال آینده، کسری از عملیاتی  ۳۲۰ هزار میلیارد تومان است که بنا بود یک نوع تعادل و تراز بین درآمدها و هزینه‌ها برقرار باشد، اما متأسفانه این کسر بودجه بزرگ، نشان از عدم تعادل و تراز بین درآمدها و هزینه‌ها است، مشکل دیگر بودجه ارسالی دولت برای سال آینده، برداشت از صندوق توسعه ملی بود که براساس برنامه و اسناد بالادستی دولت باید۳۸/۵درصد آن را به صندوق توسعه ملی واریز می‌کرد و ۴۷/۵ درصد از فروش نفت برای دولت بود ولی براساس لایحه بودجه ۱۴۰۰ فقط ۲۰ درصد واریز و ما به التفاوت ۱۸ درصدی آن در اختیار دولت قرار می‌گیرد که رقم آن برابر با ۴۰ هزار میلیارد تومان است، بخشی از پروژه‌های عمرانی که مربوط به بنده تبصره ۴ بود که حدود  ۵۳ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برداشت شد که قرار بر این بود که این برداشت برای مدت کوتاهی باشد نه برای همیشه؛ نقش این صندوق بیشتر نقش حمایتی از اقشار ضعیف جامعه و جبران گرانی های اقلام اساسی است.

 کسری ۹۳ هزار میلیارد تومان یکی از ایرادات بودجه سال ۱۴۰۰
نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: یکی از ایرادات بودجه سال ۱۴۰۰ کسری ۹۳ هزار میلیارد تومان پول است که در لایحه بودجه برای آن هزینه‌های تعریف نشده است، قرار شده بخشی از کسری به طریق دریافت مالیات از اقشار پردرآمد جامعه که خانه‌های میلیاردی، ماشین‌های لوکس دارند و افرادی با درآمدهای میلیاردی از طریق موسسات کنکوری و مشاغل تجاری دارند جبران شود؛ در کنار این بخشودگی مالیات برای اقشار ضعیف کارگران و کارمندان در نظر گرفته می‌شود، خلاصه کلام جبران کسری بودجه از طریق مالیات؛ دست بردن در جیب اقشار ضعیف نیست که منجر به کوچک شدن سفره های مردم باشد.

بُرد تورم در مقابل افزایش خقوق
یوسفی تصریح کرد: در حال حاضر اگر افزایش حقوق و تورم مورد بررسی قرار بدهیم بی شک تورم برنده است، اگر به مردم وعده افزایش ۲۵ درصدی حقوق می‌دهیم، آیا تورم راکت خواهد ماند؟ مردم تحمل تورم ۱۰۰ الی ۱۵۰ درصدی را در مقابل افزایش ناچیز حقوق نمی‌پذیرند، همت دولت باید بر ثبات قیمت‌ها باشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: از کسری منابع مالی بودجه گرفته تا رشد تورم امروز بحث سوء مدیریت ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح است، در سال جاری حدود ۴/۲ میلیارد تومان برای واردات نهادهای دامی مثل ذرت، کنجاله سویا  اختصاص داده شد که عملا نه تنها به دست تولیدکنندگان مرغداران نرسید بلکه شاهد گرانی مرغ و تخم مرغ هم بودیم که عده‌ای وابسته به دولت توانستند با دلالی سود کلانی از بیت المال مردم به قیمت گرسنگی اقشار ضعیف جامعه ببرند.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نباید به تورم ختم شود
وی در خصوص حذف ارز تومانی۴۲۰۰ در بودجه سال آتی تاکید کرد: چالش حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از بودجه بر این مبنا است که اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی تعلق بگیرد اما به دست تولید کنندگان و مردم نرسد به دور از عدالت اجتماعی است، نمایندگان مجلس بر این موضوع تاکید دارند که اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی از بودجه حذف می‌شود نباید به گرانی کالاهای اساسی و تورم ختم شود.

نماینده مردم در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: تلاش نمایندگان براین است که بودجه غیر واقعی دولت به حقیقت نزدیک شود تا اثر تورمی بر زندگی مردم نداشته باشد و شاهد کاهش سرمایه مردم و فشار اقتصادی بر روی اقشار ضعیف جامعه نباشیم.

کد خبر: ۶۶٬۱۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha