۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۵
اجرت تعمیرات خودرو ترمز بریده است؛ ضرورت ابلاغ نرخ نامه‌های جدید
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

اجرت تعمیرات خودرو ترمز بریده است؛ ضرورت ابلاغ نرخ نامه‌های جدید

مشهد- گرفتاری پیدا کردن قطعه اصل برای جایگزین کردن با قطعه خراب تا دستمزدهایی که این روزها به دلیل نبود ثبات و آثار گرانی ترمز بریده، ازجمله مشکلاتی است که بسیاری از دارندگان خودروهای معیوب با آن مواجه بوده و البته شکایات بسیاری نیز مطرح می‌کنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: بسیاری از شهروندانی که این روزها برای تعمیر خودرو و تهیه لوازم‌یدکی در بازار سرگردان هستند بیشترین گلایه را از افزایش قیمت‌ها داشته و لذا اجرت‌ها را غیرمنصفانه و البته بدون ضابطه و قاعده معین در بازار می‌دانند.

افزایش دو برابری
گشت‌وگذار در تعمیرگاه‌های خودرو در سطح شهر مشهد و گفت‌وگو با مشتریان خود گواه هرج‌ومرج در تفاوت قیمت‌ها و تأثیر گرانی‌های اخیر بر این بازار است.

یکی از مشتریانی که به همین منظور برای تعویض پمپ‌بنزین خودروی پژو مدل ۲۰۶ به یکی از تعمیرگاه‌های خودرو در خیابان جمهوری اسلامی مراجعه کرده است به ما می‌گوید: تا سال گذشته اجرت تعویض پمپ‌بنزین کمتر از ۵۰ هزار تومان بود اما در حال حاضر هر یک از تعمیرکاران قیمتی از ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار تومان برای اجرت تعویض طلب م یکنند.

تفاوت نرخ دستمزد
گفتنی است یکی دیگر از همین مشتریانی که حالا فاکتور صادره برای اجرت تعویض لنت‌های چرخ عقب خودروی پراید برایش در حد شاخ درآوردن تعجب آور شده است به خبرنگار ما می‌گوید: برخی از تعمیرکاران قیمت‌هایی بابت دستمزد طلب می‌کنند که از نرخ قطعه یدکی هم گران‌تر است.

این مشتری بابیان اینکه متأسفانه تمامی خدمات دهندگان بخش خودرویی گرانی را بهانه می‌کنند اظهار می‌کند: هیچ شخصی منکر گرانی و تأثیر آن بر تمامی مشاغل و سطوح جامعه نیست اما دستمزدها باید افزایشی منطقی داشته باشد نه اینکه هر شخصی بنا بر فراخور نیاز خودش نرخ تعیین کند.

وی در این راستا به ما می‌گوید: برای این‌که به نابسامانی این بازار پی ببرید کافی است نرخ تعویض یک قطعه را از چند مرکز تعمیر خودرو سؤال کنید آن‌وقت متوجه تفاوت قیمت‌ها می‌شوید درصورتی‌که همه خدمات دهندگان باید طبق نرخ نامه عمل کنند.  

تعمیرکنندگان چه می‌گویند؟
حسین خوافی یکی از تعمیرکنندگان خودرو در خیابان جمهوری اسلامی در این رابطه به ما می‌گوید: قطعات یدکی بسیار گران شده است و لذا باید به مردم حق داد که از این بابت شاکی باشند اما نباید چوب این نارضایتی را تعمیرکاران بخورند.

وی به ما می‌گوید: بسیاری از مشتریان حاضرند بابت یک دیسک و صفحه پراید یک‌میلیون تومان پرداخت کنند اما بابت ۱۵۰ هزار تومان دستمزد تعویض مقاومت می‌کنند و شکایت دارند.

این تعمیرکار خودرو های سبک بابیان اینکه هنوز بسیاری از مشتریان نرخ‌های قدیم را به ذهن داشته و شاید یک یا حتی دو سال به تعمیرگاه مراجعه نکردند لذا فکر می‌کنند ما در حال اجحاف در حق آن‌ها هستیم.

وی البته منکر تخلف برخی از همکاران غیرمجاز به‌اصطلاح خودش نمی‌شود و می‌گوید: با تصویب و اعلام نرخ نامه جدید دیگر هیچ شک و شبهه‌ای برای این مشکلات باقی نخواهد ماند.

بلاتکلیفی نرخ نامه‌ها
برای واکاوی این موضوع در همین راستا با رئیس اتحادیه خدمات فنی خودرویی مشهد مقدس  به گفت و می‌نشینیم.

محمدعلی جان فر در پاسخ به نخستین سؤال ما مبنی بر اینکه آیا با توجه به گرانی‌های اخیر نرخ نامه‌ای متناسب با آن تنظیم و به  تعمیرکاران ابلاغ‌شده است یا خیر می‌گوید: حدود پنج الی شش سال است که نرخ ما هیچ تغییری نکرده بود لذت بعد از شش سال اندکی افزایش نرخ را در اتحادیه تائید کرده‌ایم که به علت شرایط کرونا و عدم برگزاری جلسات حدود یک سال  است که هنوز به تصویب نهایی نرسیده و به حالت تعلیق درآمده است.

رئیس اتحادیه خدمات فنی خودرویی مشهد مقدس می افزاید: طی صحبت اخیری که با رئیس اتاق اصناف مشهد شده قول مساعد مبنی بر تصویب نرخ نامه جدید به اتحادیه ما داد شده اما هنوز نرخ نامه ابلاغ نشده است.

وی در پاسخ به پرسش ما مبنی بر اینکه ریشه گرانی‌هایی که در تعمیرگاه‌ها شاهد آن هستیم ناشی از چیست اظهار می‌کند: بیشتر هزینه دریافتی از رانندگان و مشتریان تعمیرگاه‌ها صرف خرید وسایل و قطعات می‌شود و نرخ دستمزد تعمیرکاران همان قیمت شش سال قبل است و حتی خود تعمیرکاران نیز تا امروز از افزایش نرخ و میزان دقیق آن  اطلاعی ندارند.

جان فر بیان می‌کند: تاز مانی که نرخ‌ها مصوب نشود و اگر تعمیرگاهی بیش از نرخ تأییدشده قبلی دریافت کند اتحادیه برحسب ضوابط برخورد کرده و فرد خاطی را به اداره تعزیرات معرفی می‌کند.

مشکلات یکی دو تا نیست
البته جان فر مشکلات صنف خود را یکی دو تا نمی‌داند و در این راستا می‌گوید: یکی از مشکلات صنف ما وضعیت ناشی از شیوع کروناست و صنف ما نیز از این جریان بی‌بهره نمانده است.

وی اظهار می‌کند: مشکلات ناشی از تورم نیز بر روی صنف ما تأثیرگذار بوده و دراین‌بین همکاران و تعمیرکاران واقعاً با صبوری و قناعت روزگار خود را می‌گذرانند.

این مشئول می افزاید: نمی‌توان گفت کرونا مستقیم بر روی صنف ما تاثیرگذاربوده است اما خواه‌ناخواه به دلیل  وابستگی به سایر اصناف و بحث تورم و افزایش قیمت قطعات و لوازم‌یدکی خودرو تاثیرخود را داشته است.

ضرورت تعیین نرخ‌های کارشناسی
رئیس اتحادیه خدمات فنی خودرویی مشهد مقدس بابیان این موضوع که دنبال اضافه کردن باری بر دوش دولت نیستیم  می‌افزاید: اما واقعاً در صنف ما تفاوت دستمزدها از زمین تا آسمان است و درآمد یک تعمیرکار تخصصی بسیار کمتر از یک کارگر ساختمانی است.

وی با اشاره به اینکه فاصله نرخ‌های ما با تراشکارها بسیار زیاد است و متأسفانه این موضوع کمتر موردتوجه واقع‌شده است افزود: البته ما به دنبال تعدیل این فاصله هستیم و امیدواریم بتوانیم کمی از شکایات و نگرانی افراد زیرمجموعه اتحادیه خود کم کنیم.

نکته پنهان
با گران شدن قیمت خودرو، قیمت قطعات یدکی نیز رشد چند برابری را تجربه کرده که این مسئله به کاهش مراجعه صاحبان خودروها به تعمیرگاه‌ها منجر شده است.

گفتنی است در بسیاری موارد بازدید خودروها از سوی کارشناسان نشان داده که سیستم فرمان یا ترمز خودرو حتی از مرحله بحرانی گذشته و افراد به دلیل گرانی قطعه به تعمیرگاه مراجعه نکرده‌اند لذا تداوم چنین وضعیتی بر سلامت شهری صدمه و آسیب وارد می‌کند.

کد خبر: ۶۶٬۱۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha