۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
بایدن چگونه می‌تواند رهبری اقتصادی آمریکا در جهان را احیا کند؟
عرب نیوز بررسی کرد:

بایدن چگونه می‌تواند رهبری اقتصادی آمریکا در جهان را احیا کند؟

بایدن برای بازگرداندن رهبری مالی امریکا باید بنیان های اقتصادی امریکا را تقویت کند.

بازار؛ گروه بین الملل: دو عملکرد ضعیف امریکا در عرصه مدیریت جهانی و مبارزه داخلی با کرونا به علت آشکار و شفاف بودن فرایند سیاسی در این کشور، در انظار بین المللی نمود یافته است.

با وجود نگارش مقالات پرشمار در مورد عدم بازگشت رهبری امریکا بر جهان، من معتقدم که چنین نیست، به ویژه از آن جهت که  گزینه  دیگری برای رهبری امریکا بر جهان وجود ندارد .
دولت بایدن افزون بر ترمیم خسارت های داخلی ناشی از کرونا،  باید شک و تردیدهای بین المللی نسبت به توانایی امریکا در از سرگیری نقش رهبری خود را برطرف کند.

بسیاری از کشورها در مورد برخورد با بحران های جهانی، به امریکا متکی هستند. در گذشته نیز این اتکا نتیجه بخش بوده و منطقه خلیج فارس به نوبه خود از این رهبری بهره برده است .
کرونا ازمعدود چالش هایی بوده است که امریکا نتوانست در آن نقش رهبری خود را ایفا کند. امریکا در بحران مالی سال ۲۰۰۸ ، تلاش های موفقی را در مبارزه با این رکود انجام داد ولی در خلال بحران کرونا نه تنها غایب بود بلکه با هماهنگی های بین المللی نیز مخالفت کرد.
متحدان اروپایی سیاست های دفاعی و خارجی امریکا را یک جانبه توصیف کرده اند. منازعات تجاری نیز باعث دوری جستن از پذیرش رهبری امریکا شد. امریکا تعرفه های تجاری را بر واردات از متحدان نزدیک خود در اروپا ، شورای همکاری خلیج فارس و دیگران اعمال کرد.
عدم توجه امریکا به این مشکلات جهانی به علت بحران های سیاسی و بهداشتی خود، باعث این درک شده است که واشنگتن از ایفای نقش رهبری خود ناتوان است ، ولی دولت بایدن می تواند  شماری از اقدامات موفق  ترامپ را در خلال سال گذشته تقویت کند که یکی از آنها حمایت از ثبات اقتصادی در بسیاری از کشورها درخلال شیوع کرونا بود. رهبری امریکا در همکاری با صندوق بین المللی پول ، بانک جهانی و گروه ۲۰ در این زمینه مشهود بوده است.
بایدن برای بازگرداندن رهبری مالی امریکا باید بنیان های اقتصادی امریکا را تقویت کند. عدم بازسازی اقتصادی توانایی رهبری امریکا را درآینده محدود خواهد کرد.
موفقیت دیگر امریکا در سال گذشته ایجاد ثبات در بازارهای انرژی بود. ترامپ توانست میان اعضای اوپک و روسیه با موفقیت میانجی گری کند. این اقدام  به نفع تولید کنندگان امریکایی نیز بود.
مهم ترین دستاورد ترامپ سیاست آن در قبال ایران بوده است.  او ستیزه جویی های دریایی ایران را مهار کرد و سپس سردار سلیمانی را به شهادت رساند و ایران نتوانست دست به تلافی بزند. دولت ترامپ برجام را ناقص  محدود می دانست و متحدان خود را به اعمال فشار بیشتر علیه ایران متقاعد کرد.
به نظر می رسد دولت تازه نیز با این اقدامات ترامپ موافق است. «جیک سالیوان» گفته است برای بازگشت امریکا به برجام باید برنامه موشکی بالستیک ایران نیز مورد مذاکره  قرار گیرد. او موافقت کرده است که مذاکرات فراتر از دایره اعضای دائم شورای امنیت و شامل بازیگران منطقه ای  باشد.

کد خبر: ۶۶٬۰۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha