۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
برداشت ایران از سیاست خارجی بایدن دقیق نیست
عرب نیوز بررسی کرد:

برداشت ایران از سیاست خارجی بایدن دقیق نیست

دولت ایران امیدوار است که بایدن به توافق هسته ای بازخواهد گشت و تحریم های اقتصادی را لغو خواهد کرد. اما چنین انتظاری می تواند، اشتباه محاسباتی بیش نباشد.

بازار؛ گروه بین الملل: در روزهای پایانی ریاست جمهوری ترامپ، تنش بین ایران و آمریکا به اوج خود رسیده است. واشنگتن به تهران درباره هرگونه حمله به نیروهای آمریکایی یا اهداف متحدان این کشور در منطقه هشدار داده است.

سرپرست وزارت دفاع آمریکا دستور ادامه استقرار ناو هواپیمابر نیمتیز در آب های منطقه را صادر کرده و یک فروند بمب افکن ب- ۵۲ دیگر نیز به منطقه اعزام شده است. با اینکه مقامات ارشد ایران تهدید کرده اند که انتقام خون سردار سلیمانی را خواهند گرفت اما بعید است که ایران در روزهای باقیمانده از دوران ریاست جمهوری ترامپ دست به اقدامی بزند.

دولت عراق از آن نگران است که گروه های شبه نظامی نافرمان هوادار ایران به سفارت آمریکا یا پایگاه های محل استقرار نیروهای آمریکایی در این کشور، حمله کنند. اما به هر حال این خطر وجود دارد که حادثه ای ناخواسته به خطری جدی بیانجامد.

رویداد نگران کننده تر، تصمیم ایران به افزایش عیار غنی سازی اورانیوم به ۲۰ درصد است. دولت ایران امیدوار است که بایدن به توافق هسته ای بازخواهد گشت و تحریم های اقتصادی را لغو خواهد کرد. اما چنین انتظاری می تواند، اشتباه محاسبه ای بیش نباشد.

با اینکه فشارهای آمریکا نتوانسته است ایران را به مذاکره تازه درباره توافق هسته ای ترغیب کند اما بازنگری در این توافق و مهار برنامه موشک های دوربرد و میان برد ایران و همچنین نفوذ تهران در منطقه را، ضرورت بخشیده است.  

از سال ۲۰۱۵ تا کنون تغییرات و تحولات فراوانی رخ داده است و اشتباه خواهد بود اگر تصور کنیم که بایدن بدون قید و شرط، به توافق هسته ای بازخواهد گشت. وی در این زمینه از حمایت متحدان عمده اروپایی خود از جمله فرانسه برخوردار خواهد شد. البته، رئیس جمهوری و وزیر خارجه ایران بارها اعلام کرده اند که توافق  هسته ای، قابل مذاکره مجدد نیست.

اگر چه اسرائیل خواستار برچیده شدن کامل برنامه هسته ای ایران است اما برخورد واقع گرایانه این است که این برنامه، مهار و محدود شود. اما مساله ایران صرفا به برنامه هسته ای ایران محدود نمی شود بلکه مشکل دیگر این است که ایران توانمندی موشکی در اختیار نیروهای نیابتی خود در لبنان، سوریه و عراق قرار داده است. گفته می شود ایران به عربستان حمله موشکی انجام داده و برنامه موشک های هسته ای این کشور، تهدیدی علیه امنیت منطقه محسوب می شود.  

اظهارات «امیر علی حاجی زاده» درباره اینکه لبنان خط مقدم ایران در جنگ با اسرائیل است خشم مردم و مقامات لبنان را برانگیخته است. این اظهار نظر آنچنان مساله ساز بود، که «حسن نصر الله» ناگزیر شد بگوید که ایران برای گرفتن انتقام خون سردار سلیمانی، نیازی به کمک دیگران ندارد.

تهران نمی تواند انتظار داشته باشد که با ادامه اقدامات مخرب خود در منطقه و حمایت از تروریست ها در یمن، تحریم های آمریکا علیه این کشور لغو و ایران به یک کشور عادی  تبدیل شود.

بایدن باید به توصیه های متحدان آمریکا در منطقه توجه نشان دهد و در پیامی شفاف و صریح به زمامداران  ایران اعلام کند که نباید انتظار داشته باشند سیاست های آشوب طلبانه آنها، برایشان منافعی به ارمغان آورد.

کد خبر: ۶۶٬۰۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha