۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
مصرف برق کشور از ابتدای امسال ۴.۵ درصد رشد داشته است
مدیرعامل شرکت توانیر:

مصرف برق کشور از ابتدای امسال ۴.۵ درصد رشد داشته است

متولی زاده، مدیرعامل شرکت توانیر گفت: به دلیل افزایش مصرف سوخت گاز خانگی و تجاری که در حال حاضر حدود ۷۰ درصد از مصرف گاز طبیعی کشور، صرف امور تجاری و خانگی می‌شود، به همین دلیل گاز نیروگاه‌ها محدود شده و ما مجبور شدیم سوخت مایع مصرف کنیم.

به گزارش بازار، محمدحسن متولی زاده مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به افزایش بی‌سابقه مصرف برق در کشور نسبت به سال گذشته اظهار کرد: نکته‌ای که باید هموطنان ما بدانند این است که صنعت برق افتخارات زیادی کسب کرده و پوشش صددرصدی برق در ایران، یکی از نقاط قوت است و شاخص‌های صنعت برق ایران نسبت به کشورهای پیشرفته دنیا قابل ارائه است.

وی افزود: نکته‌ای که در کشور ما کمتر به آن توجه شده، بهره وری انرژی است، این مسئله باعث می‌شود که در برخی از ایام سال مصرف برق و فشار روی نیروگاه‌ها افزایش می‌یابد و برای سوخت نیروگاه‌ها محدودیت ایجاد می‌شود لذا در این ایام از نظر شبکه برق التهابی وجود ندارد و مشکل، عموما از نظر تامین سوخت نیروگاههاست.

متولی زاده تصریح کرد: ما در تابستان بیش از ۶۰ هزار مگاوات برق مردم و نیاز کشور را تامین کردیم، اما در این ایام اوج مصرف ما در حد ۴۰ هزار مگاوات است یعنی اختلاف قابل ملاحظه‌ای دارد هر چند از نظر تاسیسات و شبکه هیچ محدودیتی وجود ندارد، اما به دلیل افزایش مصرف سوخت گاز خانگی و تجاری که در حال حاضر حدود ۷۰ درصد از مصرف گاز طبیعی کشور، صرف امور تجاری و خانگی می‌شود، به همین دلیل گاز نیروگاه‌ها محدود شده و ما مجبور شدیم سوخت مایع مصرف کنیم.

وی تصریح کرد: از نظر انرژی از ابتدای سال تا این لحظه، مصرف انرژی برق در کشور ۴.۵ درصد رشد داشته است. در این بخش، صنایع بزرگ که تولید اصلی کشور را بر دوش دارند، نسبت به مدت مشابه، ۱۵ درصد افزایش مصرف دارند و این یعنی مصرف انرژی در کشور اگر افزایش یافته، بیشتر صرف افزایش تولید شده است.

متولی زاده افزود: این روند که در بعضی ایام سال به دلیل گرما یا سرمای شدید، مصرف برق و انرژی افزایش می‌یابد در تمام کشورهای دنیا رخ می‌دهد و لذا برنامه‌های متناسب هم تدوین و اعلام می‌شود.

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه ما برای پیشگیری از قطعی برق اولین کاری که کردیم، تعدیل روشنایی معابر بود، اظهار کرد: این کار، اقدام نمادینی بود و ضمن اینکه کاهش مصرف انرژی دارد، باعث شده که حدود یک و نیم میلیون لیتر مصرف سوخت در نیروگاه‌ها کاهش یابد.

وی ادامه داد: همچنین درباره ادارات نیز بخشنامه شد و هم کنترل می‌شود که مصرفشان را کنترل کنند و بعد از ساعات اداری، تاسیسات و روشناییشان خاموش شود. قطعا همکاری مردم می‌تواند به عنوان نکته اصلی و اثرگذار باشد.

وی تصریح کرد: ما در تابستان امسال و سال گذشته، با همکاری مردم توانستیم از این شرایط عبور کنیم و فصل گرم سال بدون خاموشی پشت سر گذاشته شود.

متولی زاده گفت: ما حتی در این زمینه از بسیج ادارات کمک خواستیم و تقاضا کردیم برای نظارت و کنترل به میدان بیایند و حتما مردم عزیز هم اگر اطلاعاتی داشتند تماس بگیرند، ما به صورت جدی دنبال می‌کنیم.

چند راهکار ساده برای کاهش ۱۰ درصدی مصرف انرژی
مدیر عامل توانیر در پاسخ به این سوال که مردم در زمینه صرفه جویی باید چه کنند، گفت: اگر مردم یک درجه دمای محیط منزلشان را کاهش دهند و یک لامپ را خامش کنند، می‌توانند بدون اینکه سطح رفاهشان را تغییر دهند، ۱۰ درصد صرفه جویی کنند و این ۱۰ درصد صرفه جویی یعنی ۷۰ میلیون متر مکعب سوخت که این، سوخت نیروگاه‌ها را تامین می‌کند و ما دیگر سوخت گازوئیل و مازوت مصرف نخواهیم کرد.

کد خبر: ۶۶٬۰۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha