۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۱
کام شیرین ایران از عسل مازندران؛ اقتصاد نابسامان زنبورداری
بازار گزارش می‌دهد؛

کام شیرین ایران از عسل مازندران؛ اقتصاد نابسامان زنبورداری

سوادکوه- شرایط اقلیمی و طبیعی مازندران را مهد زنبورداری و تولید متنوع عسل در کشور تبدیل کرده و کام ایران از تولیدات این استان شیرین شده است.

بازار؛ گروه استان ها: آب و هوای مناسب، باغات و شالیزارهای فراوان، جنگل های بکر هیرکانی و کوهستان و ییلاقات سبب شده تا تنوع تولیدات عسل در مازندران نسبت به سایر مناطق بیشتر و مطلوبتر باشد.

در حال حاضر بیش از هفت هزار نفر در مازندران به شغل زنبورداری مشغول هستند و بیش از ۶۰۰ هزار کلنی زنبور نیز در این استان وجود دارد.

۶۰۰ هزار کلنی عسل در مازندران وجود دارد
محیی الدین میرمحمدی مدیرعامل اتحادیه زنبورداران مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه مازندران دارای آب و هوا اقلیم مناسبی برای پرورش زنبور عسل است، شمار کلنی های زنبور را در استان ۶۰۰ هزار کلنی بیان کرد و گفت: هفت هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم در این حرفه مشغول هستند.

وی تعداد کارگران فعال در زنبورستان ها را دو هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرد و افزود: مازندران مقام اول را در تنوع عسل در کشور برعهده دارد و برخی عسل های تولیدی ازجمله عسل مرکبات مازندران در کشور منحصربفرد است.

وی یادآور شد: عسل جنگل ونمدار در بهار، عسل چهل گیاه که در بالادست تولید می شود یا عسل آویشن و غیره سبب شده تا مقام اول را در تنوع تولید عسل داشته باشیم.

میرمحمدی درباره سرمایه مورد نیاز برای زنبورداری گفت: برای شروع شغل زنبورداری تهیه زمین نیاز نیست و زیرساخت های دیگر برای پرورش آن نیاز است  زیرا به دلیل کوچ روبودن زنبور عسل داشتن زمین ملکی نیاز نیست.

برای شروع شغل زنبورداری تهیه زمین نیاز نیست و زیرساخت های دیگر برای پرورش آن نیاز است  زیرا به دلیل کوچ روبودن زنبور عسل داشتن زمین ملکی نیاز نیست

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران مازندران یادآور شد: با ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه به راحتی می توان شغل زنبورداری را ایجاد و فعالیت کرد.

وی بر ضرورت آموزش های لازم برای زنبورداری تاکید کرد و گفت: زنبورداری شغل تخصصی بوده و با دیگر مشاغل متفاوت است از این رو اتحادیه با تفاهمنامه های متفاوتی با دانشگاه ها و فنی و حرفه ای امضاء کرده و متقاضیان می توانند به صورت رایگان در کلاس ها شرکت و آموزش های لازم را دریافت کنند.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران درباره تسهیلات برای راه اندازی شغل زنبورداری گفت: دولت نهم اعتبار قابل توجهی برای زنبورداری تخصیص داده و در دولت کنونی نیز رقم قابل توجهی به این حرفه تزریق شده است.

فرآوری محصولات لازم و ضروری است
وی فراوری محصولات زنبور عسل را لازم دانست و گفت: در حال حاضر برای توسعه صنایع تبدیلی و فراروی محصولات تسهیلات داده می شود.

میرمحمدی به تشکیل صندوق حمایت از کشاورزی اشاره کرد و گفت: تعاونی های استان و اتحادیه ها سهامدار این صندوق هستند و ۵۲ درصد مختص سهامداران و زنبورداران و بقیه سهم دولت است.

وی درباره شناخت عسل واقعی گفت: برخی مصرف کنندگان به اشتباه تصور می کنند عسلی که رس می بندد تقلبی است درحالی تقلبی نیست.

زنبورداری اقتصادی نیست
بررسی آمارهای نشان می دهد که درصد قابل توجهی از زنبورستان های مازندران زیر ۱۰۰ کلنی زبنور دارند و این مسئله سبب شده تا حرفه زنبورداری در استان چندان اقتصادی و دارای توجیه اقتصادی نباشد.

۱۰ درصد زنبورداری کشور مختص مازندران است
عزیزاله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در شهرستان های بابل، سوادکوه، ساری وامل بیشترین تراکم فعالیت زنبورداران را داریم، اظهار داشت: در حال حاضر ۱۰ درصد از زنبورداری کشور به استان اختصاص دارد.

وی متوسط تولید عسل را ۱۰ کیلوگرم بیان کرد و گفت: در سال های اخیر متوسط تولید عسل در هر کلنی به ۱۳ کیلگرم افزایش یافته است.

شهیدی فرمهمترین دغدغه زنبورداران را اسکان زنبورداران در مناطق ییلاقی بیان کرد و گفت: این مسئله سبب شد تا عصربه نسبت به تعداد کلنی زنبور بیار کم شود و ورود زودهنگام احساس نیز سبب از بین رفتن عرصه های منابع طبیعی می شود.

وی میزان تولید عسل را سال گذشته در کلنی های زنبور عسل استان شش هزار و ۳۶۵ تن با متوسط عملکرد ۹.۴ کیلوگرم اعلام کرد و گفت: پارسال ۶۲ هزار و ۵۰۶ فروند ملکه زنبور عسل نیز در استان تولید شده است.

ساماندهی زنبورداران ضروری است
در حال حاضر پایین بودن سرانه تولید اصلی و رعایت نکردن فاصل کلنی ها از جمله مشکلات فراروی زنبورداران به شمار می رود و به گفته قاسم حکمت شعار مدیر جهاد کشاورزی سوادکوه، ساماندهی زنبورداران با توجه به مشکلات عرصه ها امری ضروری به شمار می رود.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه زنبورها در طول سال علاوه بر زمستان گذرانی از شهید گل های وحشی و غیره بهره ند می شوند، از اینرو شاهد کوچ روی زنبورداران هستنیم.

وی ادامه داد: کوچ روی کلنی های زنبور بدون گواهی بهداشتی از جمله مشکلات به شمار می رود زیرا باید برای جلوگیری از انتقال بیماری به توصیه های بهداشتی توجه ویژه شود.

شیوع کرونا به بخش های مختلف تولیدی از جمله زنبورداری خسارت زده است و به تاکید کارشناسان برای پیشگیری از خسارت ها، ضدعفونی کندوها، استقرار کندوها به دور از فاضلاب های شهری و روستایی، رعایت فاصله مناسب با زنبورستان های مجاور، کاهش ارتباط با سایر زنبورداران، رعایت اصول بهداشتی و استانداردهای تولید، استفاده از لباس کار باید مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر: ۶۵٬۹۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha