۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۲
بررسی صنعت غذا با هدف جهش تولید، توسعه صادرات و تنظیم بازار
با حضور رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری انجام شد

بررسی صنعت غذا با هدف جهش تولید، توسعه صادرات و تنظیم بازار

در نشست هم اندیشی توسعه صنعت غذا که با حضور آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری برگزار شد، ضمن تحلیل فرآیند زنجیره ارزش و تامین صنعت غذایی کشور، رویکرد های آتی جهت توسعه روزافزون این بخش تبیین شد.

به گزارش بازار به نقل از شاتا، در این نشست که بارویکرد زنجیره ای به این صنعت و با هدف جهش تولید، توسعه صادرات و تنظیم بازار برگزار شد، مقررگردید؛ کارگروه تخصصی متشکل از نمایندگانی از تشکل های صنعتی و تعدادی از صنعتگران پیشتاز این صنعت و همچنین دستگاه های دولتی، برنامه عملیاتی به منظور حداکثرسازی زنجیره ارزش صنایع غذایی تهیه و در جلسات آتی که به صورت هرماه برگزار خواهد شد، مورد واکاوی قرار گیرد.

علی آقامحمدی در این نشست با تاکید بر هدفگذاری افزایش تولید در صنایع غذایی وتنظیم بازار طبقات کم درآمد گفت: تحولاتی در دنیا در حوزه صنایع غذایی در حال رخ دادن است که ما نباید از آن عقب بمانیم و نکته مهم دیگر این است که این حوزه مستقیما با سلامت مردم مرتبط است.

وی با تاکید بر تجمیع تقاضا در فرآیند تولید به ویژه توسعه فناوری و کاهش ضایعات در این صنعت ادامه داد: ۲ برابر کردن تولید چه برای صادرات و چه برای مصرف داخل، را باید زنجیره‌ای نگاه کنید بدین ترتیب که در بحث بسته‌بندی وقتی به صورت تجمیعی، حرکتی انجام گیرد بسیار به صرفه‌تر خواهد بود. بنابراین شما رقیب بر کالای نهایی هستید و رقیب بر فرآیند تولید نیستید. یعنی شما همکار در فرآیند و رقیب در محصول نهایی هستید.

آقامحمدی با بیان این که هرکس که در زنجیره تولید هماهنگ نباشد، کار را با اختلال مواجه خواهد کرد و باید یک هماهنگی این زنجیره تکمیل شود، بیان کرد: در کشور زمین‌های بسیار بزرگ و آب‌های مانده و رها شده‌ای داریم که وزارت جهاد کشاورزی هم برای انجام اقدامات مورد نظر روی این پتانسیل‌های بالقوه، آمادگی دارند.

وی در حوزه اصلاح نظام تامین منابع مالی وقیمت گذاری در کل زنجیره این صنعت نیز نکاتی ارائه و اضافه کرد: در توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدامات خوبی انجام داده است. در نظام مالی هم بانک مرکزی زنجیره را پذیرفته و برای انجام هرفعالیتی، آماده و پای کار است.

گفتنی است در این نشست که با حضور مهدی صادقی‌نیارکی «معاون امور صنایع وزارت صمت»، تشکل‌ها و انجمن‌های تخصصی صنایع غذایی و تعدادی ازبنگاه های پیشران این صنعت برگزار شد، پتانسیل ها و ظرفیت های موجود در این صنعت و همچنین چالش های فرآورو مورد واکاوی قرار گرفت.

کد خبر: ۶۵٬۹۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha