۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۴
آبزی پروری ظرفیتی مغفول در اقتصاد زنجان؛ نبود صنایع تبدیلی تخصصی درحوزه شیلات
بازار بررسی می‌کند؛

آبزی پروری ظرفیتی مغفول در اقتصاد زنجان؛ نبود صنایع تبدیلی تخصصی درحوزه شیلات

زنجان- آبزی پروری به عنوان یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین بخش ها در زمینه توسعه اشتغال مطرح است، بخشی که همسو با اشتغال در زمینه توسعه اقتصادی نقش موثر داشته می تواند موتور محرک اقتصاد استان زنجان باشد که با این وجود آنچنان که باید حوزه آبزی پروری در استان زنجان رشد قابل توجهی نداشته است.

زهرا مقدمی؛ بازار: آبزی‌پروری یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم و تاثیرگذار در بخش اشتغال کشاورزی است و این می‌طلبد به آبزی‌پروری در استان زنجان بسیار توجه شود؛ چرا که ماهی از ارزش غذایی بالایی برخوردار است.

آبزی‌پروری، راهی مطمئن برای ایجاد اشتغال پایدار بوده و توجه به سرمایه‌گذاری در بخش آبزی‌پروری در سال‌های اخیر بسیار خوب بوده است.

آبزی‌پروری از شاخه‌های مهم صنعت کشاورزی بوده و می‌تواند سود خوبی برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند اما توسعه این بخش و درآمدزایی ارزی آن نیازمند برنامه‌ریزی‌ مدون و مدیریت صحیح بر عملیاتی شدن طرح‌های مهم آبزی‌پروری است.

استان زنجان ظرفیت بسیار خوبی برای پرورش آبزیان دارد و در حوزه صادرات نیز می‌تواند نقش‌آفرینی کند و تحقق این امر مهم نیازمند حمایت مسئولان از صنعت آبزی‌پروری و رفع مشکلات فرا روی این صنعت در استان زنجان است.

همچنین یکی از راهکارهایی که می‌تواند برای توسعه اقتصاد بدون نفت در کشور نقش اساسی داشته باشد، ارتقای کمی و کیفی محصولات کشاورزی و زیربخش‌های آن است و در این میان شیلات می‌تواند برای رسیدن به خودکفایی و اشتغال اقتصادی، امنیت غذایی، توسعه صادرات غیرنفتی و اشتغال‌زایی نقش بسیار موثری را ایفاکند.

توجه به توسعه زیرساخت‌های لازم برای افزایش تولید شیلات و به دنبال آن صادرات این محصولات باید در دستور کار قرار گیرد.

مصرف ۴۰ درصد تولید آبزی در زنجان
مدیرکل شیلات و آبزیان استان زنجان به بازار می‌گوید: بیش از ۴۰ درصد تولید آبزی در استان مصرف می‌شود و مازاد تولید ۶۰ درصد به سایر استان‌ها با قیمت هر تن تقریبی ۳۰ میلیون تومان کمتر از ۱۵۰۰ دلار ارسال می‌شود.

۳۰ درصد مازاد تولید ماهی قزل‌آلای استان به طور تقریبی چهار هزار و ۲۰۰ تن ضمن رعایت استانداردها به نوع، اندازه، وزن و کیفیت شرایط بسته‌بندی به کشورهای هدف، ذیل نقشه راه تجاری استان از جمله روسیه، آذربایجان و تایلند صادر شود

منصور حقی‌راد بیان می‌کند: از طرفی ارزش صادرات هر تن ماهی قزل‌آلای ایران برابر با ۲۵۴۸ دلار است و چنانچه به طور تقریبی ۳۰ درصد مازاد تولید ماهی قزل‌آلای استان به طور تقریبی چهار هزار و ۲۰۰ تن ضمن رعایت استانداردها به نوع، اندازه، وزن و کیفیت شرایط بسته‌بندی به کشورهای هدف، ذیل نقشه راه تجاری استان از جمله روسیه، آذربایجان و تایلند صادر شود.

وی می‌افزاید: می‌توان متصور بود زنجان به ۱۱ میلیون دلار تقریبی ارزآوری صادراتی در بخش آبزی‌پروری و شیلات دست یابد.

وجود ۳ واحد صنایع تبدیلی در حوزه شیلات زنجان
مدیرکل شیلات و آبزیان زنجان بیان می‌کند: استان زنجان جزو پنج استان تولیدکننده ماهیان سردآبی کشور است که تنها سه واحد صنایع تبدیلی در استان وجود داشته و هیچ‌کدام به صورت تخصصی در حوزه شیلات فعالیت ندارند.

۷۸۳ مزرعه آبزی‌پروری در استان زنجان فعال است و طی ۹ ماهه امسال بیش از ۱۸ هزار تن انواع آبزی در استان تولید شده و بیش از دو هزار و ۴۲۲ نفر در مزارع آبزی‌پروری استان فعالیت می‌کنند.

حقی‌راد با بیان اینکه کپور معمولی، سر گنده، نقره‌ای و علف‌خوار و ماهیان خاویاری، شاه‌میگو، ماهیان سردآبی شامل قزل‌آلا و آزاد دریای خزر انواع ماهیان تولیدی استان زنجان است، ادامه می‌دهد: استان در تولید آبزی بسیار فعال است و شهرستان‌های ماه‌نشان، زنجان و ایجرود بیشترین تولید آبزی در استان را دارند و بیش از ۱۱ هزار و ۳۰۰ تن انواع آبزی در شهرستان ماه‌نشان تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرستان ماه‌نشان رتبه نخست تولید آبزیان در استان را دارد، اظهار می‌کند: برای تولید هر پنج تا هفت تن تولید ماهی قزل‌آلا، برای یک نفر اشتغال‌زایی مستقیم ایجاد شده و در حال حاضر بیشترین میزان اشتغال در بخش تولید ماهیان سردآبی است.

این مسئول با بیان اینکه بازارچه عرضه و فروش آبزی بر اساس استانداردها در استان وجود ندارد، یادآور می‌شود: از طریق بازارچه و پایانه فروش می‌توان انواع ماهی را به دست مصرف‌کننده رساند.

وی با بیان اینکه این استان استعداد تولید ۵۰ هزار تن انواع آبزی در سال را دارد، تصریح می‌کند: سالیانه ۱۷ هزار تن انواع آبزی در این منطقه تولید می‌شود و زنجان در بین استان‌های غیرساحلی کشور در تولید ماهی قزل‌آلا رتبه دوم را دارد.

مصرف ۷ کیلوگرم ماهی در زنجان
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان با بیان اینکه این منطقه در تولید انواع آبزیان عملکرد خوبی دارد، بیان می‌کند: ۵۰ درصد مزارع آبزی‌پروری زنجان مجوز بهره‌برداری ندارند.

جواد تاراسی با بیان اینکه در سال ۷۵ سرانه مصرف ماهی در استان زنجان ۲۵۰ گرم بود، می‌گوید: مصرف ماهی در سال گذشته به هفت کیلوگرم در استان رسیده است.

استان زنجان جزو پنج استان تولیدکننده ماهیان سردآبی در کشور بوده و بهترین عملکرد در تولید آبزیان مربوط به شهرستان‌های ماه‌نشان، زنجان و ایجرود است، تاکنون ۳۰۰ میلیارد تومان در بخش آبزی‌پروری سرمایه‌گذاری شده و ۱۰ میلیارد تومان نیز تسهیلات به این بخش اختصاص یافته است

وی با بیان اینکه استان زنجان جزو پنج استان تولیدکننده ماهیان سردآبی در کشور بوده و بهترین عملکرد در تولید آبزیان مربوط به شهرستان‌های ماه‌نشان، زنجان و ایجرود است، می‌افزاید: تاکنون ۳۰۰ میلیارد تومان در بخش آبزی‌پروری سرمایه‌گذاری شده و ۱۰ میلیارد تومان نیز تسهیلات به این بخش اختصاص یافته است.

این مسئول بیان می‌کند: چاه‌های مجاز را می‌توان در فصل آبی در توسعه آبزی دخالت داد که چند مزیت دارد، اول اینکه تولید محصولات پروتئینی و اشتغال را به دنبال داشته و بر اساس آمار، یک تن تولید ماهی ۱۴۶ کیلوگرم در مصرف کود اوره و ۲۵ کیلوگرم کود در مصرف فسفاته مزارع پایین‌دست جبران ایجاد می‌شود.

۹۸ درصد مزارع آبزی‌پروری در کنار رودخانه‌ها است
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان نیز با بیان اینکه پرداخت تسهیلات روستایی در استان زنجان به خوبی انجام می‌شود، اظهار می‌کند: استاندار زنجان نسبت به پرداخت تسهیلات روستایی در بخش آبزی‌پروری بسیار تاکید دارد.

محمدرضا آبی‌پور با بیان اینکه شهرستان ایجرود در پرداخت تسهیلات از سوی استاندار مورد تاکید بوده است، تصریح می‌کند: این شهرستان به دلیل اینکه از مناطق کمتر توسعه یافته استان است. در بخش آبزی‌پروری بیش از ۲۵ میلیارد تومان به ایجرود اختصاص یافته و این شهرستان ۳۳.۸ درصد جمعیت استان را دارد.

وی ادامه می‌دهد: در استان زنجان بیش از ۲۵۴ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال پایدار روستایی پرداخت شده است. استفاده از تسهیلات کم‌بهره با کارمزد چهار درصد در حوزه اشتغال پایدار روستایی مورد تاکید است و تسهیلاتی که در بخش آبزی به ایجرود پرداخت شده، بیشتر از سایر شهرستان‌های استان است.

رئیس اتحادیه آبزیان و ماهی‌فروشان در زنجان نیز بر لزوم توسعه مزارع آبزی‌پروری در استان تاکید کرده و بیان می‌کند: برای تحقق این مهم باید تسهیلات ارزان‌قیمت پرداخت شود.

عزیزی برلزوم ساماندهی مجوز مزارع آبزی‌پروری در استان تاکید کرده و می‌گوید: مزارع آبزی پروری ۵۰ درصد مجوز بهره‌برداری ندارند و باید این مشکل حل شود.

وی با بیان اینکه ۹۸ درصد مزارع آبزی‌پروری در کنار رودخانه‌ها است، بیان می‌کند: به ازای هر لیتر، یک تن آبزی تولید می‌شود، در حالی که استاندارد آن تولید یک تن آبزی در ۱۰ لیتر آب است.

ماهنشان صنایع تبدیلی ندارد
این مسئول یادآور می‌شود: شهرستان ماه‌نشان به علت داشتن آب و زمین کافی، بهترین پتانسیل برای توسعه مزارع آبزی‌پروری است و افزایش بی‌رویه خوراک ماهی به تولیدکننده آسیب می‌زند، این در حالی است که کیفیت خوراک ماهی نیز بسیار پایین بوده و این مشکل مهم تولیدکنندگان در استان است.

عزیزی با بیان اینکه شهرستان ماه‌نشان بیشترین و درصد زیادی از تولید آبزی در استان را دارد، می‌گوید: این شهرستان صنایع تبدیلی ندارد.

باید افرادی که در تولید آبزی فعالیت می‌کنند آموزش‌های تخصصی ببینند، این در حالی است که شهرستان ماهنشان که بیشترین تولید آبزی در استان را دارد نمایندگی سازمان نظام مهندسی کشاورزی ندارد

وی بر لزوم آموزش بهره‌برداران آبزی در استان تاکید کرده و بیان می‌کند: باید افرادی که در تولید آبزی فعالیت می‌کنند، آموزش‌های تخصصی را ببینند، این در حالی است که شهرستان ماهنشان که بیشترین تولید آبزی در استان است نمایندگی سازمان نظام مهندسی کشاورزی ندارد.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان نیز در خصوص رصد مشکلات آبزی‌پروری در استان اظهار می‌کند: ۵۰ درصد مزارع آبزی‌پروری استان فاقد مجوز هستند.

صادرات  ۱۷۰ تن انواع آبزی در زنجان
محمدباقر حاج‌کاظمی با بیان اینکه دامپزشکی زنجان ظرفیت آزمایشگاه تخصصی آبزیان را دارد، می‌افزاید: طی ۹ ماه امسال بیش از ۴۱ مورد معادل ۱۷۰ تن صادرات انواع آبزی در استان انجام شده و این برای استان مایه افتخار است.

وی با بیان اینکه خوراک آبزیان از لحاظ کیفیت تغذیه و کیفیت بهداشتی مورد بررسی قرار می‌گیرد، ادامه می‌دهد: سویا و مواد معدنی در کیفیت تغذیه تاثیر گذار است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان نیز با بیان اینکه برای پرورش آبزی در استان ظرفیت خوبی در خصوص چاه‌های مجاز وجود دارد، می‌افزاید: نمی‌توانیم آب جدید تخصیص بدهیم.

اسماعیل افشاری خاطرنشان می‌کند: برخی چاه‌ها برای پرورش ماهی در استان دو منظوره بوده و مشکلی در این زمینه نداریم، به همین خاطر باید وضع موجود ساماندهی شده و از این فرصت به خوبی استفاده شود.

کد خبر: ۶۵٬۸۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha