۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
«کُره» آمریکایی و بازیگوشی زیر دیوار تحریم| بازگشت سامسونگ و ال جی به ایران دیگر راحت نیست
بازار گزارش داد؛

«کُره» آمریکایی و بازیگوشی زیر دیوار تحریم| بازگشت سامسونگ و ال جی به ایران دیگر راحت نیست

شرکتهای کره ای با پایبندی به فشارهای ایالات متحده به منظور قطع ارتباط با یکی از بزرگترین بازارهای مصرفی خود، از مدتها پیش به حضور در بازار ایران پایان داده اند.

تهمینه غمخوار؛ بازاربه نظر می رسد از مدتها پیش، تحریم های ایالات متحده علیه ایران، دو سازنده لوازم الکترونیکی مصرفی کره جنوبی را مجبور به عقب نشینی از بازار ایران کرده، به طوری که اینگونه به نظر می رسد که کره مجبور است یا شاید به دلایلی حاضر است تا بازار ایران را که یکی از شرکای اصلی تجاری در منطقه آسیا است، به خاطر ترس از فشارهای آمریکا و سر سپردن به خواسته های این کشور از دست بدهد.

این موضوع در حقیقت نشان می دهد که شرکتهای کره ای با پایبندی به فشارهای ایالات متحده برای قطع ارتباط با یکی از بزرگترین بازارهای خود به حضور خود در بازار ایران پایان داده اند. 

سالهاست که سامسونگ و ال جی ارائه دهنده غالب لوازم خانگی و تلفن های همراه برای مصرف کنندگان ایرانی هستند که طی ماههای اخیر، بنرهای تبلیغاتی این دو شرکت از بسیاری از فروشگاههای لوازم خانگی در تهران، برداشته شده و بنرهای تبلیغاتی با بنرهایی شامل مارک های دیگر شرکای ایرانی جایگزین شده اند.

در خصوص سامسونگ، در ۱۳ فوریه سال گذشته گزارشی منتشر شد که نشانگر جایگزینی عکس هایی از بنر ویترین فروشگاه سامسونگ در تهران با یکی از مارک های سام گروه یا سام الکترونیک بود.

در رابطه با ال جی نیز، سایت خبری نیکی ژاپن در گزارشی در ۲۱ فوریه ۲۰۲۰ اعلام کرد که  بنر ال جی چندین روز قبل از این تاریخ، از ویترین فروشگاه های تهران برداشته شده و آگهی تبلیغاتی Gplus ، مارک ساخت شرکت گلدیران، جایگزین این بنر شده است.

سایت نیکی و خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی در گزارشهایی اعلام کردند که در ماه های اخیر، سامسونگ و ال جی عرضه قطعات و محصولات را برای مونتاژ و توزیع داخلی به شرکت های شریک ایرانی خود متوقف کرده اند. این دو شرکت بر این باورند که تغییر در بنرهای تبلیغاتی منعکس کننده برنامه های سام گروه و گلدیران در جهت افزایش مشخصات مارک های تولید داخل برای مصرف کنندگان ایرانی است.

این گزارش ها، دلیل پایین آوردن همکاری سامسونگ و ال جی با شرکای ایرانی خود و کاهش فعالیت های تجاری در ایران را ناشی از تحریم های آمریکا علیه سیستم مالی ایران دانسته است. سامسونگ در ماه فوریه سال ۲۰۲۰،  ارسال پیام برای تلفن های همراه خود به کاربران ایرانی را آغاز و اعلام کرد که آنها از ۲۵ فوریه دیگر نمی توانند از فروشگاه گلکسی خود برنامه ای خریداری کنند.

«تروی استانگارونه»، مدیر ارشد موسسه اقتصادی کره مستقر در واشنگتن گفت: با گذشت زمان، کار در ایران برای سامسونگ و ال جی به طور فزاینده ای دشوارتر خواهد شد. ایران از شبکه سوئیفت قطع شده که ادامه کار سامسونگ و ال جی از نظر مالی در ایران مشکل است.

  مدیر ارشد موسسه اقتصادی کره مستقر در واشنگتن: ایران از شبکه سوئیفت قطع شده که ادامه کار سامسونگ و ال جی از نظر مالی در ایران مشکل است

جامعهٔ جهانی ارتباطات مالی بین بانکی مستقر در بلژیک یک سیستم پیام رسانی است که بیش از ۱۱۰۰۰ موسسه مالی در سراسر جهان را به هم متصل می کند. قطع ارتباط بانک های ایرانی در نوامبر ۲۰۱۸ آغاز شد، زیرا ایالات متحده این بانک ها را تحریم و تهدید به مجازات علیه سوئیفت به دلیل اجازه استفاده از شبکه های مجاز شده توسط بانک های تحریم شده کرد.

مقامات ایرانی با واکنشی نسبت به کاهش فعالیت سامسونگ و ال جی، آنها را متهم به تسلیم در برابر قلدری های آمریکا کرده و هشدار داده اند که بازگشت این شرکتها به بازار ایران دشوار خواهد بود. برخی از رسانه های کره ای بر این باورند که سود سامسونگ بیشتر از طریق اجسام نیمه هادی حاصل می شود و بخش تلفن های هوشمند آن نیز برای آن سودآور است، اما ایران احتمالا بخش کمی از این سودآوری را فراهم کرده است.

مدیر ارشد موسسه اقتصادی کره ای مستقر در واشنگتن معتقد است که اگر تحریم های ایالات متحده برداشته شود، از دست دادن تسلط بر بازار در یک کشور ۸۰ میلیون نفری می تواند در طولانی مدت برای شرکت های کره جنوبی هزینه بیشتری داشته باشد.

اگر تحریم های ایالات متحده برداشته شود، از دست دادن تسلط بر بازار در یک کشور ۸۰ میلیون نفری می تواند در طولانی مدت برای شرکت های کره جنوبی هزینه بیشتری داشته باشد

وی همچنین بر این باور است که در دوره پس از تحریم، مسئله مهم این است که چقدر مشتریان ایرانی نسبت به مارک های سامسونگ و ال جی وفادار خواهند بود و مورد دیگر این است که آیا با ایجاد رقابت جدیدی از سوی چین، غول فناوری هوآوی یا سایر شرکت هایی که به طور موقت وارد بازار ایران شده اند، وجود خواهند داشت یا نه!

کره جنوبی در سال ۲۰۱۹ شاهد کاهش تجارت با ایران زمانی که این کشور با تحریم های ایالات متحده منع کلیه خریدهای صادرات نفتی ایران را دنبال کرد، بود. همچنین، سئول قبلاً یکی از اصلی ترین خریداران آسیایی نفت خام ایران درست قبل از جایگزینی با نفت خام از ایالات متحده بوده است.

داده های خدمات گمرک کره نشان می دهد که واردات کره جنوبی از ایران در دو سال گذشته،  از ۴.۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ تقریبا به ۲.۱ میلیارد دلار رسیده است. آنها همچنین نشان می دهند که صادرات کره جنوبی به ایران با افت شدیدتر به رقم ۲۸۲ میلیون دلار از ۲.۳ میلیارد دلار در مدت مشابه رسیده است.

 با وجود اینکه تجارت دوجانبه و صادرات ایران به کره جنوبی عمدتاً در حوزه انرژی بوده و از سالهای گذشته خرید نفت از ایران به یکی از برنامه های اصلی کره جنوبی تبدیل شده است، اما صادرات سامسونگ و ال جی به ایران به تنوع تصویر کلی تجارت کالاهای مصرفی نیز کمک کرده است.

تجارت دوجانبه و صادرات ایران به کره جنوبی عمدتاً در حوزه انرژی بوده و از سالهای گذشته خرید نفت از ایران به یکی از برنامه های اصلی کره جنوبی تبدیل شده است

با وجود این تفاسیر، اما این اولین بار نیست که شرکت های کره جنوبی به ایران پشت می کنند و اینگونه می پندارند که هر زمانی شرایط دوباره آرام باشد، آنها به راحتی می توانند بازگردند و ایران آنها را با آغوش باز می پذیرد.

بنابراین، درست است که این دو شرکت کره ای به خاطر ترس از فشارها و مجازات از سوی امریکا، از حضور خود در ایران کاسته اند، اما با وجود سستی های کره جنوبی و بازنگرداندن پول ایران از چند سال گذشته، به نظر می رسد که اوضاع متفاوت است به طوری که مقامات ایرانی به شرکت های آسیایی هشدار داده اند که حتی در صورت لغو تحریم های ایالات متحده از شرکتهای کره ای برای حضور در بازار ایران استقبال نخواهند کرد.

ایران به خاطر موضوع مبلغ هفت میلیارد دلار پول فروش نفت خود که سال ها است که در دو بانک کره جنوبی (بانک ووری و بانک صنعتی کره) به دلیل تحریم‌های آمریکا بلوکه شده و تنها اجازه استفاده از این منابع برای خرید کالاهای انسان‌دوستانه از کره جنوبی را دارد، چندان دل خوشی از آنها ندارد.

پس از برگزاری جلسات متعدد با حضور مقامات دو کشور و اعلام نارضایتی و تهدیدات ایران در این باره، چند ماه پیش، ایران دیگر اعلام کرد در صورتی که کره‌ ای ها اقدام فوری در رابطه با برگرداندن اموال ایران انجام ندهند، از طرق مختلف از جمله اقدامات حقوقی در مجامع بین المللی موضوع را پیگیری خواهند کرد.

کره جنوبی در سال گذشته هیئتی را به ایران فرستاد تا انتقال موفقیت آمیز این پول به ایران را تضمین کند و همچنین متعهد شد تا برای از سرگیری صادرات کالاهای بشردوستانه از جمله مواد غذایی و دارو به ایران در حال مذاکره با ایالات متحده باشد. اما آمار صادرات و واردات بین دو کشور نشان می دهد که ایران نتوانسته تا از هفت میلیارد دلار پول بلوکه شده استفاده کند.

آمار صادرات و واردات بین ایران و کره از دو سال گذشته نشان می دهد که ایران نتوانسته از هفت میلیارد دلار پول بلوکه شده استفاده کند

چند روز پیش هم خبری با این موضوع منتشر شد که با توجه به ناموفق بودن ایران در دستیابی به آن هفت میلیارد دلار، مقامات ایرانی تصمیم گرفته اند تا بخشی از این پول مسدود شده را برای خرید واکسن به کشور منتقل کند که البته سئول اعلام کرده که ایران باید تعهد بدهد که فرایند انتقال را قبول دارد و پس از ورود واکسنها بر زیر حرفش نزند.

خبرگزاری یونهاپ کره اعلام کرده که انتقال واکسن به ایران از طریق برنامه «کوواکس» یا طرح جامع سازمان جهانی بهداشت برای توزیع عادلانه واکسن کووید_۱۹، انجام خواهد شد.

بر همین اساس، چهار روز پیش یک محموله هوایی واکسن از کره‌جنوبی به ایران ارسال شد که البته مقامات ایرانی وزارت بهداشت تایید کرده اند که این محموله، واکسن آنفلوآنزا بوده است. 

با این اوصاف هنوز معلوم نیست که بازی های کره ای ها به دلیل اعمال فشار و تحریمهای امریکایی تا چه زمانی ادامه دارد که تازه بانک‌های کره در رابطه با این پول بلوکه شده نه تنها اجازه تعلق سود و انتقال نمی دهند، بلکه به تازگی ادعای دریافت دستمزد بابت این نگهداری را هم مطرح کرده اند. 

علاوه بر دارایی های بلوکه شده ایران تحت تحریم های امریکا، حتی صندوق بین‌المللی پول هم به خاطر فشار و تهدید آمریکا تقاضای وام بشردوستانه ایران را نتوانسته مورد بررسی قرار دهد که البته مقامات آمریکایی بارها اعلام کرده اند که عدم پیوستن ایران به «اف ای تی اف» دلیل اصلی ناتوانی ایران در تهیه اقلام بهداشتی و دارویی بوده است.

کد خبر: ۶۵٬۸۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha