۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۴
روند افزایشی صادرات در مناطق آزاد کشور
مدیر هماهنگی امور مناطق ویژه اقتصادی عنوان کرد

روند افزایشی صادرات در مناطق آزاد کشور

عباس پور، مدیر هماهنگی امور مناطق ویژه اقتصادی در رابطه با اینکه گفته می‌شود واردات در مناطق آزاد از صادرات بیشتر است، گفت: روند صادرات در سالهای اخیر نسبت به واردات در این مناطق بهتر شده و افزایش پیدا کرده است.

به گزارش بازار، جواد عباس پور، مدیر هماهنگی امور مناطق ویژه اقتصادی یکی از دلایل اصلی عقب ماندگی مناطق آزاد ایران از دنیا را در تفاوت سیاست خارجی ایران نسبت به دیگر کشورها دانست و گفت: کشور ما تحریم است و عمده مراودات بین المللی اقتصادی ما هم تحت تأثیر همین موضوع قرار دارد.

وی با بیان اینکه مزایا و مشوق‌های مناطق آزاد ایران با کشورهای اطراف قابل قیاس نیست افزود: به عنوان نمونه، معافیت مالیات بر درآمد در مناطق آزاد گرجستان، قزاقستان، ارمنستان، ترکیه و بحرین دائمی بوده و در امارت هم تا ۵۰ سال قابل تمدید است اما در ایران فقط تا ۲۰ سال تمدید می‌شود.

عباس پور ادامه داد: مثال دیگر، معافیت مالیات بر ارزش افزوده برای مراودات با سرزمین اصلی است که امارات و گرجستان مانند کشور ما معافیت ندارند اما قزاقستان معافیت دائمی دارد و ارمنستان هم معافیت ۵ ساله در نظر گرفته است.

مدیر هماهنگی امور مناطق ویژه اقتصادی با بیان اینکه ایران از نظر سرمایه گذاری جزو کشورهای پرریسک دنیا محسوب می‌شود افزود: رتبه شاخص رقابت پذیری ایران ۹۹ است و تقریبا در آخرین رتبه‌ها قرار دارد.

وی وضعیت تولید در مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی را بسیار چشمگیر و مثبت ارزیابی کرد و گفت: شرکت‌های خارجی در شرایط تحریمی حاضر به ارتباط کاری با ما در سرزمین اصلی یا مناطق آزاد نیستند.

عباس پور در رابطه با اینکه گفته می‌شود واردات در مناطق آزاد از صادرات بیشتر است عنوان کرد: روند صادرات در سالهای اخیر نسبت به واردات در این مناطق بهتر شده و افزایش پیدا کرده چراکه دیگر مزیتی برای واردات نداریم.

این مقام مسئول اضافه کرد: در حال حاضر عمده محصولات صادراتی ما از نوع خام و یا با درصد پایینی از فرآوری همراه هستند اما باز هم وضعیت در مناطق آزاد بهتر است زیرا محصولات حداقل در همین مناطق تولید و صادر می‌شوند.

وی با اشاره به آمار صادرات در مناطق آزاد گفت: صادرات مناطق آزاد به خارج از کشور در سال ۹۸ رقمی حدود ۹۵۰ میلیون دلار و صادرات تولیدات به سرزمین اصلی هم ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بود که اگر این میزان از تولیدات را نداشتیم باید از خارج وارد می‌کردیم.

عباس پور یادآور شد: تنها مزیتی که برای مناطق آزاد باقی مانده این است که سرمایه گذار در این مناطق فقط با یک دستگاه طرف حساب است یعنی برای دریافت مجوز، زمین، پروانه بهره برداری و ثبت سفارش باید از طریق سازمان مناطق آزاد اقدام کند البته اگر دستگاه‌های دیگر سنگ اندازی نکنند.

کد خبر: ۶۵٬۸۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha