۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸
۹۰۰ معدن غیرفعال در کرمان روی دست مردم؛ سرمایه های بر باد رفته
معادنی که تولید ندارند

۹۰۰ معدن غیرفعال در کرمان روی دست مردم؛ سرمایه های بر باد رفته

کرمان- استان کرمان بهشت معادن کشور محسوب می شود اما در همین استان صدها معدن به افرادی واگذار شده که توان فعال کردن آن ها را ندارند.

بازار؛ گروه استان ها: استان کرمان را بهشت معادن ایران می دانند، به خصوص در زمینه ذخایر مس، آهن و ذغالسنگ کرمان سرآمد است و معادن سنگهای قیمتی در استان نیز قابل توجه است که می توان به معادن فیروزه شهربابک اشاره کرد.

معادن مس در رفسنجان و شهربابک، ذغالسنگ در زرند، کوهبنان و راور، سنگ آهن در سیرجان، کرومیت و تیتانیوم در جنوب استان نمونه ای از داشته های استان است.

اما نکته عجیب اینکه در همین استان ۹۰۰ معدن غیر فعال وجود دارد که عددی بیشتر از معادن فعال در استان است.

۲۱ هزار نفر در معادن کرمان مشغول به کار هستند
نکته دیگر اینکه ۲۱ هزار نفر در استان کرمان در بخش معادن مشغول به کار هستند و این نشان از اهمیت حوزه معدن در استان کرمان دارد، آنچه که همه کارشناسان اقتصادی در استان را آزار می دهد وجود حسابهای اکثر معادن اقتصادی استان در تهران است.

به هر صورت در این میان معادن غیر فعال نیز از مشکلات جدی در این بخش است که با وجود شعار های فراوانی که برای فعال شدن این معادن داده می شود اما همچنان غیر فعال مانده اند.

واگذاری معادن به افراد غیر متخصص و یا افرادی که توان فنی و مالی لازم را ندارند مهمترین عامل در عدم ورود این معادن به چرخه اقتصادی استان است.

توسعه معادن از مهمترین اهداف اقتصادی در کرمان
رئیس صمت شمال استان کرمان در گفتگو با بازار اظهار کرد: یکی از مهمترین اولویتهای استان کرمان وجود معادن غیر فعال است.

مهدی حسینی نژاد بیان کرد: ما به عنوان یکی از استانهای غیر نفتی در کشور باید تلاش خود را برای ارزآوری غیر نفتی انجام دهیم و مواد معدنی مورد نیاز کشور برای خودکفایی را نیز تامین کنیم.

وی تصریح کرد: در کشور نیز سیاست این است که با جلوگیری از صادرات نفت به سمت تولیدات داخلی و استفاده از معادن برویم.

از همه دستگاههای می خواهیم در این زمینه همکاری لازم را انجام دهند تا معادن نیمه فعال و یا غیر فعال به حداکثر تولید بنا به نیازهای داخل کشور برسند

رئیس صمت شمال استان کرمان بیان کرد: ما از همه دستگاههای می خواهیم در این زمینه همکاری لازم را انجام دهند تا معادن نیمه فعال یا غیر فعال به حداکثر تولید بنا به نیازهای داخل کشور برسند.

وی گفت: شورای معادن استان کرمان برای تعیین تکلیف این معادن ورود کرده است و امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک تاثیر گذار باشیم.

وی تصریح کرد: اگر معادن فعال نشود ، صاحبان معادن باید بدانند که شورای معادن این قابلیت های اقتصادی را تعیین تکلیف می کنند و اخطار لازم به این افراد داده شده است.

حسینی‌نژاد افزود: آماده همکاری با صاحبان معادن هستیم و اگر مانع یا مشکلی وجود داشته باشد که باید در بخش دولتی برطرف شود آمادگی لازم برای بررسی وجود دارد.

شورای معادن استان کرمان برای تعیین تکلیف این معادن ورود کرده است و امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک تاثیر گذار باشیم

وی گفت: استان کرمان بهشت معادن است اما این به معنی این است که باید با اندیشه و تفکر لازم و دلسوزی در راستای اشتغال زایی و تولید گام برداریم.

وی به وجود دو هزار عرصه معدنی در استان کرمان اشاره کرد و گفت: اکتشاف و بهره برداری و از این عرصه ها نیاز به مجوز دارد و معادن مجوز دار نیز باید در این خصوص با تمام توان حضور یابند.

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان در گفتگو با بازار در این خصوص گفت: طبق بررسی های صورت گرفته ۹۰۰ معدن دارای مجوز در عرصه های معدنی وجود دارد که فعال نیستند و این نکته جالبی نیست و باید مرتفع شود.

شهباز حسن پور ادامه داد: در این خصوص باید تسریع شود و رایزنی های لازم با وزیر صمت در این راستا انجام شده است و دستگاههای داخل استان نیز باید همکاری کنند.

اختیارات شورای معادن برای رفع مشکل معادن غیر فعال افزایش یابد
وی تصریح کرد: باید اختیارات بیشتری در این زمینه به شورای معادن استان کرمان داده شود تا بتوانیم مشکلات را رفع کنیم.

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان افزود: باید موانع و مشکلات را شناسایی و با حضور فعالان معادن برای رفع آن ها چاره اندیشی کنیم و در این راستا همکاری بخش دولت و بخش خصوصی مهم است.

حسن پور ادامه داد: از تمام توان موجود باید در استان استفاده شود ضمن اینکه باید از خام فروشی مواد معدنی نیز خودداری شود و با ایجاد چرخه صنعتی برای فراوری محصول و اشتغال بیشتر در استان کرمان گام موثری برداریم.

متاسفانه برخی از شرکتهای بزرگ استان کرمان نیز با وجود امکاناتی که در اختیار دارند اما اراده برای فعال کردن برخی از عرصه های معدنی قابل توجه را ندارند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در گفتگو با بازار در این خصوص اظهار کرد: متاسفانه برخی از شرکتهای بزرگ استان کرمان نیز با وجود امکاناتی که در اختیار دارند اما اراده برای فعال کردن برخی از عرصه های معدنی قابل توجه را ندارند.

محمدرضا پور ابراهیمی گفت: متاسفانه این امر در شهرستان راور کاملا مشهود است به طوریکه هیچ یک از عرصه های معدنی که به شرکت ملی مس واگذار شده، هنوز فعال نشده است.

بسیاری از معادن غیر فعال در شهرستانهای محروم هستند
وی گفت: در بخش خصوصی نیز این مشکلات وجود دارد و برخی از معادنی که در مزایده ها واگذار شده است فعال نشده اند و مشخص نیست چرا این واگذاری انجام شده است.

وی تصریح کرد: بسیاری از این معادن بسیار غنی و در مناطق محروم قرار گرفته اند از افراد و دستگاههای مرتبط می خواهیم که به تعهدات خود در این زمینه عمل کنند و زمینه را برای اشتغال زایی فراهم کنند.

وی گفت: باید یک زمان مشخص برای رفع مشکلات و فعال شدن معادن مشخص و در این زمینه شفاف سازی لازم انجام شود.

باید دید در ماه های پیش رو شعار فعال کردن تمامی معادن دارای مجوز استان کرمان عملی می شود یا اینکه همچنان با شعاری هایی مواجه خواهیم شد که مسئولان اجرایی استان برای عملی کردن آنها در دولت فعال بی نتیجه می مانند و این ارث را به دولت بعد منتقل می کنند.

کد خبر: ۶۵٬۷۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha