۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱
تحریم آمریکا تاثیری بر تولید و صادرات فولاد ایران ندارد| هدفگذاری برای رسیدن به رتبه نهم در صنعت فولاد جهان
بازار گزارش می دهد

تحریم آمریکا تاثیری بر تولید و صادرات فولاد ایران ندارد| هدفگذاری برای رسیدن به رتبه نهم در صنعت فولاد جهان

احرامیان، نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به تحریم های جدید امریکا علیه صنعت فولاد ایران معتقد است این تحریم ها که روز گذشته اعلام شد، نسبت به تولید و صادرات فولاد ایران تاثیری نداشته و هدف ایران کاهش یک رتبه ای در صنعت فولاد جهان است.

بازار؛ گروه صنعت: وزارت خزانه‌ داری ایالات متحده روز گذشته طی بیانیه‌ای اعلام کرد که نام یک شخص حقیقی و ۱۲ شرکت ایرانی در بخش فولاد را به فهرست تحریم های دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آن وزارتخانه، موسوم به اوفک، اضافه کرده است.

در این فهرست خزانه داری آمریکا مجتمع فولاد صنعت بناب، مجتمع فولاد گیلان، مجتمع ذوب آهن فولاد خزر، مجتمع صنعتی ذوب آهن پاسارگاد، شرکت فولاد سیرجان ایرانیان، مجتمع فولاد البرز غرب، مجتمع صنعتی اسفراین و شرکت فولاد زرند ایرانیان را در شرکت های تحت تحریم های امریکا اضافه کرده است.

در این بیانیه خزانه ‌داری آمریکا تاکید شده است که این شرکت‌ها در پی فرمان اجرایی دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا در اردیبهشت ماه سال جاری برای تحریم صنایع آهن، فولاد، و آلومینیوم ایران در فهرست تحریم‌های امریکا قرار گرفته‌اند.  

در بیانیه خزانه داری امریکا همچنین آمده است که «مجید سجده» از مدیران ارشد شرکت کشتیرانی حافظ دریای آریا، نیز از روز گذشته در فهرست تحریم های امریکا قرار گرفته است.

در این بیانیه آمده است، یک تامین کننده الکترود گرافیتی مستقر در چین، یکی از عناصر اصلی در تولید فولاد، همچنین ۱۲ تولید کننده فولاد و سایر تولید کنندگان فلزات ایرانی و سه نمایندگی‌ فروش مستقر در کشورهای خارجی از یک شرکت بزرگ هلدینگ معادن و فلزات ایران، مشمول تحریم‌های امریکا در این مرحله شده است.

از طرفی استیون منوچین وزیر خزانه داری امریکا در تداوم اقدام تروریستی خود علیه ایران جلوگیری از دستیابی ایران به منابع درآمدی دانسته است تا به زعم خود، مانع از نفوذ منطقه‌ای ایران شود و از نظر وزیر ترامپ، بخش فولاد ایران یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی است که باید جلوی آن گرفته شود.

این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان آمریکایی، جمهوری اسلامی ایران در ۳ سال گذشته در برابر سیاست موسوم به فشار حداکثری امریکا مقاومت کرده و دولت ترامپ نتوانسته است به هیچ یک از اهداف خود در قبال تحریم های ایران دست پیدا کند.

دولت ترامپ در سه سال گذشته حدود یکهزار و ۷۰۰ شخص حقیقی و حقوقی را در فهرست تحریم و تحریم‌های چند لایه قرار داده، اما ایران همچنان در منطقه به عنوان یک کشور قدرتمند، در برابر زیاده خواهی های امریکا در منطقه مقابله می کند.

«سید بهادر احرامیان» در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر تاثیر تحریم امریکا علیه صنعت فولاد ایران گفت: تحریم ها علیه ایران از ۴۰ سال پیش تاکنون ادامه داشته و امریکایی ها تاکنون هیچ کاری نتوانستند بکنند.

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به موفقیت های ایران در تولید فولاد در کشور تصریح کرد: ایران جزو ۱۰ کشور تولید کننده فولاد در جهان است و بدون شک تحریم های امریکا در این مرحله نیز علیه صنعت فولاد ایران اقدام خاصی نخواهد داشت.

ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولید کننده فولاد در جهان تولید و صادرات خود را همچنان حفظ خواهد کرد و تلاش خواهیم کرد رتبه ایران در صنعت فولاد به رتبه نهم جهان ارتقا پیدا کند

این مقام مسئول در انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهار داشت: ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولید کننده فولاد در جهان تولید و صادرات خود را همچنان حفظ خواهد کرد و تلاش خواهیم کرد رتبه ایران در صنعت فولاد به رتبه نهم جهان ارتقا پیدا کند.

در پایان سال ۹۹ میزان تولید فولاد در کشور به ۳۰ تا ۳۲ میلیون تن افزایش می یابد در حالی که سال گذشته مجموع کل محصولات فولادی تولیدی در ایران به ۲۸ میلیون تن رسید

«سید رضا شهرستانی» پیشتر در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بازار اعلام کرده بود که در پایان سال ۹۹ میزان تولید فولاد در کشور به ۳۰ تا ۳۲ میلیون تن افزایش می یابد در حالی که سال گذشته مجموع کل محصولات فولادی تولیدی در ایران به ۲۸ میلیون تن رسید.

این عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران بیان کرد: پیش‌بینی ما این است که امسال از ۳۲ میلیون تن محصولات فولادی ۱۱ میلیون تن آن به ورق اسلب اختصاص یابد و بین ۱۹ تا ۲۱ میلیون تن شمش فولادی نیز برای تولید تیرآهن، نبشی و میلگرد اختصاص یابد.

وی با اشاره به آمار تولید انواع محصولات فولادی در شش ماهه نخست سال جاری در کشور یادآورشد: در ۶ ماهه نخست امسال در مجموع ۶۲۶ هزار تن تیر آهن در کشور تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۸ بیش از ۱۷ درصد رشد نشان می‌دهد.

به گفته شهرستانی، در این مدت ۴ میلیون و ۵۴۵ هزار تن میلگرد در کشور تولید شد که نسبت به سال گذشته که ۳ میلیون و ۹۵۹ هزار تومان بود حدود ۱۵ درصد افزایش داشته است.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه افزود: مجموع تولید مقاطع طویل فولادی در کشور در این مدت ۵ میلیون و ۵۶۴ هزار تن بود که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۸ بیش از ۱۳ درصد رشد داشته است.

شهرستان یادآور شد: آمارها نشان می‌دهد که در نیمه نخست سال ۹۸ مجموع تولید مقاطع طویل فولادی در کشور معادل ۴ میلیون و ۹۰۶ هزار تن بوده است.

وی اظهار داشت: در مدت یاد شده در کشور ۴ میلیون و ۵۷۲ هزار تن ورق گرم در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان بود ۴ درصد افزایش یافته است.

شهرستانی بیان کرد: در این مدت یک هزار و ۳۶۲ تن ورق سرد در کشور تولید شده که نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش داشته، اما تولید ورق های پوشش دار با ۷۶۶ هزار تن در مقایسه با ۶ ماه نخست سال گذشته ۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در مجموع در شش ماهه نخست امسال کل محصولات فولادی در کشور به ۱۱ میلیون و ۳۰ هزار تن رسید که در مقایسه با ۶ ماه نخست سال گذشته که ۱۰ میلیون و ۱۷۳ هزار تن بوده بیش از ۸ درصد افزایش داشته است

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران یادآور شد: در مجموع در شش ماهه نخست امسال کل محصولات فولادی در کشور به ۱۱ میلیون و ۳۰ هزار تن رسید که در مقایسه با ۶ ماه نخست سال گذشته که ۱۰ میلیون و ۱۷۳ هزار تن بوده بیش از ۸ درصد افزایش داشته است.

رئیس هیئت مدیره گروه صنعتی کلاچ یادآورشد: در این مدت تولید کنندگان فولاد در کشور ۸ میلیون و ۶۳۶ هزار تن بیلت و بلوم بود که نسبت به سال گذشته در این مدت ۱۳ درصد رشد نشان می‌دهد.

به گفته شهرستانی، در مدت یادشده در مجموع ۵ میلیون و ۷۵۶ تن اسلب در کشور تولید شد که نسبت به سال گذشته که ۵ میلیون و ۴۱۳ هزار تومان بود، ۶ درصد افزایش داشته است.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهارداشت: بر اساس آمارهای موجود در ۶ ماهه نخست امسال در مجموع ۱۵ میلیون و ۵۶۲ هزار تن آهن اسفنجی در کشور تولید شد که نسبت به سال گذشته بیش از ۱۰ درصد رشد نشان می‌دهد.

براساس گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، از ابتدای فروردین تا پایان آبان، ۲۰ میلیون و ۵۹۷ هزار تن شمش (بیلت، بلوم و اسلب) تولید شد. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۱۸ میلیون و ۲۴۲ هزار تن بود.

همچنین میزان تولید محصولات فولادی (تیرآهن، میلگرد، ناودانی، نبشی، انواع ورق و غیره) در کشور طی ۸ ماهه امسال، ۱۴ میلیون و ۶۳۵ هزار تن بود. میزان تولید این محصولات در کشور طی مدت مشابه سال گذشته، ۱۳ میلیون و ۵۵۶ هزار تن بود.

میزان تولید آهن اسفنجی نیز با رشد ۱۲ درصدی طی ۸ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۱۸ میلیون و ۵۵۲ هزار تن)، به ۲۰ میلیون و ۷۰۴ هزار تن رسید.

بنا به این گزارش، طی ۸ ماهه امسال، میزان صادرات شمش، ۳ میلیون و ۷۸۷ هزار تن، محصولات فولادی، یک میلیون و ۶۷۹ هزار تن و آهن اسفنجی ۴۰۳ هزار تن بود که در مقایسه با رقم تولید مدت مشابه سال گذشته (۴ میلیون و ۳۷۷ هزار تن شمش، ۲ میلیون و ۴۰۵ هزار تن انواع محصولات فولادی و ۷۰۶ هزار تن آهن اسفنجی)، به ترتیب ۱۳، ۳۰ و ۴۳ درصد کاهش داشت.

همچنین، از ابتدای فروردین تا پایان آبان، ۴ هزار تن شمش و ۶۱۱ هزار تن، انواع محصولات فولادی وارد شد که در مقایسه با رقم واردات مدت مشابه سال گذشته (۳ هزار تن شمش و ۳۶۱ هزار تن انواع محصولات فولادی)، به ترتیب ۳۳ و ۶۹ درصد افزایش یافت.

قرار گرفتن ایران در جمع ۱۰ تولیدکننده برتر فولاد جهان نشان می دهد که افت و نزول جایگاه ایران در میان کشورهای تولیدکننده فولاد کار آسانی نخواهد بود.

کد خبر: ۶۵٬۶۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
      0 0
      من نمی دونم وقتی فولاد تحریم است و نمی توانیم صادر کنیم چرا قیمت آن در داخل کشور اینقدر گران است، این نشانه سوءمدیریت دولت است