۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
ایران در حال گفتگو با امریکاست!| غنی سازی ۲۰درصد ضرورت بازگشت بایدن به برجام را نشان می‌دهد
رئیس میز ایران در شورای آتلانتیک مدعی شد؛

ایران در حال گفتگو با امریکاست!| غنی سازی ۲۰درصد ضرورت بازگشت بایدن به برجام را نشان می‌دهد

«باربارا اسلاوین» معتقد است حسی به ما می گوید که ماجرای ایران در آستانه روی کارآمدن بایدن، به آرامی پیش نخواهد رفت.

بازار؛ گروه بین الملل: «باربارا اسلاوین» رئیس میز ایران در شورای آتلانتیک بر این باور است که ایران همین حالا هم دارد با رئیس جمهور آینده آمریکا گفتگو می کند. ایران به دنبال استفاده از اهرم است تا مطمئن شود که بایدن پس از خروج دونالد ترامپ وارد توافق خواهد شد و هرچه زودتر تحریم ها را بر می دارد.

آیا چنین راهبردی جواب می دهد؟ همانطور که باربارا اسلاوین می گوید: دست کم فشارها افزایش خواهند یافت چرا که زمان به سرعت در حال گذر است. هرچه بایدن بیشتر درنگ کند، ایران بیشتر غنی سازی اورانیوم را ادامه می دهد.

غنی سازی به روشنی در گفتگوهای ایران و ایالات متحده در مورد بازگشت به توافق و برداشتن تحریم ها نقش بازی می کند. اگر بایدن به قولش در بازگشت به توافق عمل کند، آنگاه غنی سازی اورانیوم و افزایش ذخائر آن می تواند به سرعت متوقف شود.

آنچه ایران می خواهد دستیابی به پول درآمدهای نفتی است که در بانک کره جنوبی بلوکه شده است. توقیف کشتی کره ای نیز راهی برای زیر فشار گذاشتن سئول برای فشار بر بایدن است. این دقیقا همان راهبردی است که پس از ترور قاسم سلیمانی به کار گرفته شد. ایران می خواهد جلو پاسخ نظامی ایالات متحده را بگیرد و همزمان نشان دهد که کارت های قدرتمندی برای رو کردن دارد.

بایدن تا قبل از آنکه رئیس جمهور شود مستقیما با ایران تماس نخواهد گرفت، هرچند او قبلا به کمک مشاور امنیت ملی اش، «جیک سولیوان»، اهداف خود را اعلام کرده است. سولیوان به سی ان ان گفت: ایالات متحده می خواهد به توافق برگردد و البته پیرامون سایر موضوعات مانند موشک های بالستیک نیز گفتگو نماید.

اگرچه اردوگاه بایدن از آخرین اقدامات ایرانی ها خوشحال نیست اما شگفت زده نیز نشده است. اسلاوین انتظار دارد که بایدن بلافاصله پس از مراسم تحلیف به کمک سولیوان با ایران ارتباط بگیرد و همزمان با متحدان اروپایی آمریکا همکاری کند تا ترتیبی از گام های دوجانبه را برای پیروی از توافق هسته ای، طراحی نمایند.

کد خبر: ۶۵٬۶۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha