۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۷
خواب پروژه‌های میلیاردی در نور| توقف و رکود اسکله مارینا و مجتمع نگین
بازار گزارش می‌دهد؛

خواب پروژه‌های میلیاردی در نور| توقف و رکود اسکله مارینا و مجتمع نگین

نور- سال ها از زمین‌گیر شدن و رکود پروژه های بزرگ و چندصدمیلیاردی در شهرستان نور می گذرد و عمر برخی از آنها نزدیک به سه دهه رسیده است.

بازار، گروه استان ها: ۲۸ سال پیش پروژه بزرگ میدان بار با ۶۰ غرفه در شهرستان نور احداث شد و به رغم سرمایه گذاری میلیاردی به دلیل اختلافات حقوقی، سرمایه گذار اصلی آن در زندان به سر می برد و پروژه بلاتکلیف مانده است.

پاساژ و مجتمع تجاری نگین نور با حدود ۳۸۰ مغازه و واحد تجاری هم به رغم آنکه ۱۰ سال است آماده افتتاح شده، همچنان به دلیل مشکلات و اختلافات بین سرمایه گذار و دستگاه های اجرایی بلاتکلیف مانده و این سرمایه گذاری عظیم میلیاردی که می تواند اشتغال بالایی داشته باشد، خاک می خورد.

اسکله مارینا شمال از دیگر پروژه های راکد و بلاتکلیف در شهرستان نور به شمار می رود و به دلیل عدم تمدید قرارداد اجاره توسط منابع طبیعی و عدم پیشرفت فیزیکی مسکوت و راکد مانده است.

مارینای شمال اجرا نشد
فرماندار نور در گفتگو با خبرنگار بازار درباره سرنوشت پروژه های بزرگ و راکد مانده از جمله اسکله تفریحی مارینا شمال افزود: این پروژه قرار بود درپی عقد قرارداد سه ساله با منابع طبیعی اجرایی شود اما به دلیل عدم تمدید قرارداد اجاره و ورود دادستانی و عدم پیشرفت مناسب و عدم توانایی سرمایه گذار، قرارداد منعقد نشد.

علی شادمان ایجاد اسکله های تفریحی را از جمله طرح های اولویت دار برای جهش تولید در استان به شمار می رود، گفت: سرمایه گذار درپسکرانه دارای موافقت اصولی برای ایجاد هتل آپارتمان ساحلی بوده و پیشرفت این پروژه تاکنون ۳۰ درصد است لازم بوده برای رفع موانع فراروی برنامه ریزی شود.

وی ادامه داد: از محل اعتبارات صنعت و معدن، برای ۲۱ پروژه حدود ۴۷۰ میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده که ۸۰ میلیارد تومان ان پرداخت شده است.

رکود ۱۰ ساله ۳۷۵ واحد تجاری
شادمان به پروژه های میلیاردی و راکدی نظیر پروژه میدان بار و مجتمع نگین اشاره کرد و گفت: مجتمع نگین ۳۷۵ واحد تجاری دارد که ۱۰ سال راکد مانده درحالی که شرایط برای افتتاح آن آماده است.

فرماندار نور گفت: درپی حل مشکلات و اختلافات موجود بین سرمایه گذار و دستگاه های اجرایی نظیر شهرداری هستیم تا این پروژه را در دهه فجر به افتتاح برسانیم زیرا ظرفیت اشتغال آن برای بیش از هزار نفر است.

وی پروژه میدان بار بزرگ را که دارای ۶۰ غرفه است را از دیگر طرح های بزرگ عنوان کرد و گفت: متاسفانه سرمایه گذار این طرح در زندان به سر می برد و تلاش داریم با حل مشکلات، این طرح را نیز افتتاح کنیم.

کرونا و شیوع آن به واحدهای گردشگری و تولیدی در شهرستان نور نیز خسارت های زیادی زده است و بسیاری از طرح های گردشگری در این شهرستان را در کما برده است

کرونا و شیوع آن به واحدهای گردشگری و تولیدی در شهرستان نور نیز خسارت های زیادی زده است و بسیاری از طرح های گردشگری در این شهرستان را در کما برده است. امهال تسهیلات بانکی از جمله درخواست های فعالان گردشگری در شهرستان نور به شمار می رود تا بتوانند بخشی از مشکلات فراروی را در شرایط کنونی پشت سر گذارند.

حسینی یک سرمایه گذار نوری با بیان اینکه سالانه ۲۰۰ میلیون تومان اقساط پرداخت می کنم، افزودک شیوع کرونا سبب بروز مشکلات شده است و تقاضای امهال تسهیلات را داریم.

وی افزود: با توجه به شرایط کرونایی و ضرردهی مجبوریم حقوق پرسنل و هزینه ها را پرداخت کنیم و در چنین شرایط لازم است مسئولان و دستگاه های اجرایی حمایت لازم را داشته باشند.

حسن خیریان پورمعاون استاندار مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به مشکلات واحدهای گردشگری پیشنهاد کرد که بانک صادرات طبق مصوبه ستاد مدیریت کرونا نسبت به امهال تسهیلات بانکی تا پایان سال جاری اقدام کند.

وی گفت: مصوبات ستاد ملی کرونا برای حمایت از ۱۴ رسته شغلی آسیب دیده باید اجرایی شود و نسبت به امهال تسهیلات بانکی اقدام کرد.

شهرک چمستان دغدغه شده است
وی با اشاره به مشکلات فراروی حوزه سرمایه گذاری در شهرستان نور، شهرک صنعتی چمستان را از جمله دغدغه ها بیان کرد و گفت: بخشی از اراضی این شهرک اوقافی است و باید این مسئله در تعامل اوقاف و شهرک های صنعتی حل شود.

خیریان پور توسعه اسکله های چندمنظوره را با توجه به گردشگری و چندمنظوره بودن را از دیگر اولویت ها برشمرد و گفت: ۱۶۵ نقطه برای ایجاد اسکله ها در استان شناسایی و نقطه یابی شده است.

وی، توسعه کشت گلخانه ای در استان را از دیگر مصادیق جهش تولید در استان بیان کرد و گفت: با توجه به کمبود زمین و برای بهبود عملکرد باید توسعه کشت گلخانه ای و گیاهان دارویی برنامه ریزی شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران ادامه داد: در زمینه کشت گیاهان دارویی در غرب استان در ۴۰۰ هکتار از عرصه ها و در مرکز استان نیز ۴۰۰ هکتار هدفگذاری شده است.

خیریان پور با اشاره به وجود طرح ها نیمه تمام گفت: طرح هایی که بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند باید تکمیل شوند و دستگاه های اجرایی در این زمینه پیشقدم شوند.

خیریان پور با بیان اینکه پروژه اسکله مارینا نور هنوز اجرایی نشده است، افزود: برای رفع مشکل فراروی این طرح باید در حوزه شهرستان برنامه ریزی و اقدام شود.

بیشتر واحدهای تولیدی نور تقاضای امهال تسهیلات را دارند
حسینقلی قوانو رئیس سازمان صمت مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بیشتر واحدهای تولیدی وسرمایه گذاران نور تقاضای امهال تسهیلات و سرمایه درگردش دارند، افزود: مشکلات بسیاری ازواحدها در جلسه ستاد تسهیل بررسی و پیگیری شده است.

وی با عنوان اینکه تامین زیرساخت ها نظیر ایجاد پست برق و گاز از جمله درخواست های شرکت های تولیدی و طرح های سرمایه گذاری در نور ومحمودآباد به شمار می رود، یادآور شد: باید دستگاه های خدمات رسان ضمن تقویت زیرساخت ها حتی المقدور از قطع برق و گاز خوددداری کنند.

قوانلو از شرکت برق و گاز خواست تاز قطع برق و گاز واحدهای تولیدی خودداری کنند و گفت: عمده تولیدکنندگان با مشکلات زیرساخت ها روبرو هستند.

وی با بیان اینکه استان های شمالی که در انتهای خط گاز هستند دارای مشکل گاز هستند، افزود: در شهرهای مرکزی و آمل بیشترین مشکلات را داریم و انتظار داریم گاز همه واحدهایی که زیر هزار مترمکعب مصرف گاز دارند، وصل شوند.

رکود، نیمه کاره بوده، مسائل و مشکلات بانکی و بدهی ها، اوقافی بودن اراضی صنعتی، نبود زیرساخت ها از دغدغه های بخش تولید و صنعت در شهرستان های مازندران از جمله نور به شمار می رود و رفع این مسائل نیازمند تلاش و برنامه ریزی همه دستگاه های اجرایی است.

کد خبر: ۶۵٬۶۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha