۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۶
مدیریت نامناسب، سبب هدر رفت ارزهای ۴۲۰۰ تومانی شده است
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

مدیریت نامناسب، سبب هدر رفت ارزهای ۴۲۰۰ تومانی شده است

خدابخشی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: علی رغم اینکه منابع هنگفتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی صرف تامین کالاهای اساسی شده است، اما به دلیل آنکه مدیریت منابع ارزی مطلوب نبوده است، اثربخشی در این زمینه شاهد نبوده ایم.

به گزارش بازار، محمد خدابخشی از انتقادات گسترده درباره مدیریت منابع ارزی گفت و بیان کرد: علی رغم اینکه منابع هنگفتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی صرف تامین کالاهای اساسی شده است، اما به دلیل آنکه مدیریت منابع ارزی مناسب و مطلوب نبوده است، اثربخشی در این زمینه شاهد نبوده ایم و بیشتر واسطه ها از این منابع استفاده کرده اند و مردم بهره زیادی از آن نبرده اند.

وی به شاخص رشد قیمت ها در سال های اخیر اشاره کرد و افزود: رشدی که قیمت کالاهای اساسی داشته است، تقریبا همانند دیگر کالاها بوده است و این نشان می دهد منابع ارزی که برای خرید این کالاها هزینه شده است، بی ثمر بوده است و مشخص نیست این منابع در کجا هزینه شده اند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از تلاش برای جلوگیری از ایجاد شوک و فشار روانی به بازار و جامعه در پی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت و بیان کرد: در این راستا در مقاطع مختلفی با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالفت شد و یک نمونه آن در طرح تامین کالاهای اساسی بود که در کمیسیون برنامه و بودجه مصوب شد. یکی از پیشنهاداتی که در این طرح مطرح شده بود، تغییر نحوه قیمت گذاری حقوق ورودی کالاها بود که از ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی تغییر کند.

وی انتقادها از ارز ۴۲۰۰ تومانی را به جا دانست و اظهار کرد: دولت مدیریت مناسب و مطلوبی در این چند سال اخیر نداشته است. در این راستا کمیسیون تلفیق در بودجه سال آینده نرخ ارز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان را پیشنهاد داده است که البته برای شرکت های دولتی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است. این تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه به آن دلیل بوده است که جلوی قیمت گذاری متعدد که باعث ایجاد رانت می شود را بگیرد.

خدابخشی اشاره کرد: دولت اعلام کرده است هشت میلیارد دلار را برای واردات کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر می گیریم که البته مابه التفاوت آن توسط دولت پرداخت می شود و بنابراین ارز ۴۲۰۰ تومانی به طور مشخص مطرح نبوده است.

کد خبر: ۶۵٬۶۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha