۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹
تراز تجاری در مناطق آزاد کشور تقریباً منفی است
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

تراز تجاری در مناطق آزاد کشور تقریباً منفی است

پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: سال ها از تصویب قانون مناطق آزاد می‌گذرد و اکنون ضرورت آسیب شناسی این قانون در کشور احساس می شود، بنابراین طرح اصلاح قانون مناطق آزاد بعد از اعلام وصول در صحن علنی در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار گرفته است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، همایش بررسی اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی با همکاری کمیسیون اقتصادی و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه شنبه ۱۶ دی ماه) با حضور مسئولان مربوطه برگزار شد.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این نشست با اشاره به اینکه قانون تشکیل مناطق آزاد در کشور در سال ۱۳۷۲ تصویب شد، گفت: سال ها از تصویب این قانون می گذرد و اکنون لزوم بازنگری و آسیب شناسی این قانون در کشور احساس می شود، بنابراین طرح اصلاح قانون مناطق آزاد بعد از اعلام وصول در صحن علنی در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار گرفت.

وی ادامه داد: بر این اساس به منظور هم اندیشی و دریافت نقطه نظرات اساتید دانشگاه ها، کارشناسان، مراکز پژوهشی، دستگاه های اجرایی و مجموعه ای از فعالان مناطق آزاد، این نشست یک روزه در مجلس برگزار شد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس یازدهم تصریح کرد: هدف از برگزاری این نشست، بررسی نقاط قوت و ضعف مناطق آزاد است تا بتوانیم یک گزارش عملکردی به منظور بازنگری در قانون و محتوا از این مناطق داشته باشیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: مجموع جذب سرمایه خارجی برای سرمایه گذاری یکی از اولویت های مهم در مناطق آزاد بوده که تاکنون به طور میانگین حداکثر ۱۰ درصد از مجموع منابع جذب شده در داخل کشور از محل جذب سرمایه گذاری خارجی بوده است. همچنین مجموع سهم تجارت نسبت به مجموع فعالیت های اقتصادی در مناطق آزاد حدود ۲ درصد از کل مجموعه تجارت در سرزمین اصلی است و این اعداد و ارقام بیانگر یک شرایط خاص است.

پورابراهیمی با بیان اینکه تراز تجاری در مناطق آزاد کشور تقریباً منفی است، گفت: در بحث تراز تجاری در مناطق آزاد، به طور متوسط معادل ۲ برابر میزان صادرات در این مناطق، واردات صورت گرفته است، البته به جز وارداتی که به صورت غیررسمی انجام شده و در آمارها اعلام نمی‌شود.

وی اظهار کرد: تمامی این مسائل نشان می دهد که باید با توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی و توصیه های مقام معظم رهبری درباره مناطق آزاد مبنی بر قرار گرفتن این مناطق به عنوان محور توسعه اقتصادی کشور، اصلاحاتی در قانون و ساختار و نحوه اجرا ایجاد شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: انتقال دانش فنی و تکنولوژی، ایجاد شرایطی برای تبدیل مناطق آزاد به یک سکوی صادراتی به جای دپوی وارداتی، جذب منابع سرمایه گذاری خارجی، تسهیل امور تولید به منظور صادرات و افزایش ظرفیت های اشتغال در کشور از مهم ترین اولویت ها در اصلاح قانون مناطق آزاد است که هفته آینده به صحن علنی ارسال خواهد شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه طرح اصلاح قانون مناطق آزاد بعد از جمع بندی حدود ۱۵ ماده دارد، گفت: اصلاحاتی نسبت به محتوای اولیه این طرح در صحن انجام شده و اکنون نیز باید با توجه به اعلام نظر مراکز پژوهشی و کمیته تخصصی این کمیسیون، اصلاحات دیگری هم انجام شود.

پورابراهیمی با اشاره به محورهای مورد اصلاح در این قانون اظهار کرد: حل مشکلات مناطق آزاد برای جدا شدن از سرزمین اصلی یکی از اصلی ترین مشکلات ما در این مناطق است، زیرا امکان تفکیک بخشی از مناطق آزاد با مناطق و سرزمین اصلی و آزاد وجود ندارد، بنابراین عملاً گمرک در این مناطق استقرار نیافته و امکان نظارت نیز شکل نگرفته است.

وی ادامه داد: همچنین بخشی از مشکلات مربوط به کالاهای قاچاق به کشور و صادرات و خروج کالا از کشور به صورت غیر رسمی می تواند به دلیل عدم مرزبندی مشخص میان مناطق آزاد و سرزمین اصلی شکل گرفته باشد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس تصریح کرد: ایجاد مزیت هایی برای جذب سرمایه گذاری خارجی، جدا شدن مناطق آزاد از درآمدهای مربوط به فروش زمین، حرکت به سمت کسب درآمدهای پایدار از محل صادرات، مسائل مرتبط با حوزه فعالیت های اقتصادی در مناطق آزاد و... از محورهای مهم اصلاح قانون مناطق آزاد است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: یک بازنگری باید در قانون مناطق آزاد صورت گیرد تا ضمن تقویت نقاط قوت در این مناطق، نقاط ضعف و مشکلات آن نیز اصلاح و رفع شوند. البته قانون مناطق آزاد با هدف رونق فضای کسب و کار در کشور تصویب شد و قرار بود به عنوان منافذی جهت رفع تاثیر تحریم ها در کشور عمل کند که البته بسیار موفق نبود، هر چند که این اواخر شیوع کرونا نیز بر این موضوع تاثیرگذار بود.

در این نشست، سیداحسان خاندوزی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی، معصومه پاشایی رئیس فراکیسون مناطق آزاد، سعید کوزه چی رئیس اداره تسهیلات تجارت خارجی، محمدرضا خوشگویان فرد نماینده ستاد نیروهای مسلح، ابراهیمی زارعی مدیرکل فرآیندهای گمرکی و مناطق آزاد، ابراهیم نقدی معاون حقوقی سازمان گمرک، فرزاد فرهادی راد مدیرکل پیشگیری از وقوع جرایم، حمید امانی همدانی رئیس امور صنعت و معدن سازمان برنامه و بودجه، شراره براتی رئیس دایره مناطق آزاد بانک مرکزی، محمدرضا فاروقی رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی، علی رضایی و همایون حیدری از دفتر توسعه اقتصادی و منطقه ای وزارت کشور، حسام محمدی فرد نماینده وزارت اطلاعات، جعفر آهنگران معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور مناطق دبیرخانه منطقه آزاد، حسین محرابی رئیس امور مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی وزارت راه و شهرسازی، نرگس باقری زمردی معاون دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت، حسین گروسی معاون پارلمانی مناطق آزاد و کارشناسانی از مرکز پژوهش های مجلس حضور داشتند و در ادامه نشست گزارشاتی را درباره مناطق آزاد ارائه کردند.

کد خبر: ۶۵٬۵۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha