۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
۱۸ دستاورد تحقیقاتی کشاورزی در آذربایجان غربی رونمایی شد
با حضور وزیر جهاد کشاورزی؛

۱۸ دستاورد تحقیقاتی کشاورزی در آذربایجان غربی رونمایی شد

ارومیه- همزمان با دومین روز از سفر وزیر جهاد کشاورزی به آذربایجان غربی صبح سه شنبه از ۱۸ دستاورد تحقیقاتی بخش کشاورزی استان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار بازار، در این آیین همچنین از سه عنوان کتاب منتشر شده با عناوین ضایعات برخی محصولات کشاورزی ایران، نکات کلیدی در مدیریت تاکستان و زراعت دانه های روغنی نیز رونمایی شد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی آذربایجان غربی در خصوص جزییات این طرح ها افزود: این طرحها شامل مشارکت در معرفی ارقام آفتابگردان زرین و گلسا، ارقام جو آبی نوبهار و آذران، ارقام جو دیم آردا و ماهنشان، ارقام گندم آبی ثنا، حیران، سحر، فرین امین و تابان، رقم ذرت پایا، رقم چغندرقند کیمیا، ارقام نخود اروم ۱ و ۲، ارقام جدید انگور اسپوتا و ناظمیه است.

مجید رضایی با اشاره به اجرای طرح های ترویجی در این مرکز، عنوان کرد: در پنج شهرستان ارومیه، تکاب، شاهین دژ، نقده و میاندوآب در ۲۵ سایت الگویی در سال زرای ۹۶- ۹۷ و در ۹ شهرستان ۲۰ سایت الگویی در شهرستانهای ارومیه، اشنویه، بوکان، تکاب و سلماس در سال زراعی ۹۷- ۹۸ طرح تحولی تروجی برای احیای دریاچه ارومیه با رویکرد مدیریت تلفیقی اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه در سال زراعی جاری نیز طرح تحولی ترویجی برای احیای دریاچه ارومیه با رویکرد مدیریت تلفیقی در ۹ شهرستان و ۵۰ سایت الگویی در حال اجراست، اظهار کرد: انگور، سیب، ذرت، گندم، یونجه و چغندر قند به همراه کلزا، گوجه فرنگی، گردو، گل محمدی و گیاهان دارویی از مهمترین محصولات تحت پوشش سایت ها هستند.

رضایی میزان صرفه جویی در مصرف آب با اجرای طرح تحول ترویجی برای احیای دریاچه ارومیه را ۴۰ تا ۵۰ درصد عنوان و اظهار کرد: این میزان صرفه جویی در فاز یک و ۲ در سیب درختی ۴۰، گندم ۴۸، چغندرقند ۴ و یونجه ۴ درصد است.

وی با تاکید بر اینکه با اجرای موفق این طرح و افزایش دانش فنی و تخصصی کشاورزان می توان به بهره برداری بهینه از امکانات موجود، به کارگیری توصیه های فنی و پایداری منابع آبی در منطقه دست یافت، ادامه داد: هدف اصلی از اجرای این طرح، توانمندسازی و مشارکت کشاورزان در مدیریت مصرف آب کشاورزی و به کارگیری شیوه های نوین در مدیریت مزرعه به منظور کمک به احیای دریاچه ارومیه است.

وی با تاکید بر هم افزایی و هم سویی بین بخش های مختلف اجرایی ادامه داد: تغییر نگرش و اصلاح رفتار در قالب زنجیره اقدامات، تعیین معیشت و اقتصاد خانوار، اصلاح نظام آبیاری و مدیریت منابع، چهار رویکرد مبنایی برای اجرای این طرح است.

کد خبر: ۶۵٬۵۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha