۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
قیمت گذاری دستوری شورای رقابت دیگر جواب نمی دهد
استاد دانشگاه علم و صنعت ایران:

قیمت گذاری دستوری شورای رقابت دیگر جواب نمی دهد

کاکایی، استاد دانشگاه علم و صنعت ایران و کارشناس صنعت خودرو گفت: دیگر قیمت گذاری دستوری خودرو در کشور جواب نمی دهد و در ضمن آثار و تبعات منفی فراوانی به همراه دارد.

به گزارش بازار، «امیر حسن کاکایی» افزود: طی سه ماه گذشته تمام مسئولان مرتبط با صنعت خودرو در مجلس، وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگران مطمئن شدند که ادامه روند فعلی قیمت گذاری دستوری شوای رقابت امکان پذیر نیست و باید قیمت ها به نوعی آزاد شود.

وی اظهارداشت: مجلس اول قانونی را طراحی کرد و خواست خودرو را از طریق عرضه در بورس به قیمت آزاد برساند والبته اختلاف قیمت را بطور مستقیم به خودروسازان نمی دادند.

استاد دانشگاه علم و صنعت ایران و کارشناس صنعت خودرو گفت: «علیرضا رزم حسینی» که مهر ماه سال جاری سکان وزارت صنعت، معدن و تجارت در دست گرفت حول و هوش یک ماه گذشته بسته جهش تولید را ارائه داد.

وی افزود: این بسته ترکیبی بود از اینکه خودرو را در بازار آزاد عرضه کنند اما یکسری شرایط برای خودرو سازان مثل کیفیت و جهش تولید در نظر گرفته شده بود.

کاکایی اظهارداشت: ناگهان در هفته گذشته شورای رقابت فرمول جدید قیمت گذاری خودرو را برای بخشی از خودروها البته بدون هماهنگی لازم با قانونگذار، مجری و ناظر ارائه داد.

وی تصریح کرد: این شورا از ابتدای سال جاری دو مرتبه قیمت های جدید خودرو را در کشور اعلام کرده است.

استاد دانشگاه علم و صنعت ایران و کارشناس صنعت خودرو گفت: همه امروز به این نتیجه رسیده اند که دیگر قیمت گذاری دستوری خودرو در کشور جواب نمی دهد و در ضمن آثار و تبعات منفی فراوانی نیز به همراه دارد.

وی در ادامه سخنان خود افزود: علت اینکه دولت جلوی واردات خودرو را گرفت حمایت از صنعت خودرو داخلی نبود بلکه علت اصلی کنترل ارز بود.

کاکایی اظهارداشت: تقاضای برای خودروهای وارداتی حداقل دو تا سه میلیارد دلار در سال بود که دولت جلوی واردات آن را در مرداد ماه سال ۱۳۹۶ گرفت نه در ۱۳۹۷ که تحریم ها از سوی آمریکا اعمال شد.

وی بیان داشت: با وجود تحریم ها، بلوکه شدن ثروت ایران در خارج از کشور و اینکه آمریکا می خواهد تولید مملکت در تمامی زمینه نه فقط خودرو با مشکل مواجه شود فی الواقع در چنین وضعیتی نمی توان اجازه واردات خودرو را داد.

استاد دانشگاه علم و صنعت ایران و کارشناس صنعت خودرو گفت: قبل از تحریم ۳۰ خودرو ساز در کشور وجود داشت که در بحث تنوع و افزایش تولید مشغول فعالیت بودند در ضمن فضا به نحوی بود که به دنبال مشتری می دویدند.

وی افزود: متاسفانه به دلیل اعمال تحریم ها ۲۸ خودرساز خصوصی در کشور به تدریج تعطیل و از چرخه تولید خارج شدند.

کد خبر: ۶۵٬۴۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha