۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۶
فرسایش خاک ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه های طبیعی کشور را تهدید می کند
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری:

فرسایش خاک ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه های طبیعی کشور را تهدید می کند

ارومیه- رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیز داری کشور گفت: فرسایش خاک ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه های طبیعی کشور را تهدید می کند.

به گزارش خبرنگار بازار، مسعود منصور بعد از ظهر دوشنبه در نشست بررسی مسایل و مشکلات کشاورزی و منابع طبیعی در شهرستان خوی با بیان اینکه هم اکنون با فرسایش سالانه ۱۵ تن خاک در هر هکتار و در بیش از ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه های منابع طبیعی کشور مواجه هستیم، افزود: متاسفانه براثر عوارض ناشی از کم آبی و براساس آخرین آمار پژوهشکده منابع طبیعی در هر هکتار از عرصه‌های طبیعی کشور بیش از ۱۵ تن فرسایش خاک رخ می‌دهد.

وی با هشدار جدی نسبت به افزایش بیابان ها در کشور، ادامه داد: هم اکنون حدود ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور تحت تاثیر فرسایش آبی و بیش از ۳۰ میلیون هکتار در معرض فرسایش بادی است، بسیاری از دشت‌ها با بیلان منفی فرونشست زمین، کاهش سفره‌های آب زیرزمینی مواجه شده و مشکلات دیگری همچون آسیب به جنگل‌های زاگرس، وجود دام در مراتع و بهره‌برداری‌های طولانی مدت از جنگل‌های هیرکانی، منابع طبیعی را در معرض خطر قرار داده است.

منصور اجرای طرح‌های آبخیز داری را مهمترین گام در جهت جلوگیری از فرسایش خاک دانست و افزود: تاکنون تنها در ۳۰ درصد عرصه‌های طبیعی کشور طرح‌های آبخیز داری اجرا شده که برای تسریع در اجرای این طرح‌ها نیازمند کمک مجلس و دولت درافزایش اعتبارات هستیم.

وی عنوان کرد: بیش از هشت هزار و ۶۵۰ روستا و ۴۵۰ شهر در معرض سیلاب‌ها قرار دارند، ریزگردها و سیلاب‌ها علاوه بر فرسایش خاک حاصلخیز، بسیاری از زیرساخت‌ها، سکونتگاه‌ها و اراضی کشاورزی را هم در معرض خطر قرار می‌دهند و مجموعه این عوامل باعث عدم امنیت زیستی، غذایی و ملی می‌شود.

کشت گیاهان دارویی در خوی توسعه می یابد
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیز داری کشور با تاکید بر اینکه رسالت بزرگ ما حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری اصولی از این منابع با هدف حفظ آب، خاک و پوشش گیاهی است تا یک محیط امن را برای تولید و فعالیت فراهم کند، تصریح کرد: با عملیات آبخیزداری می‌توانیم بیش از ۹ تن در هکتار فرسایش و بیش از چهار متر مکعب در سال رسوبات را کنترل کنیم و پوشش گیاهی و علوفه‌ای را ۱۲۰ کیلوگرم در هر هکتار افزایش دهیم.

منصور با اشاره به پتانسلی‌های شهرستان خوی در کشت گیاهان دارویی و زراعت چوپ، درصورت تشکیل تعاونی‌ها و تشکل‌های منابع طبیعی امکان حمایت از سرمایه گذاران این بخش از طرف سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور برای پرداخت تسهیلات کم بهره فراهم می شود

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیز داری کشور در ادامه این نشست این نشست برای تخصیص اعتبار برای اجرای دو طرح و سد آبخیز داری در شهرستان خوی و یک طرح آبخیز داری در چایپاره قول مساعد داد

عادل نجف زاده نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های بخش کشاورزی شهرستان خوی و خطر فرونشست عرصه‌های طبیعی این شهرستان و خروج سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب سطحی از محدوده شهرستان خوی خواستار تسریع در تکمیل مطالعات سد غازان چای و آغاز عملیات اجرایی این طرح شد.

حسین عباسی فرماندار خوی نیز در این نشست با اشاره به اجرای طرح‌های آبیاری نوین در ۵ هزار هکتار از سطح ۵۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ابی خوی خواستار افزایش تسهیلات اجرای طرح‌های آبیاری نوین در این شهرستان شد.

هادی قاسمی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری استان نیزدر این نشست از اجرای طرح زراعت چوب در ۴۷ و نیم هکتار از عرصه‌های طبیعی استان خبر داد و گفت: برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی در ۸۱ درصد از این عرصه در شهرستان خوی طرح کاداستر اجرا شده است.

کد خبر: ۶۵٬۴۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha