۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
کشورها برای تسریع واکسیناسیون چه سیاستهایی در پیش می‌گیرند؟
امریکا و بریتانیا به دنبال راهی برای حل مشکل کرونا هستند؛

کشورها برای تسریع واکسیناسیون چه سیاستهایی در پیش می‌گیرند؟

افزایش شمار افراد واکسینه شده در برابر کرونا مساله ای است که این روزها دنیا با آن درگیر است. حال کشورهای بریتانیا وکانادا و امریکا با تغییر استراتژی های تزریق به دنبال یافتن راهی برای رسیدن به ایمنی جمعی هستند.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، مهمترین مساله ای که در این روزها دنیا با آن روبرو است واکسیناسیون مردم در مقابل ویروس کرونا است. سیاستی که می تواند باعث بازگشت مردم به زندگی عادی و رهایی از بحران کرونا شود ولی از یک طرف کمبود واکسن در بازار و از طرف دیگر اوج گیری دوباره ابتلای به ویروس در کشورهای صنعتی باعث شد تا دولتها به فکر استفاده از راهکارهای مختلف به منظور افزایش شمار افراد دریافت کننده واکسن باشند.

از یک طرف بریتانیا به عنوان اولین کشور تایید کننده واکسن های فایزر و آکسفورد و اولین کشوری که واکسیناسیون را شروع کرد، طرح هایی ارایه داد که در ابتدا با انتقاد زیادی روبرو شد. این کشوردر ابتدا اعلام کرد افرادی که دوز اول واکسن را دریافت می کنند می توانند برای دریافت دوز دوم ۱۲ هفته صبر کنند.

در واقع افزایش فاصله دو تزریق این امکان را فراهم می کند تا تعداد زیادتری از مردم به سرعت اولین دوز واکسن را دریافت کنند. سپس در مورد ترکیب دوزهای واکسن موجود صحبت شد به این  معنا که مردم می توانند از هر دوز واکسنی که موجود بود دریافت کنند و دلیلی ندارد دوز دوم واکسن مشابه دوز اولی باشد که دریافت کرده اند. به منظور تشریح شرایطی که دنیا در این روزها در مورد استراتژی تزریق واکسن با آن روبرو است می توان به موارد زیر اشاره کرد.

طرح ترکیب واکسن ها برای واکسیناسیون مردم در بریتانیا مجوز گرفت
در اولین روز هفته جاری، بریتانیا اجازه استفاده از دو واکسن مختلف برای واکسیناسیو ن افراد در مقابل کرونا را صادر کرد. طبق  گزارش ارایه شده توسط بیزینس اینسایدر دولت بریتانیا اعلام کرده است در صورتی که فراموش کرده اید کدام یک از دو واکسن تایید شده در بریتانیا شامل فایزر و آکسفورد را دریافت کرده اید یا مرکز درمانی که به آن مراجعه کرده اند واکسن مد نظر شما را نداشت، می توانید دوز دوم را از واکسنی متفاوت از دوز اول دریافت کنید. دولت بریتانیا در روز دوم ژانویه رسما اجازه ترکیب واکسن ها را صادر کرده است در حالیکه هیچ آزمایشی در مورد کارایی استفاده از دوزهایی از دو واکسن مختلف انجام نشده است.

با وجود اینکه برخی از کارشناسان وزارت بهداشت بر این باورند ترکیب واکسن ها می تواند باعث افزایش مقاومت بدن بیماران در برابر ویروس شود ولی بسیاری از دانشمندان به این طرح اعتراض کرده اند و بر این باورند که اجرای طرحی که در مرحله آزمایشی تایید نشده است، کار نادرستی است و می تواند سلامت مردم را به خطر بیاندازد. آنها اعلام کردند:« هیچ آزمایشی در این زمینه انجام نشده است و ما نمی دانیم تاثیر استفاده از دو واکسن مختلف روی بدن افراد چقدر است و آیا کارایی را افزایش می دهد یا خیر؟»

کبک کانادا استراتژی تزریق یک دوز فایزر و مدرنا را اجرا می کند
از طرف دیگر در روز گذشته مقامات بهداشتی ایالت کبک کانادا اعلام کردند استراتژی واکسیناسیون مردم علیه ویروس کرونا را تغییر می دهند و به تمامی مردم یک دوز واکسن تزریق می کنند. این ایالت درخواست شرکت فایزر برای نگه داشتن نیمی از واکسن های دریافتی به منظور تزریق دوز دوم به افراد در فاصله ۲۱ روز از اولین تزریق را نپذیرفت و تاکید کرد به منظور حداکثر کردن شمار افرادی که در برابر کرونا ایمن می شوند از سیاست تزریق یک دوز استفاده می کند.

 وزارت بهداشت ایالت کبک در بیانیه رسمی خود با اشاره به این مطلب که تا کنون ۸۷ هزار دوز واکسن فایزر و مدرنا به این ایالت وارد شده است نوشت:« تمامی این واکسن ها برای واکسیناسیون گروه های حساس به خصوص سالمندان و کارکنان خانه های سالمندان استفاده می شود و تمامی آنها یک دوز واکسن را دریافت می کنند.»

دکتر گاستون دی سیرس، ریاست موسسه بهداشت ملی کبک در این مورد گفت:«اولین دوز از واکسن بیشترین ایمنی را در برابر کرونا ایجاد می کند و دوز دوم تنها به منظور طولانی تر شدن دوره ایمنی بدن افراد در برابر کرونا تزریق می شود. ما بر این باوریم که واکسیناسیون تعداد بیشتری از افراد در زمان کوتاه می تواند تاثیر بیشتری در مقابله با کرونا داشته باشد.»

 استراتژی تزریق دو نیم دوز واکسن مدرنا در امریکا
در امریکا هم تلاش برای حداکثر کردن شمار افرادی که در مقابل کرونا واکسینه شده اند ادامه دارد و یکی از راهکارهایی که اخیرا اعلام شده است استفاده از استراتژی تزریق دو نیم دوز واکسن مدرنا است.طرحی که تا کنون در هیچ یک از کشورهای دنیا پیشنهاد نشده است ولی اجرای آن منوط به تایید اف دی ای امریکا است.

منصف السیلاوی رییس کمیته واکسن کرونای  امریکا در برنامه ای در شبکه سی بی اس اعلام کرد دولت در حال مذاکره به شرکت مدرنا و سازمان غذا و داروی امریکا است تا به جای تزریق دو دوزکامل واکسن در فاصله ۲۸ روز، اقدام به تزریق نیم دوز در فاصله ۲۸ روز بکند.

او با اشاره به این مطلب که این سیاست می تواند شمار افراد واکسینه شده در برابر کرونا را دو برابر کند و سرعت واکسیناسیون را افزایش دهد گفت:«البته اجرای این طرج منوط به تایید سازمان غذا و داروی  امریکا است ولی ما می دانیم  که بعد از دوبار تزریق ایمنی بدن افزایش پیدا می کند ولی  فکر می کنیم اگر هر بار نیم دوز تزریق کنیم تا حدی می توانیم جامعه را در برابر کرونا ایمن کنیم.مطالعات نشان داده است در صورتی سطح ایمنی بدن در مقابل کرونا افزایش پیدا میکند که ۱۰۰ میکرو گرم واکسن وارد بدن شود.»

او تاکید کرد این استراتژی تزریق برای افراد ۱۸ تا ۵۵ سال که در گروه های آسیب پذیر قرار نگرفته اند  استفاده خواهد شد  و سالمندان و کادر درمان از روش تزریق دو دوز کامل برای مقاوم شدن در برابر کرونا  استفاده خواهند کرد.

کد خبر: ۶۵٬۳۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha