۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
۷ شرکت برتر تکنولوژی، ۳.۴ تریلیون دلار به ارزش بازار اضافه کردند
در سال ۲۰۲۰؛

۷ شرکت برتر تکنولوژی، ۳.۴ تریلیون دلار به ارزش بازار اضافه کردند

بزرگترین شگفتی سال ۲۰۲۰ «تسلا» بود. سهام این شرکت در سال گذشته تقریباً ۹ برابر صعود کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تهران، بزرگترین شرکت‌های تکنولوژی سالی بزرگ را به پایان رساندند. هفت شرکت ارزشمند فناوری ایالات‌متحده ازجمله اپل، مایکروسافت، آمازون، آلفابت، فیس‌بوک، تسلا و انویدیا، در سال ۲۰۲۰ جمعاً ۳.۴ تریلیون دلار به سقف بازار اضافه کردند. وضعیتی که از پاندمی جهانی و بحران اقتصادی بزرگ‌تر ناشی شده است. سی‌ان‌بی‌سی گزارشی درباره وضعیت این شرکت‌های تکنولوژی در سال ۲۰۲۰ منتشر کرد.

بین ادامه خوش‌بینی نسبت به فروش آیفون، رشد مایکروسافت، کنترل مستمر آمازون بر تجارت الکترونیک و قدرت گوگل و تبلیغات آنلاین فیس‌بوک، بیگ‌تک‌ها نه‌تنها توسط پاندمی کووید ۱۹ کند نشدند، بلکه با افزایش سلطه بر بازار و ارزش هم مواجه شدند.

بزرگ‌ترین شگفتی سال تسلا بود. سهام این شرکت امسال تقریباً ۹ برابر صعود کرد. این وضعیت هم با بالا بردن سقف بازار این سازنده خودروی الکترونیکی از ۷۶ میلیارد دلار در ابتدای سال به ۶۶۹ میلیارد دلار در پایان روز پنجشنبه رخ داد. باوجود تعطیلی‌های اولیه کارخانه‌ها به دلیل شیوع همه‌گیری، تسلا توانست در تحویل وسایل نقلیه در سه‌ماهه سوم سال رکورد بزند.

در این ماه، تسلا به بزرگ‌ترین شرکتی که بیشترین سود را در S&P ۵۰۰ داشت تبدیل شد. این شرکت در پنج فصل سودآوری مستقیم داشت.

در همین حال تراشه ساز انویدیا سال ۲۰۲۰ ارزش خود را دو برابر کرد و با سقف بازار ۳۲۳ میلیارد دلار بسته شد. این شرکت به‌این‌ترتیب به هفتمین شرکت ارزشمند فناوری تبدیل‌شده است.

تراشه‌های انویدیا در دیتاسنترها هم موردتوجه قرارگرفته است. جایی که حجم کار افزایش یافته و سرعت بیشتری موردنیاز است.

در سپتامبر، انویدیا با خرید تراشه ساز موبایل Arm Holdings از سافت‌بانک به ارزش ۴۰ میلیارد دلار موافقت کرد و دومین معامله بزرگ خود را انجام داد. بااین‌حال، قانون‌گذاران چینی هنوز می‌توانند ادامه کار با این شرکت را متوقف کنند.

تاکنون بیشترین افزایش در سقف بازار توسط اپل رخ‌داده است که به لطف صعود سهام ۸۱ درصدی تقریباً یک تریلیون دلار ازنظر ارزش جهش کرده است.

ارزش آمازون که از رشد در تجارت مصرف‌کننده و رایانش ابری خود بهره‌مند بود هم ۷۱۰ میلیارد دلار افزایش یافت.

مایکروسافت ۴۸۰ میلیارد دلار درآمد کسب کرد. درعین‌حال آلفابت ۲۶۸ میلیارد دلار و فیس‌بوک هم ۱۹۳ میلیارد دلار درآمد به دست آورد.

دستاوردهای به‌دست‌آمده به‌وضوح در صف ثروتمندترین افراد و شرکت‌ها شکل‌گرفته است. جف بزوس آمازون ثروتمندترین فرد در جهان است، پس از او تسلا، ایلان ماسک و بعد هم بنیان‌گذار مایکروسافت، بیل گیتس قرارگرفته‌اند.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک در رتبه پنجم قرار دارد. همچنین در لیست ۱۰ نفر برتر، بنیان‌گذاران گوگل، لری پیج و سرگئی برین و مدیرعامل سابق مایکروسافت، استیو بالمر دیده می‌شوند.

کد خبر: ۶۵٬۲۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha