۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵
مجلس به راحتی به لایحه بودجه دولت رأی نخواهد داد
عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس:

مجلس به راحتی به لایحه بودجه دولت رأی نخواهد داد

نظری، عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر الزام اصلاح مواردی در بودجه ۱۴۰۰ نظیر پایه‌های مالیاتی و درآمد دولت، گفت: مجلس به راحتی به لایحه دولت رای نخواهد داد.

به گزارش بازار، سیدغنی نظری در رابطه با لایحه بودجه ۱۴۰۰ به برنامه «صبح وگفتگو» رادیو گفت‌وگو توضیح داد: هم اینک بحث ما بر سر لایحه پیشنهادی دولت است و گاه نزدیک به ۳ هزار پیشنهاد از سوی نمایندگان داده شود.

وی با بیان اینکه نمایندگان درپی صلاح مردم هستند، افزود: گاه به غلط تعبیر می شود که دولت می خواهد از تراکنش های بانکی مردم مالیات بگیرد ولی هم اینک بر اساس ماده ۱۳۱ قانون مالیات های مستقیم، فقط از تراکنش های درآمدی مالیات دریافت می شود.

نظری همچنین کسری بودجه سال آتی را موجب افزایش تورم دانست و ادامه داد: دولت باید پایه های مالیاتی را در نظر می گرفت؛ چراکه در قانون بودجه نسبت به درآمدهای مالیاتی کم لطفی شده است.

وی با بیان اینکه ۲۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی بدلیل دریافت مالیات از اقشار کم درآمد و بی توجهی به مالیاتِ افراد ثروتمند است، افزود: دولت پذیرفته است که مجلس لایحه را اصلاح کند و ما نیز علاقمند نیستیم لایحه روی زمین بماند.

ما به راحتی به لایحه غیر واقعی دولت رای نمی دهیم و ما حرف بسیاری روی این لایحه داریم.

همچنین صمد عزیزنژاد، پژوهشگر حوزه اقتصاد در خصوص دلیل مالیات ستانی از تراکنش های بانکی گفت: جابجایی پول بیش از ۲۰۰ میلیون تومان مشول قانون مبارزه با پولشویی قرار می گیرد و لذا تصمیم بر این بود سقفی را در نظر بگیرد که در طلا فروشی ها یا صرافی ها مالیات از تراکنش دریافت شود.

وی این روند را موجب کاهش نا ترازی دانست و ادامه داد: مجلس دو رویکرد دارد یا اینکه کلیات بودجه را رد کند و آن را به دولت باز گرداند تا پایه مالیاتی جدیدی پیشنهاد دهد و یا اینکه کلیات را بپذیرد و ضمن مشورت با نمایندگان دولت، نا ترازی ها اصلاح شود.

عزیزنژاد افزود: ارز بازار آزاد ۲۵ هزار تومان است که اگر در بودجه رقمی کمتر در نظر گرفته شود، موجب بروز رانت می شود و نمونه آن امروز در نهاده های دامی دیده می شود.
وی گفت: هرچه ارز سیاستی در بودجه به ارز بازار آزاد نزدیک تر شود، منشأ رانت را کاهش می دهد.

کد خبر: ۶۵٬۲۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha