۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
اجرای بد قانون مالیات بر ارزش افزوده، سبب فشار به تولیدکننده شده است
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

اجرای بد قانون مالیات بر ارزش افزوده، سبب فشار به تولیدکننده شده است

شهبازی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: عملکرد بد مجریان در زمینه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده سبب افزایش قیمت ها و فشار به تولیدکننده ها شده است.

به گزارش بازار، افشین کلاهی با بیان اینکه کسی مخالف دریافت مالیات بر ارزش افزوده نیست، در عین حال تصریح کرد: باید مکانیزم ها و روش های دریافت این مالیات تغییر کند زیرا در حال حاضر شیوه دریافت مالیات بر ارزش افزوده به تولیدکنندگان فشار وارد می کند.

وی با یادآوری این موضوع که مالیات بر ارزش افزوده یک قانون آزمایشی بوده است، عنوان کرد: قرار بود این قانون پنج سال اجرا شود و پس از آن دولت، اقدام به شناسایی و رفع مشکلات آن کند تا به کسی اجحاف نشود، اما به نظر می رسد دولت انتظار دارد صاحبان کسب و کار تعهدات و پرداخت های خود را انجام دهند و با توجه به اینکه درآمد خوبی نیز برای دولت به ارمغان داشته است، مشکلات آن را حل نکردند.

رئیس کمیسیون کسب و کار دانش بنیان اتاق بازرگانی با اشاره به این موضوع که قانون، صاحبان کسب و کار را به پرداخت مالیات مکلف کرده است، اظهار کرد: از سوی دیگر قانون، دولت و سازمان ها را به انجام یکسری وظایف در این زمینه مکلف می کند اما متاسفانه این وظایف مورد توجه قرار نمی گیرد و فشار فقط روی صاحبان کسب و کار بخصوص تولیدی ها است.

وی به سامانه صندوق فروش مکانیزه اشاره و بیان کرد: این صندوق برای این بود که دریافت مالیات در نقطه فروش انجام شود اما همچنان بار بر روی صاحبان کسب و کار و تولیدکننده ها است. این مالیات غیر از اینکه هزینه تولید را افزایش می دهد، سبب خواب نقدینگی نیز می شود.

در ادامه علیرضا شهبازی ضمن تاکید بر ضرورت اجرای اصل مالیات بر ارزش افزوده، از نحوه اجرای آن انتقاد کرد و گفت: بر اساس نواقصی که در قانون وجود داشت و همچنین عملکرد بد مجریان، ثمرات این قانون کمتر از ضررهای آن بوده است.

وی با اشاره به اینکه پنج سال از پایان یافتن اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده می گذرد و هر سال این قانون تمدید می شود، اظهار کرد: دولت و سازمان امور مالیاتی و همچنین مجلس باید این مسئله را مورد پیگیری قرار می داد. البته مجلس از زمانی که کار خود را آغاز کرد، روی موضوع اصلاح، تکمیل و رفع مشکلات مالیات بر ارزش افزوده، اقداماتی انجام داده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: عملکرد بد مجریان در زمینه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده سبب افزایش قیمت ها و فشار به تولیدکننده ها شده است، زیرا این مالیات توسط تولیدکنندگان پرداخت می شود در حالی که مصرف کننده نهایی باید آن را پرداخت کند.

وی افزود: یک تولیدکننده وقتی مواد اولیه را می خرد، باید مالیات بر ارزش افزوده آن را پرداخت کند. در مراحل فرآوری بعدی که عموما چهار مرحله است، باید باز هم مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کند و این سبب افزایش قیمت کالاها در بازار و در نتیجه نارضایتی مردم می شود.

رئیس کمیته دیوان محاسبات و امور مالی مجلس با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده باید در یک مرحله و آن هم از مصرف کننده نهایی دریافت شود، اظهار کرد: ماهیت قانون این است که مالیات از مصرف کننده اخذ شود اما به دلیل اشکالاتی که در قانون وجود داشت و همچنین عملکرد بد مجریان، این مهم محقق نشد.

کد خبر: ۶۴٬۹۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha