۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶
خودرو باید در سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان قیمت‌گذاری شود
عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

خودرو باید در سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان قیمت‌گذاری شود

جدی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: خودرو نیز باید مانند کالاهای دیگر در سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قیمت‌گذاری شود.

به گزارش بازار، علی جدی با اشاره به اینکه قیمت گذاری خودرو قبلا در شورای رقابت انجام می شد، گفت: اخیرا وزیر صنعت، معدن و تجارت طی ابلاغی اعلام کرده است قیمت گذاری به وزارت صمت باز می گردد اما حقیقت این است خودرو نیز باید مانند کالاهای دیگر در سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده قیمت گذاری شود.

وی تصریح کرد: خیلی زودتر از این، قصد انجام این کار وجود داشت اما زور تصمیم گیران به شورای رقابت نمی رسید و عملا به نتیجه نمی رسیدند. البته هنوز هم مشخص نیست این اتفاق بیافتد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه وظیفه سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده، قیمت گذاری منصفانه است، اظهار کرد: سازمان حمایت، آئین نامه ای برای تعیین قیمت دارد و نحوه قیمت گذاری در آن کاملا مشخص است که توسط چهار وزیر صورت می گیرد.

وی افزود: بنابراین حداقل در شرایط فعلی، چون در سازمان حمایت روش و حساب و کتاب مشخصی دارد، قیمت گذاری خودرو در این سازمان صورت بگیرد بهتر است اما در شورای رقابت مشخص نیست قیمت گذاری به چه صورت است.

نداشتن برنامه و هدف، مشکل اصلی صنعت خودروسازی است
در ادامه ساسان قربانی با تصریح بر اینکه مسئله قیمت گذاری خودرو پیچیده نیست اما اجرا نمی شود، گفت: قیمت تمام شده کالای به فروش رفته و حساب داری صنعتی از سال ها پیش وجود داشته است یعنی بر اساس هزینه تولید، اقدام به قیمت گذاری می شود. این هزینه تولید شامل قیمت مواد اولیه، دستمزد و سود مورد انتظار است.

وی پیچیده شدن قیمت گذاری خودرو را بحث برانگیز خواند و اظهار کرد: هدف این است که محصولی که ارائه می شود، با قیمت مطلوب به دست مردم برسد یعنی هم تولید کننده متضرر نشود و هم مصرف کننده قیمت غیر واقعی را برای خرید نپردازد.

این فعال حوزه قطعه سازی خودرو با بیان اینکه راه متعادل کردن قیمت و سوددهی برای تولید، افزایش تولید است، عنوان کرد: اگر عرضه و تقاضا یک منطقی پیدا کند، قیمت ها متعادل می شود اما متاسفانه در حال حاضر عرضه متناسب با نیاز بازار نیست. اینکه گفته می شود خودرو دپو می شود و در انبار نگه داری شده است، تاثیری در قیمت خودرو ندارد.

وی افزود: وقتی افزایش تولید صورت بگیرد، تفاوتی نمی کند شورای رقابت یا سازمان های ذیربط دیگر قیمت گذاری کنند. برای افزایش تولید نیاز است قیمت مواد اولیه درست باشد در حالی که قیمت مواد اولیه در حال حاضر در بعضی از بخش ها چندین برابر گران تر از حد معمول شده است.

قربانی، سود خودروسازان را نامشخص دانست و گفت: شاید خودروسازان در حال حاضر ضرر می کنند یا اینکه ممکن است سود کنند اما حقیقت این است که جامعه قطعه سازی کشور واقعا تحت فشار است زیرا نمی تواند مطالبات خود را دریافت کند و هم اینکه خرید مواد اولیه خیلی سخت است.

وی در عین حال تصریح کرد: البته همه قطعه سازان چنین وضعیتی ندارند و تعداد اندکی هستند که صاحبان صنعت خودروسازی نیز هستند و در واقع از رانت خود استفاده می کنند و شرایط متفاوتی در اختیار دارند. اما مشکل اصلی صنعت خودروسازی این است که برنامه و هدف ندارد.

کد خبر: ۶۴٬۹۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha