۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸
صادرات ریالی ارزش افزوده ای برای کشور ندارد/ ضرورت ورود ارز
در نشست با صادرکنندگان آذربایجان شرقی مطرح شد؛

صادرات ریالی ارزش افزوده ای برای کشور ندارد/ ضرورت ورود ارز

تبریز- رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: صادرات وقتی محقق می شود که ارز خارجی به کشور بیاورید، اگر در برابر صادرات، ریال دریافت شود، ارزش افزوده ای نخواهد داشت.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، حمید زادبوم در جلسه بررسی مشکلات صادرکنندگان آذربایجان شرقی در محل اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه اقتصاد قوی نیازمند بخش خصوصی قوی است، گفت: برای بخش خصوصی قوی نیز نیازمند اتاق قوی هستیم.

معاون وزیر صمت در ادامه با اشاره به ضرورت آشنایی تجار به مقررات تجارت بین الملل گفت: فروش ریالی یکی از مشکلات حوزه صادرات است. صادرات وقتی محقق می‌شود که ارز خارجی به کشور بیاورید، اگر در برابر صادرات، ریال دریافت کنید ارزشی در پی نخواهد داشت.

وی افزود: بارها از صادرکنندگان خواسته‌ایم که از صادرات ریالی خودداری کرده و آنها را به صورت ارزی به فروش برسانند تا برای کشور، ارز آوری داشته باشند.

زادبوم با اشاره به موضوع رفع تعهدات ارزی سال ۹۷ و حواشی پیش آمده در خصوص آن گفت: در این خصوص چندین جلسه برگزار کرده‌ایم. اگر بخواهیم این را به صادرکنندگان ببخشیم قطعاً کسانی که در این راستا رفع تعهد ارزی کرده‌اند، گلایه مند خواهند بود. اگر هم بخواهیم در برابر این بدهی‌های ارزی، واردات داشته باشند، قطعاً کسی از سال ۹۷، ارز خود را نگه نداشته و باید دوباره اقدام به خرید ارز از بازار کند تا بتواند تعهد ارزی خود را رفع کند.

وی ادامه داد: مدت چهار ماه برای رفع تعهدات ارزی مصوب شده است اما اگر هر کدام از صنف‌ها در این خصوص مشکل داشتند، می‌توانند موضوع را با ما در میان بگذارند.

زادبوم با اشاره‌ای به مشوق‌های صادراتی نیز گفت: در این زمینه کمک صندوق توسعه ملی به بانک‌ها مطرح است که به هر میزانی که انجام گیرد، به همان میزان نیز باید بانک‌ها، اقدام به ارائه تسهیلات کنند که از آنجایی که عملکرد بانک توسعه صادرات سال گذشته بسیار مناسب بوده، پیشنهاد شد که نصف کمک ارائه شده توسط صندوق را به این بانک بدهیم.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص روش‌های اخذ این تسهیلات نیز گفت: در این زمینه، صادرکنندگان می‌توانند با مراجعه به سیستم بهین یاب و ثبت نام در آن، تقاضای دریافت این مشوق‌ها را داشته باشند تا ما نیز این درخواست را ارزیابی کرده و پیشنهاد خود را به بانک ارائه دهیم اما ارزیابی نهایی برای میزان تسهیلات بر عهده بانک است.

وی در خصوص نوع دوم مشوق‌ها نیز گفت: نوع دوم نیز مربوط به زیرساخت‌های مرزی است که اگر بخش خصوصی در این راستا اقدام کرده و طرح مورد نظر نیز به تصویب کارگروه توسعه صادرات استان برسد، سازمان توسعه تجارت مشوق‌هایی را در نظر خواهد گرفت.

زادبوم ادامه داد: دریافت ۵۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض یکی از این مشوق‌ها است. نوع دوم نیز به این نحو است که اگر از ابتدای سال ۹۹ تا پایان ۹۹ یکسری اقساط بانکی داشته باشید، تا چهار درصد از نرخ بهره را از طریق بانک توسعه صادرات به شما باز می‌گردانیم.

وی در خصوص موضوع حذف کارت‌های بازرگانی نیز گفت: ما نیز علاقمندیم مانند بسیاری از کشورها از کارت بازرگانی به کد بازرگانی برسیم. اما به هر حال بحث کارت بازرگانی یک قانون است و ما نمی‌توانیم با حذف کارت بازرگانی، این قانون را نقض کنیم. اما علاقه مند هستیم که یک مرحله پا پیش گذاشته و به سمت دریافت شماره بازرگانی قدم برداریم.

کد خبر: ۶۴٬۹۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha