۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۷
آذربایجان شرقی قطب صادراتی ایران/ بازار کشورهای همسایه در اختیار ترکیه است
در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی عنوان شد؛

آذربایجان شرقی قطب صادراتی ایران/ بازار کشورهای همسایه در اختیار ترکیه است

تبریز- وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ظرفیت های بزرگ و مهم اقتصادی و صنعتی استان آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان شرقی قطب صادراتی ایران است.

به گزارش خبرنگار بازار، علیرضا رزم حسینی عصر امروز در جلسه گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی در محل اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی استانی صنعتی و از بزرگترین استان‌های صادر کننده کشور است، گفت: ما با سیاست های مختلف به دنبال حمایت از صادرکنندگان هستیم.

وی با بیان اینکه صادرکنندگانی که تعهدات ارزی دارند می توانند با استفاده از ارز متقاضی یا واردات مواد اولیه و اقلام ضروری در مقابل صادرات، تعهدات ارزی خود را ایفا کنند، افزود: تعامل خوبی با فعالان عرصه صادرات داریم.

وی سپس به افزایش صادرات کشور طی ماه های اخیر اشاره داشت و از تداوم روند مثبت صادراتی کشور تا پایان سال خبر داد.

رزم حسینی به تأمین مواد اولیه کارخانجات و واحدهای تولیدی و صنعتی نیز اشاره کرد و گفت: تأمین مواد اولیه کارخانجات یکی از مهمترین کارهای دولت است که ابلاغ سیاست‌های جدید صادراتی، کمک شایانی به این حوزه کرد.

وی از روند مثبت تامین مواد اولیه کارخانجات و اقلام مورد نیاز مردم با ابلاغیه های ستاد اقتصادی دولت خبر داد و گفت: اقدامات دولت برای تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی و صنعتی ادامه خواهد داشت.

بی نصیبی آذربایجان از سرمایه گذاری ۵.۴ میلیارد یورویی ایمیدرو
رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: در سال ۱۳۹۸به میزان ۵.۴ میلیارد یورو صنایع معدنی در کشور به بهره برداری رسیده که ظاهرا آذربایجان شرقی از این میزان سرمایه گذاری کاملا بی نصیب بوده است.

یوسف داوودی اظهار کرد: ما با تمام توان آماده کمک به صاحبان صنایع کل استان از دورافتاده ترین روستای استان تا تبریز پرافتخار هستیم.

وی افزود: کشور از هر زمان دیگر نیازمند فعالیت صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی است و در این شرایط سخت تحریم ها نقش اینها بسیار مهم است.

نماینده سراب متذکر شد: خانه های ما و جیب های ما با محصولات الکترونیکی کره جنوبی احاطه شده و بازار کشورهای همسایه ما را ترکیه و برخی کشورها در اختیار گرفته اند که باید با حمایت از تولیدکنندگان داخلی فکری به این اتفاقات کنیم.

وی با بیان اینکه بالای ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی مربوط به وزارت صمت و نقش این وزارتخانه بسیار مهم است، افزود: از این وزارتخانه تقاضا دارم  نتیجه تحقیق و تفحص مجلس دهم در مورد خودروسازی را مشخص کنند.

نماینده سراب در مجلس بر لزوم‌ توزیع عادلانه ثروت و بودجه در کشور تاکید و تصریح کرد: طبق اعلام رسمی ایمیدرو  در سال ۱۳۹۸ حدود ۵.۴ میلیارد یورو صنایع معدنی در کشور به بهره برداری شده، و سوال ما این است کدام یک از این صنایع در استان آذربایجان شرقی بوده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان متذکر شد: آلومینا در استان ما که بسیار زیاد است کاملا بلاتکلیف به حال خود رها شده است.

آذربایجان‌شرقی قطب تامین دستگاه تولید ماسک کشور است
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه گفت: این استان پس از شیوع ویروس کرونا به مهمترین و بزرگ‌ترین تامین‌کننده دستگاه‌های تولید ماسک در کشور تبدیل شده است.

حبیب امین زاده افزود: پس از شیوع کرونا در کشور صاحبان صنایع و تولید کنندگان آذربایجان شرقی بی درنگ برای مقابله با این ویروس وارد میدان شده و با تجهیز و تغییرات در ماشین آلات خود اقدام به تولید دستگاه های مورد نیاز برای تولید مواد ضدعفونی کننده و ماسک کردند.

وی حجم سرمایه گذاری برای تولید دستگاه های تولید ماسک در آذربایجان شرقی را ۱۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و اظهار داشت: هم اکنون افزون بر ۵۰۰ فقره از این دستگاه ها برای تولید ماسک مورد نیاز کشور به استان های مختلف عرضه شده است و تمامی آنها در حال حاضر فعال است.

امین زاده با اشاره به ظرفیت های بزرگ صنعتی و معدنی آذربایجان شرقی، گفت: این استان رتبه اول ایران و خاورمیانه در تولید مواد و مقاطع فولادی را دارد که چنین جایگاهی بسیار مهم و تعیین کننده برای اقتصاد منطقه و کشور به شمار می رود.

وی با بیان اینکه هم اکنون تعداد ۴ هزار واحد فعال تولیدی و صنعتی در آذربایجان شرقی وجود دارد، میزان اشتغال این تعداد از واحدها را بیش از ۱۲۰ هزار نفر به صورت مستقیم اعلام کرد.

امین زاده از معطل ماندن آغاز عملیات اجرایی واقعی نفلین سینیت سراب انتقاد کرد و ادامه داد: این طرح از اهمیت ویژه ای برای استان برخوردار است و خواسته اصلی مردم است تا عملیات رسمی اجرایی آن به زودی آغاز شود.

وی خواستار مشارکت ایدرو و ایمیدرو در طرح های مهم و  ملی در برنامه ریزی های وزارت صمت شد و گفت: طرح توسعه نفلین سینیت شهرستان کلیبر نیز انجام یافته است و بیشتر اقدامات حاصل شده است.

رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه این استان  پتانسیل های بزرگ صنعتی و معدنی دارد، افزود: این مجموعه در خصوص تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای فولادی به منظور جلوگیری از کاهش ظرفیت تولید، تمهیدات لازم را پیش بینی کرده است و مجموعه وزارت صمت نیز در تحقق این امر از فعالان فولادی استان حمایت می کند.

کد خبر: ۶۴٬۶۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha