۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲
خاموشی چراغ نیروگاه‌های کوچک در مازندران
بازار گزارش می‌دهد؛

خاموشی چراغ نیروگاه‌های کوچک در مازندران

سوادکوه- درحالی چراغ نیروگاه های کوچک مقیاس هشت ماه از سال در مازندران و دیگر مناطق کشور خاموش است که روز به روز بر تب نیروگاه سازی افزوده می شود.

بازار؛ گروه استان ها: هفته گذشته نیز پنج نیروگاه با سرمایه گذاری بخش خصوصی و خارجی ها توسط رئیس جمهور در مازندارن افتتاح شد و قرار است پنج سال برق تولیدی آن ها به صورت تضمینی خریداری شود.

افزوده شدن نیروگاه های جدید در حالی است که چراغ بسیاری از نیروگاه های بخش خصوصی و کوچک در هشت ماه از سال از جمله پاییز و زمستان خاموش است و این فرایند سرمایه گذاران را با چالش های زیادی مواجه کرده است.

نیروگاه بشل از جمله پروژه هایی است که سال ۹۳ وارد مدار شد و قرارداد خرید تضمینی برق آن در سال ۹۸ به پایان رسید و حدود دو سال فقط طی چهار ماه از سال فعال و مابقی خاموش است.

نیروگاهی که سه فصل خاموش است
حسن پور سرمایه گذار این نیروگاه با بیان اینکه نیروگاه بشل سال ۹۳ وارد مدار شد و قرارداد خرید تضمینی پنج ساله برای فروش برق داشت که اردیبهشت ماه ۹۸ به پایان رسید، افزود: از آن تاریخ به بعد تاکنون طی دو سال فقط در چهار ماه گرم سال از برق نیروگاه استفاده می شود و این مسئله مشکلات بزرگی را ایجاد کرده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه نیروگاه بارانی بشل وام ارزی ۱۵ میلیون یورویی از صندوق توسعه ملی گرفت و نصفی از تسهیلات پرداخت را پرداخت کرده است، افزود: در شرایطی که قرارداد پنج ساله تمام شده و نیروگاه خاموش است درحالی که ۴۰ میلیارد یورو روی آن سرمایه گذاری شده و با خاموش بودن دستگاه ها قادر به بازپرداخت اقساط نیستیم.

این سرمایه گذار با بیان اینکه این نیروگاه پرراندمان ترین نیروگاه کشور است، افزود: همچنان ۲۱۰ میلیارد تومان به بانک صنعت و معدن بدهکار هستیم و باید با روشن شدن دستگاه ها اقساط را به بانک پرداخت کنیم، اما وقتی دستگاه ها خاموش است و دوسال کار نمی کنیم، قادر به بازپرداخت نخواهیم بود.

همچنان ۲۱۰ میلیارد تومان به بانک صنعت و معدن بدهکار هستیم و باید با روشن شدن دستگاه ها اقساط را به بانک پرداخت کنیم، اما وقتی دستگاه ها خاموش است و دوسال کار نمی کنیم، قادر به بازپرداخت نخواهیم بود

حسن پور با اظهار اینکه نیروگاه دائم کار است و نمی توان چهار ماه روشن و هشت ماه آن را خاموش نگه داشت، گفت:اگر خودروی شخصی تان هم چندماه خاموش باشد خراب می شود.

این سرمایه گذار بزرگترین مشکل را بستن قرار داد و بازپرداخت تسهیلات بیان کرد و گفت: وامی که ۱۴ میلیارد تومان بوده و نصفش آن هم پرداخت شده اکنون با جرایم ۲۱۰ میلیارد تومان شده است.

وی با بیان اینکه از وزارت نیرو و برق منطقه ای در این پنج سال فعالیت ۸۵ میلیارد تومان پول گرفتم با اینکه نصف تسهیلات را پرداخت کردم، باز ۲۱۰ میلیارد تومان نیز بدهی دارم، گفت: این درحالی است که سرمایه گذاری شخصی چند میلیارد تومانی انجام دادم درحالی که وام ۱۴ میلیارد تومانی به ۲۱۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

در عین حال حسین افضلی مدیرعامل برق منطقه ای مازندران و گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه دو نیروگاه ۲۹ مگاواتی و یک نیروگاه ۲۵ مگاواتی توسط سرمایه گذار نیروگاه بشل احداث شده است، افزود: این نیروگاه ها در مدار تولید است.

قرارداد خرید تضمینی برق پنج ساله است
وی با بیان اینکه قرارداد خرید تضمینی برق به صورت پنج ساله منعقد می شود، گفت: این قرارداد طبق پروتکل های وزارت نیرو بسته می شود ولی سرمایه گذار اصرار به تمدید قرارداد و ۱۰ ساله شدن آن دارد.

وی ادامه داد: ما معتقدیم ظرف پنج سال اصل سرمایه گذاری بازگشت داده می شود وعلاوه برآن  تا پنج سال برق به صورت تضمینی و با قیمت بالا می خریم تا سرمایه برگردد و بعد از آن باید در بورس عرضه شود.

افضلی یادآور شد: طبق مصوبه هیئت وزیران مشترکان بالای پنج مگاوات باید انرژی مورد نیاز را از بورس خریداری کنند و می توانند مستقیما با مشترکان وارد قرارداد شوند.

وی با بیان اینکه در این فصل سال بسیاری از نیروگاه ها در مدار نیستند، افزود: در تابستان باید با تمام ظرفیت تولید کنیم و طبق مصوبه ۳۱۰ نیروگاه های کوچک فقط تابستان وارد می شوند و در غیر از آن خاموش هستند.

افضلی یادآور شد: برق این نیروگاه ها با قیمت زیاد و بالا در تابستان خریداری می شود و به گونه ای قیمت های خرید است که برای فعالیت چهار ماهه نیروگاه ها پاسخگو است.

وی با بیان اینکه انرژی را ۴۷۵ تومان از نیروگاه ها خریداری و ۷۵ تومان به مشترکان می فروشیم، گفت: پولی که نیروگاه طی چهارماه از ما می گیرد پاسخگوی هزینه های نیروگاه ها است.

نیروگاه ها وارد بورس انرژی شوند
مدیرعامل برق منطقه ای مازندران با بیان اینکه نیروگاه می توانند وارد بورس انرژی شوند، گفت: ما نیز برای تامین برق مشترکان به بورس وارد می شویم.

مدیرعامل برق منطقه ای مازندران با اظهار اینکه ما تاکنون به سرمایه گذاران کمک کردیم و زمینه فراهم است، گفت: سرمایه گذار بشل دو نیروگاه دیگر نیز احداث کرده و انگیزه برای احداث نیروگاه جدید هم دارد و ما هم کمک خواهیم کرد تا متضرر نشود.

بدهی ارزی سرمایه گذاران در دست پیگیری است
همچنین کیوان مرادیان نماینده مردم قائمشهر و سوادکوه در مجلس نیز با بیان اینکه بسیاری از نیروگاه ها در زمانی که تولید زیاد و مصرف کم است، انرژی رادر بورس عرضه می کنند، گفت: این راهکار برای همه نیروگاه ها است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه نیروگاه باید با مشترکان پرمصرف ارتباط برقرار و برق مورد نیاز آن ها را تامین کنند، گفت: براساس محاسبات قانونی خرید تضمینی برق پنج ساله است اما می توان با رایزنی زمان این قراردادها را طولانی تر کرد.

وی گفت: دوستان برق منطقه ای باید با قیمت تمام شده برق را خریداری و با قیمت پایین تر در اختیار مردم و مشترکان قرار دهند.

وی درباره بدهی ارزی نیروگاه بشل گفت: بسیاری از مجموعه های صنعتی که تجهیزات وارد کردند با چنین مشکلی روبرو هستند و اکنون با نرخ ارز مجموعه ها نمی توانند اقساط را پرداخت کنند و باید یک حدوسطی را تعیین کنیم تا سرمایه گذاران بتوانند بدهی های ارزی را پرداخت کنند.

مرادیان یادآور شد: سرمایه گذارانی که مشکل ارزی دارند بدانند که مجلس و کمیسیون بودجه و جهش تولید این مسئله را درحال پیگیری است و امیدواریم این مسئله زودتر حل شود.

روند و اقبال برای سرمایه گذاری در حوزه نیروگاه ها در مازندران رو به رشد است و تاکنون سرمایه گذارانی از کشورهای خارجی نیز به این حوزه ورود پیدا کرده اند. مصرف برق مازندران بیش از سه هزار مگاوات است که هر سال با کسری تولید مواجه است و بخشی از برق را از دیگر کشورها تامین می کند.

توسعه نیروگاه ها و برنامه ریزی برای خرید دائم برق از سوی آن ها یکی از راهکارها برای رفع مشکل برق مازندارن مطرح می شود.

کد خبر: ۶۴٬۶۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha