۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
دنیای واکسن‌های کرونا؛ از واکسن جانسون و جانسون تا پیش بینی زمان تایید واکسن آکسفورد
بازار گزارش می دهد

دنیای واکسن‌های کرونا؛ از واکسن جانسون و جانسون تا پیش بینی زمان تایید واکسن آکسفورد

در این تلاش همه گیر دنیا برای تولید و توزیع واکسن دنیا، اخباری در مورد تکمیل سومین مرحله از آزمایشهای بالینی واکسن جانسون و جانسون و گمانه زنی در مورد زمان تایید این واکسن منتشر شده است.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، واکسن تولیدی شرکت جانسون و جانسون  خبر از پایان سومین مرحله از آزمایشهای بالینی خود داد. طبق گزارشهای موجود ۴۵ هزار نفر در این فاز مهم مطالعاتی شرکت کرده اند و انتظار می رود نتیجه نهایی این مرحله تا انتهای ماه ژانویه مشخص شود. 

در صورتیکه که داده های ارایه شده توسط شرکت نشان دهنده کارایی و اثر بخشی واکسن تولیدی این شرکت باشد در فوریه سال ۲۰۲۱ در امریکا برای استفاده اضطراری مورد تایید قرار می گیرد.

این شرکت سومین مرحله از آزمایشهای بالینی را در کشورهای مختلفی انجام داده است و مطالعات در کشورهای کانادا  و افریقای جنوبی به پایان رسیده است و درخواست بررسی و دریافت اجازه استفاده اضطراری از واکسن در این دو کشور به مقامات دارویی ارسال شده است ولی انتظار می رود ارایه مدارک به اف دی ای امریکا تا انتهای ژانویه به طول بیانجامد و بررسی آن به ماه فوریه موکول شود.

واکسن تولیدی این شرکت به عنوان یکی از گزینه های مهم دنیا برای مقابله با ویروس کرونا معرفی شده است زیرا تنها با یک دوز در بدن ایمنی کافی ایجاد می کند و با سرعت بیشتری می تواند برای مقابله دنیا در برابر ویروس کرونا اثرگذار باشد. البته سومین مرحله از آزمایشهای بالینی این شرکت  شامل بررسی رژیم تزریقی یک دوز و رژیم تزریقی دو دوز است که نتایج آن تا یک ماه آتی مشخص خواهد شد.

پروسه بررسی و تایید واکسن آکسفورد در کشورهای مختلف دنیا
بعد از انتشار خبر تایید استفاده اضطراری واکسن آکسفورد در بریتانیا این سوال ایجاد شد که دیگر کشورهای دنیا چه برنامه ای برای بررسی  این واکسن دارند.در درجه اول کشور هند اعلام کرده است ظرف روزهای آتی این واکسن را برای استفاده اضطراری تایید می کند و رییس موسسه سروم هند هم خبر از آماده بودن ۴۰ میلیون دوز واکسن آکسفورد برای تزریق به مردم هند داد.

اما اتحادیه اروپا اعلام کرد درخواستی برای بررسی واکسن آکسفورد-آسترازنکا دریافت نکرده است و گمانه زنی ها از این حکایت دارد که بعد از تایید واکسن در بریتانیا درخواست بررسی به اتحادیه اروپا ارسال می شود و به احتمال زیاد در ماه فوریه سال ۲۰۲۱ ما شاهد دریافت تاییدیه برای این واکسن در اتحادیه اروپا خواهیم بود.

اتحادیه اروپا در روز ششم ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ میلادی واکسن مدرنا را برای استفاده اضطراری در این منطقه تایید خواهد کرد ولی عدم نیاز واکسن آکسفورد به نگهداری در دمای بسیار پایین باعث می شود تا هم حمل و نقل آن و هم نگهداری آن ساده تر باشد و در صورت تایید آن با سرعت بیشتری اتحادیه اروپا از بحران کرونا رها شود.

 در امریکا هم  سومین مرحله از آزمایشهای بالینی  واکسن آکسفورد- آسترازنکا در جریان است و تا کنون ۲۹ هزار نفر در امریکا در این فاز از آزمایشهای بالینی شرکت کرده اند. انتظار می رود نتیجه این مطالعات در ماه های اول سال جدید مشخص شود و ارزیابی آن نیز از همان زمان شروع خواهد شد. اف دی ای پیش بینی کرده است ارایه تاییدیه برای استفاده اضطراری از واکسن آکسفورد- استرازنکا در ماه آوریل سال جدید صادر شود.

فرمول برنده واکسن آکسفورد چیست
مدیر عامل موسسه سروم کشور هند که بزرگترین موسسه تولید  واکسن در دنیا است و قرار است بالغ بر یک میلیارد دوز واکسن آکسفورد را در سال ۲۰۲۱ تولید کند  با اشاره به این مطلب که در هفته جاری واکسن آکسفورد در بریتانیا و هند مورد تایید قرار می گیرد و تزریق آن شروع خواهد شد گفت: «در صورتیکه فاصله دو تزریق واکسن ۲ تا ۳ ماه باشد، میزان کارایی واکسن به ۹۵ درصد می رسد. باید در هر تزریق یک دوز واکسن وارد بدن بیمار شود.»

وی ادامه  داد:« اطلاعات کامل در مورد سومین مرحله از آزمایشهای بالینی در اختیار بریتانیا و هند قرار گرفته است و ما به زودی می توانیم اخبار خوبی در مورد این واکسن در دنیا بشنویم.»

روزنانه بیزینس تودی با اشاره به سخنان مدیر عامل شرکت آسترازنکا مبنی بر دستیابی این شرکت به فرمول برنده در مورد واکسن آکسفورد نوشت:« این فرمول برنده همین سیاست تازه شرکت مبنی بر ایجاد فاصله ۲ تا ۳ ماهه بین دوزهای واکسن است.

فرمولی که می تواند کارایی واکسن را تا ۹۵ درصد ارتقا دهد و به رقبای موجود در بازار نزدیک کند.»کارایی ۹۵ درصدی واکسن آکسفورد می تواند برگ برنده دنیا در مقابل ویروس کرونا باشد زیرا این واکسن با قیمت پایینی به بازار عرضه می شود و می تواند در واکسیناسیون مردم در کشورهای در حال توسعه نقش مهمی ایفا کند.

کد خبر: ۶۴٬۵۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha