۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۱
سرنوشت های دلگیر در پادشاهی ملکه پیر
مرگ ۷۲۶ بی خانمان و زندگی سخت مستاجرها

سرنوشت های دلگیر در پادشاهی ملکه پیر

بر اساس اعلام فدراسیون ملی مسکن انگلیس، قیمت مسکن در سال گذشته به طور متوسط ۳۳.۷ درصد در انگلیس افزایش یافته و پیش بینی می شود که طی ۵ سال آینده با افزایش ۱۵.۳ درصدی هم روبرو شود.

بازار- تهمینه غمخوار؛ انگلیس پس از تصویب توافق نامه نخست وزیر بوریس جانسون در نزدیک به یک ماه گذشته سرانجام در تاریخ ۳۱ ژانویه اتحادیه اروپا را ترک کرد. این خروج به تبع بر اقتصاد این کشور و روابط تجاری آن تاثیر گذار بود ولی باز هم می‌توان گفت که این جزیره کوچک قبل از خروج نهایی از برگزیت هم از تاثیرات آن رنج می‌برد. بسیاری از مشاغل دفاتر مرکزی خود را به کشورهای عضو اتحادیه اروپا انتقال دادند و این مساله تاکنون تاثیرات منفی بر رشد تجارت و اشتغال انگلیس داشته است.

بسیاری از رهبران تجارت و کارشناسان مالی نسبت به عواقب این خروج بارها ابراز نگرانی کرده اند که از آن جمله میتوان به رکود بازار مسکن اشاره کرد.

با وجود اینکه پیش‌بینی بازار مسکن بسیار دشوار است، اما انتظار می‌رود که تاثیر برگزیت بر بازار املاک تقریبا تاثیری منفی بر قیمت‌ها بگذارد، اما با این وجود بازهم نمی‌توان میزان کاهش آن را دقیقا تخمین زد.

طبق اعلام فدراسیون ملی مسکن در سال گذشته از هر ۷ نفر یک نفر مستقیماً تحت تأثیر بحران مسکن قرار گرفته اند و  برابر با ۸.۴ میلیون نفر در انگلستان در خانه های ناامن،  نامناسب و غیر قابل دسترس زندگی می کنند. تجزیه و تحلیل های این فدراسیون نشان می دهد که بحران مسکن در تمام سنین در تمام نقاط این کشور مشاهده شده است. این مسئله شامل افرادی می شود که با مسائلی مانند زندگی در مسکن های کوچک با جمعیت زیاد یا عدم توانایی اجاره یا پرداخت اقساط وام مواجه هستند.

تازه‌ترین آمار وزارت جوامع و دولت‌های محلی انگلیس نشان می‌دهد، آمار افراد بی‌خانمان در لندن طی ۷ سال گذشته دوسوم افزایش ‌یافته است. همچنین متخصصان بر این باورند اگر روند موجود ادامه یابد، یعنی تهیه مسکن همچنان در حد پایین باشد و اجاره بهای خانه ها بیشتر از حقوق و درآمد خانوارها باشد در سال جاری بیش از صد هزار نفر به شمار بی خانمان های کشور اضافه خواهد شد.

مرگ ۷۲۶ بی خانمان در خیابان های انگلیس طی یک سال 

همچنین گزارش ها نشان می دهد که طی یک سال گذشته بیش از ۱۲۰ هزار کودک در انگلیس در اقامتگاه‌های موقت و غیر مناسب زندگی کرده‌اند.
این آمار همچنین حاکی از این مطلب است که تا ژوئن ۲۰۱۸، برابر با ۸۲ هزار و ۳۱۰ خانوار در اقامتگاه‌های موقت مستقر بوده اند که این میزان در قیاس با سال قبل ۵ درصد و در قیاس با هشت سال پیش ۷۱ درصد افزایش داشته است. علاوه بر آن،  بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ خانواده در خوابگاه و ۳ هزار و ۷۴۰ خانوار دیگر هم در اردوگاه پناه‌جویان اسکان داده ‌شده‌اند.

در همین راستا برای جبران این قضیه دولت بارها اعلام کرده که مسئله مسکن در الویت برنامه های آن است و از ده سال گذشته تا کنون ۴۳۰ هزار خانه با قیمت بسیار ارزان برای مردم فراهم کرده است. درواقع افزایش تعداد بی‌خانمان‌ها در انگلیس در حالی صورت می‌گیرد که دولت این کشور تاکنون وعده‌های زیادی را برای حل بحران مسکن ارائه کرده اما نتوانسته است این مشکل و معضل اجتماعی را حل کند و نتوانسته توازنی میان عرضه و تقاضای مسکن ایجاد کند.  همچنین دولت مدعی شده پس از برگزیت، ورود مهاجران این کشور محدود می شود درنتیجه تقاضای مسکن کاهش میابد و این روند به افراد بی خانمان کمک کند.

اما آمار دولتی نشان می‌دهد که در دو سال گذشته ۷۲۶ بی خانمان در انگلیس با متوسط سنی ۴۵ سال در خیابان‌ها جان خود را از دست داده‌اند و شمار افرادی که تا صبح در خیابانها می خوابند از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ دو برابر شده است.

تحقیقات و گزارش های اداره آمار و فدارسیون ملی انگلیس در مقیاس واقعی بحران مسکن در انگلستان منتشر شده و ارقام آن نشان می دهد که افرادی که ازین بحران رنج میبرند چه میزان متاثر از آن هستند، از قیمت های غیرقابل کنترل خانه و اجاره بها گرفته تا خانه های کم کیفیت، پر ازدحام و موارد دیگر.

 شرایط زندگی و نوع خانه های انگلیسیها نشان می دهد که درحال حاضر ۳.۶ میلیون نفر در خانه ای پر ازدحام زندگی می کنند، ۲.۵ میلیون قادر به پرداخت اجاره یا اقساط وام خود نیستند، ۲.۵ میلیون نفر در خانوارهای پنهان از جمله مهاجرینی که دارای شناسنامه نیستند و به شکلی قاچاقی زندگی می کنند یا بزرگسالان مجردی که هنوز مجبورند با والدین خود زندگی کنند و یا افرادی که با همسر سابق خود زندگی می کنند، زندگی می کنند. شرایط زندگی این افراد به گونه ای است که از نبود داشتن یک سرپناه مناسب مجبورند که اینگونه زندگی کنند.  
علاوه بر آن ۱.۷ میلیون نفر در خانه های نامناسب به سر می برند از جمله افراد مسنی که در خانه هایی زندگی می کنند که فاقد فضای خارجی مانند حیاط است و زندگی آنها در شرایط تنگ و تاریکی است. علاوه بر اینها ۱.۴ میلیون نفر در خانه های بی کیفیت از لحاظ ساخت و ساز زندگی می کنند.

همچنین آمارها نشان می دهد که ۴۰ هزار نفر از افراد ساکن بی خانمان هستند و یا در معرض خطر بی خانمانی قرار گرفته اند این افراد یا در کنار خیابان برروی مبل ها یا صندلی ها می خوابند و در پناهگاههای بی خانمان ها یا کارتون خواب ها اسکان موقت دارند و زندگی مسافر وارانه را می گذارنند.

فدراسیون ملی مسکن از طریق تحقیقات خود به این نتیجه رسیده  که انگلیس به ۳۴۰ هزار خانه جدید ساخته شده در سال جاری احتیاج خواهد داشت که ۱۴۵ هزار عدد از آنهاخانه های اجتماعی هستند که به افراد بی خانمان اختصاص داده می شود.

رئیس فدراسیون کیت هندرسون اظهار کرده که این تحقیق عظمت بحران مسکن در انگلیس را نشان می دهد که به نوبه خود بزرگترین مسئله داخلی است که با آن روبرو هستیم.

  او در ادامه گفته های خود خاطر نشان کرد که از کورن وال ( یکی از شهرستان‌های تشریفاتی و غیرشهری در ناحیه جنوب غربی انگلستان)  تا کامبریا (یک شهرستان تشریفاتی و غیر شهری در ناحیه شمال غربی انگلستان که هم مرز با اسکاتلند است)  میلیون ها نفر با بدهی و فقر زندگی می کنند زیرا اجاره بها بسیار زیاد و خانه ها گران هستند. در آن مناطق بچه ها مکانی برای تحصیل ندارند زیرا در خانه های پر ازدحام زندگی می کنند و بسیاری از افراد سالخورده و معلول به دلیل نامناسب بودن فضا نمی توانند در اطراف خانه های خود حتی حرکتی داشته باشند.  

دولت نیاز به بهبود فوری این سیستم برای کاهش رنج مردم دارد اما کمبود بودجه را بهانه می کند. با این وجود تصمیم گرفته تا ۳۰ هزار خانه در اواسط سال جاری ایجاد کند تا کمبود مزمن مسکن در انگلیس را کاهش دهد. با این حال، مقامات محلی می گویند که آنها به دلیل کمبود زمین در دسترس، در تلاشند تا این خواسته ها را برآورده کنند ولی با عدم تغییر در سیستم برنامه ریزی دولت هیچ کاری از پیش نمیبرد.

در نظرسنجی بیش از ۲۰۰۰ نفر در رابطه با وضعیت مسکن،  ۱۳ درصد از بزرگسالان بر این باورند که سلامت روانی آنها تحت تأثیر وضعیت مسکن قرار گرفته است. بیست و پنج درصد از نمونه ها در نظر سنجی اعلام کردند که سلامت روانی آنها در خطر است.

بنابراین تغییر چشمگیر در روش ها و از همه مهم تر بازه های زمانی، که توسعه دهندگان قادر به دستیابی به برنامه ریزی باشند، بدون شک وضعیت فعلی بازار مسکن را بهبود می بخشد واین مسئله با این موضوع که چگونه سرمایه گذاران می توانند سرمایه خود را مستقر کنند، در ارتباط است.

 فقط باید یک رویکرد کمی خلاقانه تر ایجاد شود تا یک تغییر بزرگ رخ دهد. به همین منظور دولت تعهد داده تا سازندگان و توسعه دهندگان کمک بیشتری به خانه های جدید در انگلستان کنند تا کمی از این بحران و رنج مردم کم شود.

از طرفی اجماع عمومی اقتصاددانان و کارشناسان املاک بر این است که شفافیت نتیجه انتخابات برخی از عدم قطعیت هایی را که از زمان برگزاری همه پرسی اتحادیه اروپا تقریباً چهار سال پیش بازار مسکن انگلستان را در بر گرفته است، از بین می برد. اما آیا نمایندگان و توسعه دهندگان املاک و مستغلات پایتخت همچنان نشانه هایی از گزاف گویی بوریس یا آغاز یک چرخه جدید برای بازار ملک را مشاهده می کنند؟

کد خبر: ۶٬۴۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha