۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
سد کانی سیب پیرانشهر به بهره برداری رسید
با دستور رئیس جمهوری؛

سد کانی سیب پیرانشهر به بهره برداری رسید

ارومیه- در قالب پویش ملی «الف-ب ایران» بهره برداری از سد کانی سیب پیرانشهر و شبکه اصلی آبیاری و زهکشی پایاب سد کرم آباد پلدشت با دستور رئیس جمهوری و از طریق ویدئو کنفرانس آغاز شد.

به گزارش خبرنگار بازار، صبح امروز پنجشنبه دو طرح بزرگ آب و آبیاری با اعتباری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار با دستور رئیس جمهوری با هدف رونق کشاورزی  و اقتصادی استان به بهره برداری رسید.

مدیر عامل شرکت توسعه و منابع آب و نیروی ایران در آیین بهره برداری این طرح ها افزود: سد کانی سیب پیرانشهر یکی از طرح های مهم و عمرانی کشور به شمار می رود، این سد در قالب طرح‌های توسعه ملی آب و خاک در مناطق مرزی و طرح‌های احیای دریاچه ارومیه اجرا شده و با ارتفاع ۵۸ متر و حجم مخزن ۲۲۰ میلیون متر مکعب، سالانه ۷۱۳ میلیون متر مکعب آب را تنظیم خواهد کرد که ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب برای اجرای طرح احیای دریاچه ارومیه روانه این پهنه آبی خواهد شد.

حسن رضوی با بیان اینکه این طرح با اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان اجرا شده که ارزش روز آن به روز دوهزار میلیارد تومان می‌رسد، ادامه داد: ۲۰کیلومتر مربع وسعت دریاچه این سد خواهد بود که نقش مهمی در توسعه اکوسیستم و گردشگری منطقه خواهد داشت.

وی اظهار کرد: احداث سد کانی سیب پیرانشهر یکی از نخستین مصوبات دولت یازدهم در اجرای طرح احیای دریاچه ارومیه است که  با تکمیل تونل ۳۶ کیلومتری انتقال آب،   انتقال ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب به دومین دریاچه شور دنیا عملیاتی می‌شود.

همچنین در این مراسم احداث و راه‌اندازی شبکه اصلی آبیاری و زهکشی ارس غربی سد کرم آباد پلدشت نیز دیگر طرحی است که امروز به صورت همزمان با سد کانی سیب به بهره برداری رسید.

وسعت اجرای این طرح، هشت هزار و ۴۰۰ هکتار بوده که برای اجرای آن، پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده و  توسعه کشاورزی در مناطق شمالی آذربایجان غربی و اختصاص آب مناسب و پایدار از جمله اهداف اجرای این طرح است.

بهره بردار یبرق رسانی به هشت روستا با سه میلیارد و ۳۴۸ میلیون تومان نیز امروز از دیگر طرح هایی بود که توسط رئیس جمهوری به بهره برداری رسید.

کد خبر: ۶۴٬۵۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha