۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۱
ترکیه از مسیر ایران نیز به چین متصل خواهد شد| مسیر شمالی تنها راه اتصال پکن به اروپا نیست
«وستی کافکازا» روسیه اعلام کرد:

ترکیه از مسیر ایران نیز به چین متصل خواهد شد| مسیر شمالی تنها راه اتصال پکن به اروپا نیست

در سال ۲۰۲۱ میلادی، دولت های ترکیه، ایران و پاکستان حمل و نقل از طریق خط آهن را میان استانبول، تهران و اسلام آباد احیا خواهند کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: در سال ۲۰۲۱ میلادی، دولت های ترکیه، ایران و پاکستان حمل و نقل از طریق خط را آهن را میان استانبول، تهران و اسلام آباد احیا خواهند کرد.

انتظار می رود که خط راه آهن حمل و نقل در چارچوب ابتکار عمل چین موسوم به «یک کمربند – یک جاده» در سطح جدید برقرار شود و اتصال خطوط راه آهن میان چین و ترکیه را نیز به همراه داشته باشد.

این پروژه بزرگ حمل و نقلی در سال ۲۰۰۹ میلادی، با نظارت سازمان همکاری اقتصادی آغاز شد. اما بعد توسعه این پروژه به کندی پیش رفت. به رغم آن که سه کشور قصد داشتند قطارهای باری را با تردد مسافر تکمیل کنند و طول این مسیر تا ۶۵۴۰ کیلومتر پیش برود، اما این پروژه به طور کامل اجرا نشد.

ناظران این خط راه آهن را ادامه پروژه «یک کمربند– یک جاده» می دانند. پکن زیر ساخت حمل و نقلی ایران را بخشی از این پروژه می داند. در زمان بروز بحران و جنگ، چنین راه های تجاری و زمینی بسیار با ارزش تر می شوند. پکن معتقد است که کشورهای شرکت کننده در این پروژه به سرمایه گذاری های بیشتری نیازمند هستند.

این خط راه آهن اتصالات منظم راه آهن میان چین و ترکیه را تامین خواهد کرد، اما یک مسیر طولانی دیگری نیز وجود دارد. در روز ۱۹ ماه دسامبر، یک قطار از ترکیه وارد شیان شد که از خاک گرجستان و آذربایجان عبور کرده بود. شهر شیان در استان شانکسی نقطه شرقی جاده ابریشم است که چین باستان را به مدیترانه متصل می کند.

تصمیم پکن در رابطه با مسیر استانبول – شیان و استانبول – تهران -  اسلام آباد انعکاس دهنده جاه طلبی های اقتصادی و ژئو سیاسی چین است. از نقطه نظر پکن، ترکیه قطب مهم تجاری است و در چشم انداز بلند مدت، باید چندین مسیر راه آهن، چین و ترکیه را به یکدیگر متصل کند.

خط راه آهن استانبول – تهران – اسلام آباد، به ایران در دور زدن تحریم های امریکا کمک خواهد کرد. برای تهران، این راه تجاری جذاب و منحصر به فردی است، زیرا کشورهای سازمان همکاری اقتصادی با ارز ملی خود تجارت می کنند.

کشورهای آذربایجان، افغانستان، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان جزء سازمان همکاری اقتصادی هستند.

کد خبر: ۶۴٬۴۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha