۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۳
روابط تجاری آمریکا با چین به دوران قبل از ترامپ باز نخواهد گشت|بایدن شوک به اقتصاد جهانی نمی‌دهد
استاد دانشگاه آلاباما آمریکا در گفتگو با بازار:

روابط تجاری آمریکا با چین به دوران قبل از ترامپ باز نخواهد گشت|بایدن شوک به اقتصاد جهانی نمی‌دهد

پروفسور «نادر انتصار» معتقد است که روابط تجاری آمریکا با چین در سال آینده متلاطم خواهد بود و به دوران قبل از ترامپ باز نخواهد گشت.

بازار؛ گروه بین الملل: سال ۲۰۲۰ به آخرین روزهای خود می رسد و دنیا به استقبال سال تازه ای می رود که امید زیادی به آن دارد. حال سوال این است که سال جدید حقیقتا چه وضعیتی خواهد داشت؟

به نظر می رسد میراث این سال سخت در سال ۲۰۲۱ تجربه خواهد شد و تورم قیمت محصولات کشاورزی، فلزات و طلا اقتصاد سال جدید را با چالش های تازه ای روبرو می کند.

خبرنگار بازار در گفتگو با پروفسور «نادر انتصار» رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا به بررسی این موضوع  پرداخته که در ادامه آمده است.

*اقتصاد جهانی سال گذشته تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گرفت. چشم انداز سال آینده را چگونه ارزیابی می کنید؟

اگر ویروس کرونا تا چند ماه دیگر کنترل شود و ویروس یا مرض دیگری گریبانگیر مردم دنیا نشود ما در سال آینده شاهد بهبودی در اقتصاد جهانی خواهیم بود. البته مانند هر مریضی که دوران بهبودی دارد؛  اقتصاد جهانی نیز باید مراحل تدریجی را طی کنند که سلامتی خود را باز یابد.

*انتخاب بایدن چه تاثیری بر روابط تجاری جهانی و توافقات چندجانبه خواهد داشت؟

انتخاب بایدن به آرام کردن بازار جهانی و برگشتن به تعادلات نئو لیبرالیسم منجر خواهد شد و بازار جهانی از شوکهایی که سیاستهای خودسر ترامپ به بدنه اقتصاد جهانی وارد می کرد تا مقدار زیادی در امان خواهد بود. البته نباید فراموش کنیم که بایدن با چالشهای اقتصادی گوناگونی در داخل آمریکا  مواجه خواهد بود و ترامپیستها در کنگره آمریکا سدی در مقابل او خواهند بود.

*اخیراً بزرگترین اتحادیه تجارت آزاد (RCEP) با مشارکت چین تاسیس شد. در همین حال، شایعاتی مبنی بر احیای مجدد همکاری ترانس پاسیفیک توسط دولت بایدن وجود دارد. با توجه به این مهم آیا کشورهای عضو RCEP از احیای TPP حمایت می کنند؟

این دو پیمان اقتصادی لزوما در دو نقطه مخالف یکدیگر قرار ندارند و میتوانند همزمان موازی با یکدیگر کار کنند. اگر بایدن بتواند ترانس پاسیفیک را احیا کند؛ اکثر کشورهای عضو اتحادیه تجارت آزاد که چندی پیش با مشارکت چین ایجاد شد از پیمان ترانس پاسیفیک حمایت خواهند کرد.

*ارزیابی شما از روابط تجاری ایالات متحده با چین در سال آینده چیست؟ آیا جنگ تجاری مانند امروز ادامه خواهد داشت؟

روابط تجاری آمریکا با چین در سال آینده متلاطم خواهد بود و به دوران قبل از ترامپ باز نخواهد گشت. آمریکا و چین دو پایه اصلی اقتصاد جهانی هستند.  لذا برای توازن در اقتصاد جهانی به همکاری با یکدیگر احتیاج دارند. البته این دو کشور به رقابتهای خود ادامه خواهند داد ولی هم آمریکا و هم چین به خوبی می دانند که رقابتهای آنها بصورت حاصل جمع صفر نمی تواند باشد چون در این صورت هر دو کشور صدمه خواهند دید.

کد خبر: ۶۴٬۴۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha