۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۰
آسوشیتدپرس: واکسن ایرانی کرونا مشابه واکسن فلج اطفال عمل می کند
در ادامه بازتاب جهانی؛

آسوشیتدپرس: واکسن ایرانی کرونا مشابه واکسن فلج اطفال عمل می کند

آسوشیتدپرس در ادامه با نقل قول از «طیبه مخبر»، دختر رئیس بنیاد برکت که اولین واکسن کرونا را دریافت کرد، گفته است که او امیدوار به به نتیجه گیری این واکسن برای همه مردم شده است.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین؛ تزریق انسانی واکسن کرونای ایران با بازتاب قابل توجهی در رسانه‌های بین المللی مواجه شده و از جمله خبرگزاری آسوشیتدپرس  در گزارشی در این ارتباط اعلام کرد که نخستین تزریق واکسن ایرانی کرونا در تهران انجام شده است.

آسوشیتدپرس در ادامه می گوید: این اولین واکسن کرونای ساخت ایران است که به مرحله آزمایش‌های انسانی رسیده است و توسط شرکت دارویی شفا که زیرمجموعه نهادی غیرشخصی با نام برکت ساخته شده است.

این خبرگزاری آمریکایی در ادامه با استناد به پایگاه اینترنتی شرکت دارویی برکت گفته است که این شرکت دارویی پیشتر از سال ۱۹۹۵ سابقه تولید دیگر داروهای مهمی همچون برخی آنتیوبیوتیک‌ها و پنسیلین هم داشته است.

گزارش در ادامه با اشاره به آمار بالای مبتلایان به کرونا در ایران، به روند تولید واکسن این بیماری در این کشور پرداخته و می گوید: در فاز بالینی ۵۶ داوطلب طی دو هفته دو دوز واکسن کرونا را دریافت خواهند کرد. نتایج نیز حدود یک ماه پس  از مرحله دوم تزریق واکسن کرونا اعلام خواهد شد. در اولین روز تزریق واکسن کرونا سه نفر در مراسمی رسمی که از تلویزیون ایران پخش شد با حضور وزیر بهداشت نخستین مرحله واکسن کرونا را دریافت کردند که براساس گزارش های رسمی تا کنون هیچ گونه واکنشی از نظر شوک فیزیکی و یا تب و اوضاع نامساعد بدنی نداشته‌اند.

آسوشیتدپرس در ادامه با نقل قول از «طیبه مخبر»، دختر رئیس بنیاد برکت که اولین واکسن کرونا را دریافت کرد، گفته است که او امیدوار به به نتیجه گیری این واکسن برای همه مردم شده است.

در گزارش همچنین به ساختار واکسن ایرانی نیز پرداخته شده و در این ارتباط گفته شده است: روش درمان در واکسن ایرانی از نوع ویروس ضعیف یا کشته شده از طریق فرایندهای شیمیایی است و عملکرد آن مشابه عملکرد واکسن فلج اطفال است. در مقابل واکسن‌های ساخته شده در برخی کشورهای غربی از روش کمتر اثبات شده هدف قرار دادن پروتئین آر.ان.ای استفاده می کنند.

مقامات ایرانی انتظار دارند تا اواخر بهار ۲۰۲۱ بتوان حجم قابل توجهی از این واکسن را در این کشور تولید و روانه بازار کرد. این در حالی است که در گذشته تولید یک واکسن گاه تا یک دهه برای آزمایش کارایی و ایمنی آن زمان لازم داشت، اگرچه در حال حاضر واکسن‌های تولیدی کرونا در زمان بسیار کوتاه تری تولید شده است و بسیاری از کشورها نیز مجوزهای اضطراری برای ورود این واکسن‌ها را صادر کرده‌اند.

سخنان «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران درباره واکسن کرونا نیز در گزارش آسوشیتدپرس مورد تاکید و توجه قرار گرفته و به نقل از رئیس جمهور ایران گفته شده که این کشور همزمان در حال همکاری با یک کشور خارجی برای تولید واکسن کرونای دیگری نیز است و انتظار می رود مرحله آزمایش های بالینی و انسانی این واکسن نیز در ماه فوریه ۲۰۲۱ یعنی تا کمتر از دو ماه دیگر انجام شود.

موضوع تحریم‌های آمریکا همزمان با شیوع کرونا در ایران نیز از بخش های دیگر این گزارش است که نویسنده در آن به نقل از مقامات دولتی ایران گفته است: تحریم‌‍‌های آمریکا تلاش برای خرید واکسن‌های خارجی را برای ایران بسیار سخت و دشوار کرده است. در حالی که تحریم‌های آمریکا برخی خریدها و سفارشات دارویی و انسان دوستانه ایران را معاف و مستثنی کرده است، اما بانک‌ها و موسسات مالی برای نقل و انتقلات مالی با ایران دچار تردید هستند و نگرانند که معامله با ایران به محروم شدن آن ها از بازار آمریکا منجر شود.

نویسنده گزارش در پایان تاکید دارد که در عین حال ایران همچنان مسیرهای واردات واکسن و خرید از خارج را باز گذاشته است و از جمله از طریق برنامه واکسن سازمان بهداشت جهانی خرید واکسن از خارج را نیز همزمان با تولید در داخل پیگیری می کند.

در پایان گزارش آسوشیتدپرس  به چگونگی تامین مالی خرید واکسن از خارج از سوی ایران نیز اشاره شده و نویسنده به نقل از «رضا اردکانیان»، وزیر نیروی ایران که به عراق سفر کرده، می گوید که او در بغداد تائید کرد که تهران هزینه ۶ میلیارد دلاری خرید واکسن از سازمان بهداشت جهانی را از طریق بدهی گازی عراق به ایران که مربوط به سال‌های گذشته است، پرداخت خواهد کرد. همچنین قبل از آن نیز ایران اعلام کرده بود که گروهی از نیکوکاران مستقر در آمریکا قرار است هزاران دوز از واکسن کرونای شرکت فایزر را به ایران انتقال دهند.

ساخت واکسن ایرانی کرونا با بازتاب زیادی در رسانه‌های بین المللی روبرو شده و به تازگی نیز دکتر پیام طبرسی در خصوص آخرین وضعیت واکسن کرونا  گفت: ۳ نفری که روز گذشته به آنها واکسن کرونا تزریق شد تا کنون حالشان خوب اعلام شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس پروتکل‌های این طرح، ۳ نفر باید به مدت ۷ روز قرنطینه باشند، بیان کرد: در این قرنطینه یک هفته‌ای آزمایشاتی به انجام می‌رسد و اگر عارضه‌ای نداشته باشند به مرحله دوم تزریق خواهند رفت.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در پاسخ به این سوال که این واکسن چه زمانی و طی چه پروسه‌ای به ۵۳ نفر باقیمانده تزریق می‌شود، عنوان کرد: به این ۵۳ نفر، طبق پروتکل‌ها طی دو ماه واکسن به عنوان تست انسانی تزریق خواهد شد.

محقق پروژه تولید واکسن ایرانی کرونا خاطر نشان کرد: این طرح پروتکل‌هایی دارد که تیم بر اساس آن پیش می‌رود.

کد خبر: ۶۴٬۴۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha