۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۹
عرضه ۶ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی در بورس

عرضه ۶ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی در بورس

نماینده شرکت ملی نفت در بورس گفت: اگرچه قرارداد خوراک پالایشگاه‌ها بلند مدت است اما می‌توان از بورس و ابزارهای آن برای تعیین قیمت این قراردادها استفاده کرد.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، «امیرحسین تبیانیان» با بیان اینکه به طور معمول پالایشگاه ها در زمان احداث، قرارداد بلند مدتی برای تامین خوراک خود امضا می کنند، ادامه داد: از انجا که عرضه های بورس به صورت تکمحموله انجام می شود، نمی توان از آن برای تامین خوراک پالایشگاه ها و یا پتروپالایشگاه‌ها استفاده کرد.

وی افزود: البته ساز و کار و ابزارهای بورس می تواند به عنوان مرجع قیمت گذاری قیمت خوراک پالایشگاه ها مورد استفاده باشد و اوراق کاغذی معاملات مبنای قیمت گذاری شود.

تبیانیان با اشاره به عرضه ۶ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی در هفته گذشته در بورس، تاکید کرد: از نیمه دوم امسال، عرضه ها در هفته آخر هر ماه صورت می گیرد.

وی گفت: عرضه هفته گذشته شامل دو میلیون بشکه نفت خام سبک، دو میلیون بشکه نفت خام سنگین و دو میلیون بشکه میعانات گازی بوده اما هیچ کدام از این محموله ها فروش نرفت.

نماینده شرکت ملی نفت در بورس ادامه داد: در اسفند ماه به دلیل نزدیکی به پایان سال، ممکن است عرضه یک هفته زودتر انجام شود.

عرضه نفت خام و میعانات گازی در بورس در سال جاری آغاز شد اما به جز موارد محدودی سایر محموله ها بدون مشتری باقی ماند.

بر همین اساس، وزیر نفت در نیمه دوم امسال دستور بازنگری شیوه نامه عرضه نفت خام را صادر کرد اما همچنان بخش خصوصی قیمت گذاری را مهمترین مانع خرید نفت از بورس می داند.

کد خبر: ۶٬۴۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha