۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۱
بررسی علل افزایش قیمت فولاد و سیمان در مجلس/ نمایندگان از توضیحات وزیر صمت قانع نشدند
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس تشریح کرد

بررسی علل افزایش قیمت فولاد و سیمان در مجلس/ نمایندگان از توضیحات وزیر صمت قانع نشدند

حسینی، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس، گفت: وزیر صمت بالا رفتن قیمت سیمان و فولاد را ناشی از افزایش قیمت ارز، عدم تعادل در عرضه و تقاضا، صادرات و افزایش قیمت جهانی دانست که برای اعضای کمیسیون قانع کننده نبود.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، سید البرز حسینی، در تشریح نشست امروز سه‌شنبه (۹ دی ماه) کمیسیون عمران مجلس، از حضور وزیر صمت به همراه معاونان در کمیسیون خود خبر داد و گفت: نشست امروز کمیسیون با هدف بررسی عرضه و توزیع مصالح ساختمانی، علل افزایش قیمت سیمان و فولاد و تاثیر آن بر افزایش قیمت مسکن برگزار شد. با توجه به اینکه طرح جهش تولید و تامین مسکن در سه محور زمین، منابع مالی و مصالح ساختمانی تنظیم و به تصویب رسیده و نرخ مصالح ساختمانی نقش بسیاری در قیمت تمام شده مسکن دارد از وزیر صمت خواستیم که به مجلس آمده و توضیح دهد چرا در یک سال گذشته قیمت سیمان و فولاد افزایش یافته است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به توضیحات وزیر صمت در خصوص علل افزایش قیمت فولاد، افزود: وزیر صمت بالا رفتن قیمت سیمان و فولاد را ناشی از افزایش قیمت ارز، عدم تعادل در عرضه و تقاضا، صادرات و افزایش قیمت جهانی دانست در حالی که ما معتقدیم زنجیره تولید این محصولات ارزبری چندانی نداشته و تولیدکنندگان فولاد و سیمان یارانه پنهان انرژی دریافت می‌کنند، از طرفی میزان تولید آنها نیز مازاد بر مصرف داخلی است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس گزارش وزیر صمت، عرضه ۱۰ درصد از فولاد تولید شده توسط شرکت‌ها در بازار سرمایه باعث شده بخش اعظمی از فولاد در خارج از چرخه بورس و در بازار آزاد عرضه شود که عاملی برای افزایش قیمت این محصول است.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی، گفت: علی رغم اینکه وزیر صمت هنگام دریافت رای اعتماد از مجلس به کمیسیون عمران قول داد قیمت فولاد را به زیر ۱۰ هزار تومان برساند، امروز قیمت این محصول در بازار به بیش از ۱۲ هزار تومان رسیده است و سوال اعضای کمیسیون این بود که چرا وزیر به وعده خود عمل نکرده است اما وزیر معتقد است که شیوه نامه طراحی کرده که پس از ابلاغ آن توسط برخی از افراد ذی نفع تحت فشار قرار گرفته است؛ کمیسیون عمران خواستار معرفی و برخورد با اخلال گران این حوزه شد.

وی با بیان اینکه وزیر معتقد است اختیار کافی برای تنظیم بازار و کنترل‌ها  قیمت ندارد، افزود: با توجه به قوانین بالادستی که ناظر بر ادعای وزیر است مقرر شد، وزارت صمت مکاتبه‌ای با کمیسیون در این خصوص داشته باشد و مجلس اختیاراتی در چهار چوب قانون به وزیر صمت برای کنترل قیمت‌ها بدهد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: اعضای کمیسیون عمران مجلس در مجموع از توضیح وزیر صمت در خصوص علت افزایش قیمت فولاد قانع نشدند چرا که معتقدند افزایش قیمت فولاد بر قیمت سایر محصولات مانند خودرو، مسکن، لوزم خانگی تاثیر گذار بوده و وزیر باید در این خصوص اهتمام جدی‌تری داشته باشد و با ما مافیای این حوزه قاطعانه بخورد کند تا نهاده‌ها با قیمت مناسبی به دست مردم برسد.

کد خبر: ۶۴٬۱۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      1 0
      تورا خدا به مردم رحم کنید تا خدا به شما رحم کند