۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴
این خانه دور است؛ مسکن ملی مشتری ندارد
بازار گزارش می‌دهد؛

این خانه دور است؛ مسکن ملی مشتری ندارد

ساری- با گذشت چند ماه از آغاز طرح ملی مسکن در مازندران تاکنون ثبت نام بیش از ۷۰۰ نفر در این پروژه نهایی شده و این طرح تا تکمیل شدن راه درازی درپیش دارد.

بازار؛ گروه استان ها: درحالی کلنگ طرح ملی مسکن در استان مازندران به زمین زده شد که کمبود زمین دولتی از یک سو و اقبال کم متقاضیان روند اجرای این طرح را کند و لاک پشتی کرده است.

خانه دار شدن اقشار آسیب پذیر از جمله اهداف طرح ملی مسکن به شمار می رود اما شرایط، بندها و خان های موجود در این طرح سبب شده که کمتر از ۱۰ درصد ثبت نام کنندگان مسکن ملی تاکنون ثبت خود را نهایی کنند.

سرپرست خانوار بودن، نگرفتن تسهیلات یارانه ای و یا عدم بهره گیری از زمین های دولتی از جمله شرایط موجود برای ثبت نام در طرح ملی مسکن به شمار می رود. در کنار ان متقاضیان باید ۴۰ میلیون تومان آورده مالی نیز واریز کنند.

۱۰ هزار نفر در مسکن ملی مازندران ثبت نام کردند
سید محمد نظری مدیرکل راه و شهرسازی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه برای ثبت نام درطرح اقدام ملی مسکن شرایطی از جمله سرپرست خانوار، عدم بهره گیری از وام های دولتی و غیره درنظرگرفته شده است، افزود: این مسائل سبب شده تا بخشی از متقاضیان از گردونه و لیست خارج شوند.

وی با اظهار اینکه بیش از ۱۰ هزار نفر در طرح ملی مسکن ثبت نام کردند که بخشی از لیست خارج شدند، افزود: در حال حاضر در چند شهر استان مسکن ملی شروع به ساخت شده است و در مرحله اجرای اسکلت قرار دارد.

نظری با عنوان اینکه در شهرهای آمل، ساری، بابل، بهشهر، جویبار،سیمرغ طرح کلید خورده است، گفت: همچنین ظرفیتی برای ثبت نام هزار و ۸۲۳ نفر وجود دارد که در هفته های آینده متقاضیان می توانند ثبت نام کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۱۰ هزار و ۴۰۰ نفر در مجموع ثبت نام کردند، گفت: از این تعداد پس از پالایش شش هزار ۳۴۸ نفر واجد شرایط بودند و از این تعداد ۷۳۶ نفر توانستند مراحل پایانی را انجام دهند و آورده را واریز کنند.

از این تعداد پس از پالایش شش هزار و ۳۴۸ نفر واجد شرایط بودند که از این تعداد ۷۳۶ نفر توانستند مراحل پایانی را انجام دهند و آورده را واریز کنند

وی گفت: اگر متقاضیان نتوانند نسبت به واریز اورده ۴۰ میلیون تومانی اقدام کنند از سامانه و لیست حذف می شوند و افراد جدیدی جایگزین خواهند شد.

نظری با بیان اینکه ۱۰ دی ماه آخرین مهلت واریز آورده های مسکن ملی است، تصریح کرد: در صورت عدم واریز و تکمیل ثبت نام، نسبت به جایگزینی افراد جدید می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران با عنوان اینکه برخی در پروژه های مسکن اورده متقاضی و بانکی لازم است، گفت: دولت فقط زمین را تهیه می کند و در اختیار متقاضیان قرار می دهد و با آنان قرارداد اجاره منعقد می کند.

وی گفت: قیمت تمام شده و عدم تمکن مالی از جمله مسائلی است که سبب استقبال کم متقاضیان شده است.

مسکن ملی در حوزه شهری اجرا می شود
اقبال کم مازندرانی ها از مسکن ملی در حالی است که رفع موانع فراروی مستلزم مشارکت و همراهی دستگاه های مختلف است و در این راستا، مهدی رازجویان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران نیز با بیان اینکه مسکن ملی و کارگری با هدف خانه دار شدن افراد نیازمند در استان در دست اجرا است، خواستار همکاری دستگاه های مرتبط برای صدور مجوز و تامین زمین مورد نیاز شد و گفت: اجرای پروژه های مسکن نباید منجر به از بین رفتن کشاورزی و مزارع استان شود و باید در مناطق کم بازده اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه کارگران نیز می توانند از مسکن ملی بهره گیری کنند، درباره اینکه آیا مسکن ملی در حوزه شهری اجرا می شود، گفت: زمین های موجود در حوزه شهری است و اگر زمین های ملی و روستایی شناسایی شود در این مناطق نیز اجرایی می شود.

وی سرپرست خانوار بودن، سکونت پنج ساله در شهر محل تقاضا و عدم بهره گیری از وام و زمین دولتی را از جمله شرایط استفاده از مسکن ملی بیان کرد و گفت: همچنین باید ۴۰ میلیون تومان آورده اولیه را واریز کنند.

رازجویان با بیان اینکه زمین تحت عنوان فرم ج و وام تحت عنوان فرم دال عرضه می شود، گفت: افرادی که از وام های یارانه دار و زمین دولتی استفاده کرده باشند، نمی توانند در طرح اقدام ملی شرکت کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران یادآور شد: مسکن ملی برای خودمالکان باید طبق نقشه های الگویی و دریافت تسهیلات اجرایی شود.

۹ هزار کارگر متقاضی مسکن هستند
هرچه از مسکن ملی در مازندران استقبال نشد، اما اقبال کارگران برای خانه دار شدن دو برابر سهمیه های تخصیص یافته شده است و با آنکه بیش از چهار هزار سهمیه درنظر گرفته شد بیش از ۹ هزار نفر متقاضی مسکن کارگری هستند.

کامران اصغری مدیرکل تعاون مازندران با اشاره به ثبت نام ۹ هزار و ۱۸۳ نفر از کارگران برای مسکن کارگری در استان گفت: خانه دارشدن کارگران فاقد مسکن از اهداف اجرای این طرح است.

وی با بیان اینکه موانع فراروی مسکن کارگری باید با همراهی دستگاه های مرتبط حل شود، از کارگران خواست تا برای بهره مندی از مسکن کارگری در تعاونی های مسکن عضو شوند.

اصغری با اشاره به تعریف خط ویژه اعتباری برای مسکن کارگری گفت: طبق تفاهمنامه برای هر واحد مسکن کارگری یک میلیارد ریال تسهیلات داده می شود.

ریشه یابی عدم استقبال از پروژه ملی مسکن، تجربه تلخ مسکن مهر را به خاطر می آورد و اگر چه تاکنون ۵۶ هزار مازندرانی از این طرح بهره مند شدند اما مشکلات مسکن مهر با گذشت چند سال سربازکرده است و مکان یابی نامناسب، نداشتن امکانات و زیرساخت ها از جمله مسائل است.

کد خبر: ۶۴٬۱۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha