۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۸
قیمت داروهای تحت لیسانس در ایران ارزانتر از کشورهای خارجی است
مدیرکل نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو:

قیمت داروهای تحت لیسانس در ایران ارزانتر از کشورهای خارجی است

محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت درباره قیمت داروهای تحت لیسانس در کشور گفت: قیمت داروهای تحت لیسانس در داخل ایران ۶۰ تا ۸۰ درصد ارزانتر از قیمت دیگر نقاط جهان است.

به گزارش بازار، حیدر محمدی درباره عوامل تاثیرگذار بر قیمت دارو گفت: بخشی از داروها وارداتی و بخشی تولید داخل است. داروهای صد درصد تولید داخل خیلی متاثر از قیمت ارز نیستند اما داروهایی که بخشی از مواد اولیه آنها نیازمند ارز است با افزایش یا کاهش قیمت ارز تحت تاثیر قرار می گیرند. تولید کننده ای که ارز ۴۲۰۰تومانی می گیرد یعنی یارانه ای به قدر یک ششم نرخ دلار دریافت کرده است.

وی در ادامه افزود: به ماده اولیه داروهای تولید داخل ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق می گیرد اما داروهای وارداتی به شرطی ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می کنند که مشابه داخلی نداشته باشند و فقط سه درصد داروهای ما تحت لیسانس نیست و مشابه داخلی ندارد. بنابراین فقط این سه درصد داروی وارداتی ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می کنند.

مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه فقط ۱۰ درصد انسولین مصرف بیماران در داخل کشور تولید می شود گفت: ما مجبوریم انسولین را وارد کرده و به آن ارز دولتی بدهیم. قیمت انسولین آزاد، یک پنجم نرخ واقعی است چون با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می شود.

وی درباره پلاویکس گفت: نام ژنریک این دارو کلوپیدوگرل است و خیلی از شرکت های داروسازی داخلی آن را به صورت انبوه تولید می کنند که برای نیاز کشور کافی است. البته پلاویکس هم در داخل کشور تولید می شود اما چون مشابه داخلی آن وجود دارد؛ گرانول این دارو با ارز آزاد وارد می شود در نتیجه چون ارز آزاد طی یکسال اخیر از ۱۱ به ۳۰ هزارتومان رسید قیمت پلاویکس هم افزایش یافت. طی این دوره شرکت، قیمت های متعددی را ارائه داده است.

حیدری از بیماران خواست: اگر مشکل ندارند از نمونه های داخلی با قیمت پایین تر و پوشش بیمه ای استفاده کنند چون به جهت حمایت از تولیدکننده داخلی نمی توان به بسیاری از مواد اولیه ارز دولتی اختصاص داد.

مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت درباره داروهای تولید داخلی که افزایش قیمت داشته اند اظهار داشت: بیمه پایین ترین قیمت دارو را پوشش می دهد ولی منابع بیمه اجازه نمی دهد داروهای تحت لیسانس مثل پلاویکس چون مشابه داخلی دارند تحت پوشش بیمه قرار گیرند. شرکت های وارد کننده مجبورند مواد اولیه خود را از شرکت تولیدکننده خارجی تامین کنند. کسانیکه می گویند داروخانه های خارج از کشور، پلاویکس شرکت سانوفی را ارزانتر می فروشند خواست این موضوعات را به صورت مستند گزارش دهند.

وی افزود: قیمت گذاری ما قطعا پایین تر است. در روش کاست پلاس ما هزینه هایی که شرکت دارد را تهیه می کنیم و بعد بر اساس آن قیمت می دهیم در روش رفرانس پلاس قیمت دارو در کشورهای مرجع مثل ترکیه و یونان استعلام می شود و از ۶۰ تا ۸۰ درصد قیمت این کشورها قیمت می دهیم. بنابراین داروها در کشور ما ارزانتر از دیگر کشورها است. لیست قیمت این داروها هم در سایت های قیمت گذاری بین المللی دارو موجود است.

محمدی خاطرنشان کرد: علیرغم افزایش قیمت برخی داروها، انسولین نه تنها افزایش قیمت نداشته بلکه کاهش قیمت هم داشته است. قیمت انسولین حدود ۳۵ هزار و ۷۰۰ بود و پس از واردات فوریتی، نرخ آن به حدود ۳۰ هزار تومان رسید. بخشی از انسولین های داخلی که به صورت مناقصه ای وارد کشور شد با قیمت ۱۸ هزار و ۹۰۰ تومان توزیع شد. با توجه به اینکه اقبال بیماران در تمام دنیا از انسولین ویالی به سمت انسولین قلمی رفته است میزان مصرف این نوع انسولین افزایش یافته است.

وی افزود: میزان واردات انسولین قلمی در کشور افزایش یافته است. در حال حاضر برای دی و بهمن سهمیه انسولین داروخانه های دولتی و منتخب توزیع شده است. دو کارخانه داروسازی جدید هم در حال راه اندازی خط تولید برای تولید انسولین قلمی هستند که ان شاء الله در سال آینده انسولین داخلی توسط سه کارخانه تولید شود.

کد خبر: ۶۴٬۰۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha