۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
استراتژی ترکیه توجه به قطعه‌سازی است تا ورود برندهای خارجی! | سهم صادرات ۳۷ درصدی قطعه سازی در خودروسازی ۲۰۲۰
بازار گزارش داد؛

استراتژی ترکیه توجه به قطعه‌سازی است تا ورود برندهای خارجی! | سهم صادرات ۳۷ درصدی قطعه سازی در خودروسازی ۲۰۲۰

بر اساس داده های اتحادیه صادرکنندگان اولوداغ ترکیه (OIB)، این کشور قطعاتی به ارزش ۵/۵ میلیارد دلار به ۱۹۳ کشور، مناطق آزاد تجاری و مناطق خودمختار در سال جاری صادر کرده است.

بازار؛ گروه بین الملل: صنعت خودروسازی ترکیه نقش مهمی را در بخش تولیدی و ساخت اقتصاد این کشور ایفا می کند. شرکت های فعال در بخش خودروسازی نیز عمدتا در منطقه مرمره مستقر هستند.

این صنعت در حقیقت به عنوان یکی از بزرگترین بخشهای صنعتی در ترکیه، یک هاب و مرکز تولید برای چندین تولید کننده اروپایی و ژاپنی در نظر گرفته می شود که در تأسیسات تولیدی در جهت تأمین تقاضای داخلی ضمن صادرات  به اروپا و آفریقای شمالی سرمایه گذاری کرده اند.

بر اساس گزارش دیلی نیوز، در دهه گذشته، ثبات بازار با نوسانات شدید لیر ترکیه که راحتی صادرات را تغییر داده، به خطر افتاده است. در حالی که بازار داخلی به شدت وابسته به روند اقتصادی است که از ساختار سیاسی رنج می برد، اکنون در دست یک فرد واحد متمرکز شده است. با نگاهی به روندهای اخیر بازار داخلی، به راحتی می توان یک بحران شدید را که به طور دوره ای به بازار وارد می شود، مشاهده کرد.

پس از ثبت افت شدید در سال ۲۰۱۴، این کشور بیش از ۱.۳ میلیون وسیله نقلیه موتوری در سال ۲۰۱۵ تولید کرد و در رده چهاردهم تولید کنندگان بزرگ جهان قرار گرفت. همچنین، در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۸۵ درصد صادرات به اروپا انجام شد.

در سال ۲۰۱۹، با افزایش قابل توجه فروش در هلند و ایالات متحده، که به ترتیب ۱۳۱ و ۵۵ درصد رشد داشتند، آمار بالای صادرات خودرو افزایش یافت.

بنابراین، طی سالهای گذشته، بخش خودروسازی با مجموعه ای از خودروسازان و تأمین کنندگان قطعات، با صادراتی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار وسایل نقلیه موتوری و اجزا، به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از شبکه جهانی پایگاه های تولیدی در نظر گرفته شده است.

در حقیقت، صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی در ترکیه از سالهای گذشته به دنبال طی کردن مسیری خواهد بود که این کشور را از یک تولیدکننده کوچک به غول صنعت خودرو تبدیل کند.

صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی در ترکیه از سالهای گذشته به دنبال طی کردن مسیری خواهد بود که این کشور را از یک تولیدکننده کوچک به غول صنعت خودرو تبدیل کند

بسیاری از کارشناسان این صنعت بر این باورند که دولت ترکیه پس از تاسیس گروه سرمایه گذاری خودروسازی خود موسوم به توگ(TOGG) و نمایش اولین خودرو ملی خود در سال گذشته، پیشرفت‌های زیادی در صنایع مرتبط با آن از جمله تولید باتری و طراحی نسبت به ۶۰ سال گذشته کسب کرده است.

این موضوع نشان می دهد که دولت برنامه ریزی دقیقی را برای مهمترین صنعت کنونی خود انجام داده و حال پس از سالهای متوالی تداوم رکورد زنی در عرصه تولید و صادرات، در پی نشان دادن خودروسازی و عرضه آن می باشد.

همچنین، در کنار دستیابی به هدف رشد در صنعت خودروسازی، صنعت قطعه‌سازی نیز در این کشور پیشرفت چشمگیری را تجربه کرده است. صادرات قطعات و محصولات مرتبط با خودرو در سال ۲۰۱۶، با  چهار درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۱۵ رقم ۸.۹ میلیارد دلار را تجربه کرده به طوری که انواع لاستیک، باطری، شیشه، مجموعه موتور و سایر اجزا و لوازم و قطعات یدکی تولید و صادر شده است.

در سال ۲۰۱۷ نیز صادرات قطعات روند رو به رشدی را داشته و نسبت به سال ۲۰۱۶ با ثبت رقم هشت میلیارد دلار افزایش هشت درصدی را به ثبت رسانده است.

همچنین در سال ۲۰۱۷، صادرات لاستیک ۱۵ درصد، شیشه ۱۳ درصد، مجموعه موتور ۲۴ درصد و انواع باطری ۳۳ درصد افزایش داشته است.

در سال ۲۰۱۸ نیز علاوه بر تامین بازار داخلی و برطرف کردن نیازهای مرتبط با خودروسازان فعال در ترکیه، این کشور برابر با سه میلیارد دلار صادرات قطعات خودرو را به نام خود ثبت کرده اند.

بر اساس گزارش آناتولی، همچنین، ۳۷ درصد از صادرات صنایع مرتبط با خودروسازی در این کشور در شش ماه نخست سال جاری مربوط به بخش تولید قطعات خودرو بوده است.

۳۷ درصد از صادرات صنایع مرتبط با خودروسازی در این کشور در شش ماه نخست سال جاری مربوط به بخش تولید قطعات خودرو بوده است

در واقع، از آن جایی که قطعه‌سازی به عنوان زیربنای کلی صنعت خودروسازی در نظر گرفته می شود، این کشور به جای آن که بیشتر فضا را برای ورود برندهای خارجی در این صنعت باز کند، همواره قطعه‌سازان بزرگ را به منظور انجام سرمایه‌گذاری در جهت ساخت خودرو و قطعه و افزایش صادرات به کشورهای دیگر، تشویق کرده است. 

سایت خبری دیلی صباح در گزارشی اعلام کرد که ارزش مالی صادرات ترکیه در خصوص محصولات و قطعات وابسته به صنعت خودرو در هشت ماه پس از گذشت سال ۲۰۲۰، بیش از ۵.۵ میلیارد دلار گزارش شده است.

بر اساس داده ها و اطلاعات «اتحادیه صادرکنندگان اولوداغ ترکیه» (OIB)، این کشور قطعاتی به ارزش ۵/۵ میلیارد دلار به ۱۹۳ کشور، مناطق آزاد تجاری و مناطق خودمختار صادر کرده است. 

بر اساس داده ها و اطلاعات «اتحادیه صادرکنندگان اولوداغ ترکیه» (OIB)، این کشور قطعاتی به ارزش ۵/۵ میلیارد دلار به ۱۹۳ کشور، مناطق آزاد تجاری و مناطق خودمختار صادر کرده است

 گزارش این انجمن نشان می دهد که در شش ماه نخست سال جاری برابر با سه میلیارد و ۹۸۸ میلیون دلار از ترکیه قطعات خودرو به کشورهای مهمی مانند آلمان که به عنوان قطب خودروسازی در جهان شناخته می‌شود، صادر شده است.

در طی ماههای ژانویه و آگوست سال جاری، قطعاتی با ارزش بیش از ۱.۲ میلیارد دلار به آلمان فروخته شد که با ۲۲ درصد سهم در صادرات قطعات خودرو ترکیه پیشگام شد.

شرکت های خودروسازی ترکیه همچنین قطعات و اجزایی با ارزش بیش از ۳۱۱.۶ میلیون دلار را به ایتالیا فروختند که در رده دوم قرار گرفت. همچنین، صادرات ترکیه به رومانی برابر با ۳۰۷.۲ میلیون دلار قطعات گزارش شده است.

صنعت خودروسازی ترکیه همچنین قطعاتی به ارزش بین ۱۰۰ تا ۳۰۶ میلیون دلار به فرانسه، انگلیس، اسپانیا، روسیه، لهستان، اسلوونی، بلژیک، مراکش و هلند صادر کرده است. علاوه بر آن، صادرات به آذربایجان و برزیل نیز افزایش یافته است. فروش به آذربایجان به میزان ۵۸ درصد افزایش یافته و از رقم ۴۳.۴ میلیون دلار عبور کرده است.

صادرکنندگان ترک که در هشت ماه نخست سال ۲۰۱۹ قطعات خودرو را به ارزش بیش از ۵۶.۷ میلیون دلار به برزیل فروخته بودند، رقم امسال را بیش از ۲۶ درصد افزایش داده و بالغ بر ۷۱.۶ میلیون دلار گزارش داده اند.

دیلی صباح در ادامه گزارش خود نوشت: اخیراً ، OIB اعلام کرده که کل صادرات صنعت خودروی ترکیه در ماه آگوست سال جاری به ۱.۵ میلیارد دلار رسیده است.

بر اساس بیانیه انجمن، شیوع ویروس کرونا بر صادرات صنعت خودرو ترکیه و همچنین فعالیت های نگهداری و تعمیرات آن در کارخانه ها تأثیرگذار بوده و موجب کاهش ۱۱ درصدی صادرات ماه آگوست در مقایسه با مدت مشابه سال قبل شده است.

صادرات قطعات در صنعت خودروسازی که ۱۲ درصد سهم در صادرات ترکیه و در رتبه دوم قرار دارد، در طی ماههای ژانویه تا ژوئیه نیز به ۱۴.۵ میلیارد دلار رسیده است.

صادرات صنعت تأمین خودرو به ارزش ۷۲۹ میلیون دلار با ۴۰۶ میلیون دلار خودرو سواری، ۲۳۷ میلیون دلار وسایل نقلیه باری (وسایل نقلیه مورد استفاده برای حمل و نقل کالا) و ۷۹ میلیون دلار اتوبوس و مینی بوس به ثبت رسیده است.

نا گفته نماند که ویروس کرونا موجب افت ناگهانی فعالیت و توقف تولید در این صنعت به ویژه در ماههای مارس و آوریل شد و ضربه بزرگی به بازار خودرو وارد کرد به طوری که با اعمال محدودیت ها و قوانین قرنطینه ای در راه مقابله با شیوع ویروس کرونا، قدرت خرید مصرف کننده ضعیف شد و میزان فروش هم به تبع آن سقوط کرد، البته بر اساس دستور رئیس جمهور تمامی نمایندگی های اتومبیل در ماه مارس باز بودند.

در هفت ماه اول سال ۲۰۲۰، سهم بخش خودرو از کل صادرات ترکیه ۳۹.۳ درصد بود. فرانسه در این دوره با صادرات ۸۲۹ میلیون دلاری به بازار مورد علاقه تبدیل شد، پس از آن آلمان با ۵۱۱ میلیون دلار و انگلیس با ۴۵۲ میلیون دلار قرار گرفتند.

پس از اقدامات قرنطینه ای و کنترل و مهار ویروس کرونا، بازار خودرو در ماه سپتامبر با فروش ۴۹۳.۶۲۱ دستگاه با رشد ۱۱۵.۸ درصدی روبرو شد و این روند ادامه داشت، زیرا بازار در ماه اکتبر با فروش ۹۴.۷۳۳ دستگاه رشد ۹۳ درصدی را تجربه کرد.

کد خبر: ۶۳٬۷۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha