۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲
سابقه درخشان ایران در ساخت دارو و واکسن؛ مردم استقبال خوبی واکسن ایرانی کرونا خواهند داشت
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی لرستان تاکید کرد؛

سابقه درخشان ایران در ساخت دارو و واکسن؛ مردم استقبال خوبی واکسن ایرانی کرونا خواهند داشت

لرستان- اسدبیگی، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه ایران توانایی تولید واکسن را دارد، گفت: وضعیت داروسازی ایران مطلوب است و قطعاً بسیاری از تولیدات دارویی کشور با برندهای بین المللی رقابت می کند.

به گزارش بازار محسن اسدبیگی در گفت‌وگو با واکسن آنلاین، با بیان اینکه چند اکیپ در مراکز علمی کشور بر روی واکسن کرونا کار می کنند؛ این واکسن فاز حیوانی را پشت سر گذاشته و در مرحله تست انسانی است، ابراز کرد:  ایران این توانایی را دارد که واکسن تولید کند، زیرا این کشور سابقه‌ای طولانی در ساخت دارو و واکسن داشته است.

 وی با بیان اینکه تا آزمایش های مربوط به واکسن کرونا به‌طور کامل انجام نشود نمی‌توان بر روی آن اظهار نظر کرد چون این ویروس تغییر ژنتیکی می‌کند، افزود: دنیا بر روی این واکسن کار می‌کنند و قطعاً هم به نتیجه می‌رسیم؛ باید منتظر بمانیم تا مشخص شود میزان اثر بخشی این واکسن به چه شکلی است و چه عوارضی ممکن است داشته باشد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی لرستان بیان کرد: فعلاً در مراحل اولیه تولید واکسن هستیم و نتیجه نهایی بستگی به مطالعات دارد یعنی تا نتایج این آزمایشات بالینی مشخص نشود خیلی نمی‌توان با اطمینان صحبت کرد چون ممکن است پس از بررسی نتایج، نیاز به اصلاحات و تغییراتی باشد اما گمان می‌رود مردم استقبال خوبی از این واکسن داشته باشند اما باید خیلی علمی و حساب شده پیش برویم و ارزیابی آن درست انجام بگیرد.

اسد بیگی با بیان اینکه پس از تأیید سلامت واکسن و ارزیابی آن می‌توان وارد فاز وسیع تر شد، گفت: کشور ایران از نظر پزشکی و داروسازی در دنیا سرآمد است کمااینکه خیلی از داروهای مورد نیاز در داخل کشور فرموله، دسته بندی و عرضه می‌شوند و این افتخار بزرگی برای نظام است.

وی افزود: قطعاً کارخانه‌ها و دانشگاه‌های داروسازی و نیز مراکز دانش بنیانی که در کشور فعال هستند از سطح علمی بالایی برخوردارند و از نظر تکنولوژی، وضعیت داروسازی ایران خوب است؛ حتی برخی داروسازی‌های ایران از برندهای مطرح دنیا هستند که صادرات هم دارند و این کار درستی است که ما بتوانیم روی محصولات تولید داخل سرمایه‌گذاری کنیم.

کد خبر: ۶۳٬۷۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha