۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳
الگوی رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۱ چه شکلی خواهد داشت؟
صندوق بین المللی پول الگوی تازه ای معرفی کرد؛

الگوی رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۱ چه شکلی خواهد داشت؟

با شروع واکسیناسیون در اغلب کشورهای دنیا این سوال مهم ایجاد می شود که آیا در سال ۲۰۲۱ ما شاهد رشد اقتصادی و از سرگیری فعالیتهای اقتصادی خواهیم بود یا خیر؟ الگوی رشد اقتصادی دنیا در سال ۲۰۲۱ چگونه خواهد بود؟

بازار؛ گروه بین الملل: سال ۲۰۲۰ به آخرین روزهای خود نزدیک می شود و تایید دو واکسن کرونا در امریکا و تزریق واکسن در کشورهای روسیه و چین باعث شد تا امید به احیای اقتصاد دنیا در سال جدید وجود داشته باشد.

امسال سال سختی برای اقتصاد دنیا بود و رکود در تمامی کشورهای صنعتی تجربه شد ولی سال جدید رنگ و بوی امید دارد. رنگ و بویی که می تواند به ما نوید  دهد سال سخت اقتصاد دنیا به تاریخ خواهد پیوست و روزهای بهتری در پیش خواهد بود.

طبق گزارش وال استریت ژورنال بعد از پایان یافتن سالی که اقتصاد دنیا با شوک بزرگ ناشی از همه گیری روبرو شد  و شدیدترین رکود تاریخ بعد از رکود بزرگ را رقم زد، اقتصاددانان بازهم در مورد  تداوم بحران در ماه های اول سال جدید و از سر گیری رونق از فصل دوم سال صحبت می کنند.

وال استریت ژورنال در این زمینه نوشت: «اقتصاد دنیا سخت ترین سال تاریخ را پشت سر گذاشت و حال در مسیر احیا است. ولی قبل از اینکه اقتصاد دنیا روی خوش ببیند، تزلزل اقتصاد در ماه های اول را تجربه خواهد کرد.

تزلزلی که ریشه در اوج گیری دوباره بیماری در اغلب کشورهای صنعتی و افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا دارد. روزهایی که بسیاری از کشورها جز اجرای طرح قرنطینه و تعطیلی فعالیتهای اقتصادی چاره دیگری ندارند و در نتیجه این سیاست امکان رشد اقتصادی وجود دارد. اما از فصل دوم اقتصاد دنیا به سرعت رشد می کند و خاطره روزهای خوش اقتصادی برای جهانیان زنده می شود.»

پیش بینی رشد «وی شکل» اقتصاد توسط جی پی مورگان
بانک جی پی مورگان پیش بینی خود برای سال جدید را ارایه داد و اعلام کرد در سال آتی اقتصاد دنیا با نرخ ۵.۸ درصد رشد کند. البته افت نرخ رشد اقتصادی کشورهای صنعتی در فصل آخر سال ۲۰۲۰ و فصل اول سال ۲۰۲۱ را پیش بینی کرده است ولی از فصل دوم سال بعد شکوفایی اقتصادی در دنیا تجربه خواهد شد.

از طرف دیگر افزایش عرضه واکسن در دنیا می تواند بسترساز از سر گیری سفرهای بین المللی و بازشدن مرزهای کشورها شود که در نهایت رونق تجارت و گردشگری را به همراه می آورد.

بانک چی پی مورگان در این گزارش نوشت: «احیای گردشگری به مفهوم گردشگری تفریحی تا سال ۲۰۲۴ غیر محتمل است ولی سفرهای کاری و تحصیلی و درمانی از اواسط سال بعد احیا خواهد شد.»

بانک مورگان استنلی پیش بینی می کند اقتصاد دنیا الگوی رشد «وی شکل» را تجربه کند و بعد از تزریق واکسن در کشورهای غربی اقتصاد این کشورها و به دنبال آن اقتصاد دنیا به سرعت احیا شود.

بانک مورگان استنلی نرخ رشد اقتصادی دنیا در سال جدید را برابر با ۶.۴ درصد پیش بینی کرده است.این بانک بر این باور است از فصل دوم سال بعد اقتصاد دنیا به سرعت رشد می کند و به همین دلیل الگوی رشد اقتصادی «وی شکل» خواهد بود.

این بانک بر این باور است رشد سریع اقتصاد از سال بعد شروع می شود و حمایتهای مالی دولتها و بانکهای مرکزی از اقتصاد هم در این مسیر تاثیر زیادی دارد. مورگان استنلی پیش بینی می کند در سال جدید ما شاهد افزایش نرخ تورم در دنیا و عادی شدن اوضاع اقتصادی به خصوص در دنیای غرب باشیم.

پیش بینی رشد «k شکل» اقتصاد توسط صندوق
صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است در سال جدید ما شاهد رشد «k شکل» اقتصاد باشیم. کریستالینا جورجیوا درمصاحبه ای که اخیرا با وب سایت صندوق  انجام داد در این مورد گفت:« این الگوی رشد جدید توسط محققان ما پیشنهاد شده است. ما بر این باوریم کشورهای صنعتی که به سرعت تمامی مردم را واکسینه می کنند و  از قرنطینه و مشکلات ناشی از کرونا رها می شوند، خواهند توانست به سرعت رشد اقتصادی را تجربه کند و بخش بالایی حرف k که نشان از حرکت سریع به سمت بالا دارد هم به این کشورها اختصاص دارد. از طرف دیگر  کشورهای دیگری که در این سال بحرانی توان تزریق زیاد به اقتصاد را نداشتند، فرصتهای شغلی زیادی از دست دادند و دولت توانایی مالی لازم برای حمایت مالی از اقتصاد در پساکرونا را ندارد، نه تنها در سال ۲۰۲۱ رشد اقتصادی را تجربه نمی کنند بلکه شاهد تنزل شرایط اقتصادی خود، از بین رفتن بسیاری از کسب و کارهای کوچک و متوسط و ورود به رکود خواهند بود.»

وی در انتها گفت: «تمامی کشورهای دنیا در سال ۲۰۲۱ یک الگوی رشد واحد را تجربه نمی کنند بلکه برخی شاهد ارتقای نرخ رشد و برخی دیگر شاهد کاهش نرخ رشد و تشدید رکود خواهند بود. به همین دلیل است که سال جدید میلادی هم در زمره سالهای سخت دنیا از نظر اقتصادی قرار خواهد گرفت.»

کد خبر: ۶۳٬۶۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha