۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۳
متوسط قیمت بنزین در جهان ۱.۰۴، در ایران ۰.۰۶ دلار
هنگ کنگ و ونزوئلا رکوددار گران ترین و ارزان ترین بنزین در دنیا

متوسط قیمت بنزین در جهان ۱.۰۴، در ایران ۰.۰۶ دلار

یارانه سنگینی بابت مصرف سوخت در کشور پرداخت می شود و به نظر می رسد که این روند در سال ۱۴۰۰ هم ادامه پیدا خواهد کرد. هر لیتر بنزین آزاد در ایران به قیمت ۳ هزار تومان فروخته می‌شود درحالیکه متوسط ‌قیمت آن در سراسر جهان ۱.۰۴ دلار است. همچنین در حالی هر لیتر گازوییل در ایران به قیمت ۰.۱۲ دلار فروخته می‌شود که متوسط ‌قیمت آن ۰.۹۳ دلار است.

بازار؛ گروه انرژی: هم اکنون هر لیتر بنزین آزاد در ایران به قیمت ۳ هزار تومان فروخته می‌شود در حالیکه متوسط ‌قیمت بنزین در سراسر جهان ۱.۰۴ دلار  حدود ۲۵ هزار تومان به ازای  هر لیتر است.  اختلاف شدید قیمت جهانی و داخلی بنزین در حالی است که جزییات منتشر شده در رابطه با لایحه بودجه ۱۴۰۰ نشان می دهد که یارانه سنگینی که دولت بابت انرژی در کشور پرداخت می کند در سال آینده هم ادامه خواهد داشت. جدای از این بیژن زنگنه در ماه های گذشته چندین بار اعلام کرده که برنامه ای برای افزایش قیمت گازوییل و بنزین ندارد.  

رکورددار گرانی و ارزانی بنزین کدام کشورها هستند
تفاوت قابل توجهی در قیمت سوخت  در بین کشورها وجود دارد. به عنوان یک قاعده کلی، کشورهای ثروتمند قیمت بالاتری دارند در حالی که کشورهای فقیرتر و کشورهایی که نفت تولید و صادر می‌کنند قیمت‌های قابل توجهی پایین تر دارند. اختلاف قیمت‌ها در کشورها به دلیل مالیات‌ها و یارانه‌های مختلف بنزین است. همه کشورها به قیمت‌های مشابه نفت در بازارهای بین المللی دسترسی دارند اما تصمیم می‌گیرند مالیات‌های مختلفی وضع کنند. در نتیجه، قیمت خرده فروشی بنزین متفاوت است.  

هر لیتر بنزین در هنگ کنگ  ۲.۳ دلار فروخته می‌شود. بهای هر لیتر بنزین در سوریه  ۲.۰۴ دلار و در هلند ۱.۹ دلار است. اما ارزان ترین بنزین دنیا همچنان متعلق به ونزوئلا ست. هر لیتر بنزین در این کشور به قیمت ۰.۰۲ فروخته می‌شود

همچنین بر اساس گزارشی که در سایت Global petrol prices  منتشر شده در حال حاضر بنزین در هنگ کنگ بالاترین قیمت در جهان را دارد. هر لیتر بنزین در این منطقه ۲.۳ دلار فروخته می‌شود. سوریه از دیگر کشورهایی است که قیمت بالایی برای بنزین در آن تعیین شده است. .بهای هر لیتر بنزین در این کشور ۲.۰۴ دلار و در هلند ۱.۹ دلار است. جالب است که بدانید هر لیتر بنزین در دانمارک به قیمت ۱.۷۹ دلار و در یونان ۱.۷۷ دلار فروخته می‌شود.

ارزان ترین بنزین دنیا همچنان متعلق به ونزوئلا ست. هر لیتر بنزین در این کشور به قیمت ۰.۰۲ فروخته می‌شود. بعد ونزوئلا، ایران رکورددار ارزانی بنزین است. بهای هر لیتر بنزین در ایران حدود ۰.۰۶ دلار و در آنگولا ۰.۲۴ است. آمارهای اعلامی نشان می‌دهد که بهای بنزین در قطر ۰.۳۴ و در کویت ۰.۳۵ دلار است. جالب است که بدانید هر لیتر بنزین در عربستان به قیمت ۰.۴۱ دلار فروخته می‌شود. بهای بنزین در چین که یکی از بزرگترین بازارهای مصرف جهانی بوده، حدود ۰.۹۷ دلار تعیین شده است. هم اکنون هر لیتر بنزین در پاکستان به قیمت ۰.۶۵، عراق ۰.۶۳ دلار، افغانستان ۰.۴۸ دلار است.

در حال حاضر هر لیتر گازوییل در ایران به قیمت ۰.۱۲ دلار فروخته می‌شود در حالیکه متوسط ‌قیمت آن در سراسر جهان ۰.۹۳ دلار آمریکا برای هر لیتر است

گازوییل رتبه نخست قاچاق سوخت
اما گازوییل دیگر سوختی است که دولت یارانه سنگینی را بابت آن پرداخت می‌کند. اختلاف قیمت شدید این فرآوده با بازارهای جهانی و نبود نظام سهمیه بندی حجم قاچاق آن را به شدت افزایش داده است. در حال حاضر هر لیتر گازوییل در ایران به قیمت ۰.۱۲ دلار فروخته می‌شود در حالیکه متوسط ‌قیمت آن در سراسر جهان ۰.۹۳ دلار آمریکا برای هر لیتر است. همین اختلاف موجب شده که به گفته بیژن زنگنه قاچاق این سوخت از تمامی مرزهای کشور در حال انجام باشد.

گازوییل که بعد از افزایش قیمت بنزین و بازگشت دوباره نظام سهمیه بندی، رتبه نخست قاچاق را از بنزین ربوده، بازار جذابی در کشورهای منطقه دارد. Global petrol prices  می‌گوید که در پاکستان هر لیتر از این سوخت ۰.۶۸ دلار، در افغانستان ۰.۴۹ دلار و در چین ۰.۸۴ دلار و در سوریه ۱.۲ دلار قیمت دارد.

آمارهای موجود نشان می‌دهد که بهای گازوییل در عربستان ۰.۱۴ دلار و در آنگولا ۰.۲۱ و در الجزایر ۰.۲۲ دلار و در قطر ۰.۳۲ دلار است. در هنگ کنگ که گران ترین بنزین دنیا را دارد، هر لیتر گازوییل به قیمت ۱.۹۳ دلار فروخته می‌شود. بهای این سوخت  در سوئد ۱.۷ و در آلبانی ۱.۶۸ دلار و ایسلند ۱.۶۵ دلار است.

طبیعی است آنچه که مهم ترین بحث در این زمینه است، تامین همه استانداردهای مرتبط با زندگی متعادل و متناسب است که در دل یک استاندارد کلی، قیمت بنزین هم باید شرایط مناسب با فضای بین المللی را داشته باشد.

کد خبر: ۶۳٬۶۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضا IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
      27 2
      سلام لطفاً بفرمایید سطح درآمد مردم اون کشورها به دلار چقدره اینجا قشر کارگر و کارمند درآمدشون کمتر از دویست دلار در ماه هست
    • رضا IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      0 0
      باسلام خدمت شماعزیزان بنظر بنده در کشوری که خودروهایی تولید میشه که مصرف بنزین شون سه‌برابر استاندارد جهانی هست نباید به مردم ایرادگرفت...بجای این کارها برید سراغ خودروسازتون