۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶
وام سهام عدالت هوا شد| زیرساخت ها آماده است، بانکها همراهی نمی کنند
بی توجهی مسئولان در دستیابی مشمولان به حقوقشان

وام سهام عدالت هوا شد| زیرساخت ها آماده است، بانکها همراهی نمی کنند

پرداخت وام سهام عدالت که قرار بود از ابتدای ماه جاری توسط برخی بانک ها به مشمولانی که روش غیر مستقیم فروش سهام را انتخاب کرده اند انجام شود، عملی نشد و تا کنون نه بانکی پای کارآمده و نه کارت اعتباری صادر شده است.

اسدالله خسروی؛ بازار: ۱۹ آذرماه گذشته معاون شرکت سپرده گذاری مرکزی طی گفتگویی با «خبرگزاری بازار» خبری خوشحال کننده را به مشمولان سهام عدالت داد و اعلام کرد « ۳۰ میلیون از مشمولان سهام عدالت که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده‌اند از ابتدای ماه آینده می توانند از بانک‌های دولتی وام خرد دریافت یا اقدام به خرید کالا کنند.».

علیرضا ماهیار درباره چگونگی استفاده از کارت‌های اعتباری سهام عدالت نیز گفت: این کارت‌ها به مانند کارت‌های اعتباری است که دولت به کارمندان خود برای خرید کالا ارایه می‌کند، اما تفاوت آن با کارت‌های اعتباری خرید کالا این است که دارندگان این نوع کارت‌ها می‌توانند به جای خرید کالا درخواست وام خرد از بانک‌ها کنند. اکنون ۵ بانک دولتی و نیمه دولتی، چون بانک ملی، پست بانک، ملت، صادرات و تجارت در ارایه کارت اعتباری به مشمولان سهام عدالت اعلام آمادگی کرده اند،البته برخی بانک‌های خصوصی نیز برای پرداخت وام خرد از طریق کارت‌های اعتباری سهام عدالت پای کار آمده اند.  مکانیزم پرداخت وام خرد توسط بانک‌ها به دارندگان کارت اعتباری سهام عدالت را با سود ۱۸ درصدی البته بدون ضامن است، مزیت دریافت چنین وامی این است که سهام شخص به جای ضامن وام وثیقه می‌شود و متقاضی دیگر نیازی به ضامن ندارد.

وامی که تا کنون به دست مشمولان سهام عدالت نرسیده است
حال با وجود گذشت یک هفته از وعده پرداخت وام سهام عدالت به مشمولان، اما هیچ اقدامی از سوی بانک ها در این راستا انجام نشده است، مدیر روابط عمومی شرکت سپرده گذاری مرکزی طی گفتگویی با خبرگزاری «بازار» درباره علت عملیاتی نشدن پرداخت وام به مشمولان سهام عدالت گفت: این شرکت از مدتها پیش زیر ساخت های لازم را برای پرداخت وام به مشمولان سهام عدالت آماده و در دسترس بانک ها قرار داده است اما با وجوی که چند بانک در ماه گذشته برای پرداخت وام به مشمولان سهام عدالت اعلام آمادگی کرده بودند اکنون در حال بررسی هستند تا زوایای طرح را به خوبی بسنجند و از نحوه مبلغ پرداخت و میزان درصد سود و ... به جمع بندی کامل برسند.

زیر ساخت های لازم را برای پرداخت وام به مشمولان سهام عدالت آماده و در دسترس بانک ها قرار داده است اما با وجوی که چند بانک در ماه گذشته برای پرداخت وام به مشمولان سهام عدالت اعلام آمادگی کرده بودند اکنون در حال بررسی هستند تا زوایای طرح را به خوبی بسنجند و از نحوه مبلغ پرداخت و میزان درصد سود و ... به جمع بندی کامل برسند

بانک ها پای کار نیامدند، زیر ساخت ها آماده است
ضعف مدیریت دولت در ساماندهی سهام عدالت، نحوه فروش، پرداخت وام، ورود در بورس و ... باعث سردرگمی مردم در فروش و یا سرمایه گذاری این نوع سهام شده است تا جایی که مشمولان سهام عدالت نسبت به عملکرد دولت در این زمینه بی اعتماد شده اند. به طور مثال؛ سری افرادی که روش مستقیم فروش سهام عدالت را انتخاب کرده اند، خودشان هم نمی دانند چگونه پول فروش سهام بدستشان می رسد زیرا پرداخت پول سهام به صورت خردخرد بوده و هر از چند مدت یک بار به حساب آنها واریز می شود. اکنون نیز قرار بود سهامداران عدالت از وام خرد با وثیقه بخش از سهام بهره ببرند اما بانک ها با وجود مهیا بودن زیرساختها تاکنون در اجرای این طرح خیلی جسور پای کار نیامده اند.

سهام عدالتی که دل خوشکنک شد
اسماعیل غلامی، معاون سابق سازمان خصوصی سازی در گفتگو با «خبرگزاری بازار» درباره ناتوانی دولت در ساماندهی وضعیت سهام عدالت، فروش و یا بهرمندی مشمولان از مزایای این نوع سهام، گفت: آزاد سازی سهام عدالت به دلیل نبود مدیریت قوی و سیاست گذاری درست هم دولت و هم مردم را دچار سردر گمی کرد. طوری که هیچ فردی تاکنون مزایای سهام عدالت را آنگونه که در بوق و کرنا اعلام می شد، ندیده است.

آزاد سازی سهام عدالت به دلیل نبود مدیریت قوی و سیاست گذاری درست هم دولت و هم مردم را دچار سردر گمی کرد. طوری که هیچ فردی تاکنون مزایای سهام عدالت را آنگونه که در بوق و کرنا اعلام می شد، ندیده است

وی سهام عدالت را به دلیل ناکارآمدی و بازی مدیران دولتی با آن برای مشمولان دل خوشکنکی بیش نداست و گفت: اگر چه سهام عدالت ارزش فوق العاده ای برای مشمولان آن دارد، اما متاسفانه به علت نبود راه حلی درست و اصولی در آزادسازی و مدیریت آن اکنون مردم امید آنچنانی به مزایای این نوع سهام را ندارند.

آزاد سازی سهام عدالت باید مثل سهام ترجبهی کارگران انجام می شد
غلامی خاطرنشان کرد: آزادسازی سهام عدالت باید مثل سهام ترجیهی کارگران شرکتهای پالایشگاهی، پتروشیمی ها و ... انجام می شد تا درآمد خوبی یا خمیرمایه مناسبی برای سرمایه گذاری نصیب سهامداران می شد. این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: سهام ترجیهی طوری است که کارگران شرکت هایی چون پالایشگاه تهران، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، پتروشیمی مارون و...سهام گرفتند و چون شرکتها بورسی بودند هر موقع که می خواستند به راحتی می توانستند آن را بفروشند طوری که سهام ۷ هزار ۵۰۰ تومانی آنها به ۱۲۰ هزار تومان رسید  و چون هر نفر ۷ هزار سهم داشت داشتند، سود قابل توجهی نصیب کارگران شد و خیلی ها با همان پول توانستند صاحب خانه، خودرو و یا به نان و نوایی برسند.

معاون سابق سازمان خصوصی سازی افزود: ازآنجایی که سهام عدالت عمومی است و ۴۹ میلیون نفر را شامل می شود، بنابراین راه کار درست در آزاد سازی آن این بود که کسانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده بودند در قالب تشکیل ۳۳ شرکت سرمایه گذاری عام استانی وارد بورس می کردند حال از آنجایی که این شرکت ها دارای پرتفوی خوبی هستند سود مناسبی نصیب سرمایه گذاران می شد اما دولت این کار را نکرد.

ازآنجایی که سهام عدالت عمومی است و ۴۹ میلیون نفر را شامل می شود، بنابراین راه کار درست در آزاد سازی آن این بود که کسانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده بودند در قالب تشکیل ۳۳ شرکت سرمایه گذاری عام استانی وارد بورس می کردند حال از آنجایی که این شرکت ها دارای پرتفوی خوبی هستند سود مناسبی نصیب سرمایه گذاران می شد اما دولت این کار را نکرد

مردم اعتماد و اعتقادی به سهام عدالت ندارند!
وی به پرداخت وام سهام عدالت به مشمولان این طرح اشاره کرد و افزود: بعید به نظر می رسد که بانک ها با اجرای چنین طرحی موافقت کنند چرا که بانک مرکزی دستور چنین کاری را نمی دهد زیرا معتقد است که از این طریق نقدینگی در جامعه افزایش یابد و زمینه رشد تورم در کشور ایجاد شود.

معاون سابق سازمان خصوصی سازی گفت: مردم اکنون خیلی اعتماد و اعتقادی به سهام عدالت ندارند گفت: اعلام می شود ارزش سهام عدالت به ۱۵ میلیون تومان رسید اما فردی که دارنده این نوع سهام است نمی تواند به خوبی و بدون موانع از این مزیت بهرمند شود. اما از طزفی دولت با فرا رسیدن ۱۰ ساله عمر سهام عدالت اعلام کرد که افرادی که می خواهند ارزش سهامشان به یک میلیون برسد مابه التفائت ان را واریز کنند در چنین شرایطی با توجه به بی اعتمادی مردم به سهام عدالت تعداد بسیار اندکی سهام خود را به یک میلیون تومان ارزش رسانند و دولت از این طزیق نیز کسب سود کرد در حالی که مردم هنوز سود دلچسبی از سهام عدالت نگرفته اند.

عدم اعلام آمادی بانک ها برای پرداخت وام به مشمولان سهام عدالت
بنا به این گزارش، سود سهام عدالت با توجه به ریزش شاخص ها و نوسانی بودن بازار سرمایه برای سرمایه گذاران آن خیلی جذاب نیست از طرفی آن دسته از افرادی که روش مستقیم فروش سهام عدالت را انتخاب کرده اند بهره آنچنانی را از فروش سهام خود نبرده اند چرا که بانکها هر چند مدت یک باز ۱۰۰، ۲۰۰ یا ۳۰۰ هزار تومان را به حساب آنها واریز می کنند و معلوم نیست چگونه خرج می شود.این در حالی است که بانک توانسته اند تا کنون از سهام عدالت بهره مناسب ببرند. علاوه بر این موضوع به تازگی اعلام شد که سهامداران عدالتی که روش غیر مستقیم را در آزاد سازی سهام انتخاب کرده اند از اول دیماه جاری می توانند وام خرد و یا کارت اعتباری خرید کالا بگیرند اما با وجود ایجاد بسترهای لازم برای دسترسی مردم و بانک ها به این امر ولی متاسفانه تاکنون بانک ها آمادگی لازم را در پرداخت وام اعلام نکرده اند.

کد خبر: ۶۳٬۵۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha