۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹
آیا با روی کار آمدن بایدن تنشهای ایران و آمریکا کاهش خواهد یافت؟
چاینا دیلی بررسی کرد

آیا با روی کار آمدن بایدن تنشهای ایران و آمریکا کاهش خواهد یافت؟

اگر صبرراهبردی ایران به ناامیدی بیانجامد، خاورمیانه پرآشوب تر خواهد شد، ولی اگر این صبر ادامه یابد، فرصت حل اختلافات میان تهران و واشنگتن وجود خواهد داشت و توافق هسته ای احیا خواهد شد.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت خبری چاینا دیلی اخیرا مقاله ای با قلم «وانگ لی مین» با عنوان «آیا با روی کار آمدن بایدن، تنش های ایران و آمریکا کاهش خواهد یافت؟» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

به دنبال اظهارات بایدن در پیوستن به برجام در صورت پایبندی کامل تهران به آن، معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل گفت طرف های دیگر نیز باید به تعهدات خود پایبند باشند.
اگرچه رهبری تهران اعلام کرده است در صورت احترام طرف های دیگر به تعهداتشان، آماده بازگشت کامل به تعهدات خود است، ایران با شرایط پرمخاطره ای به ویژه  پس از ترور شهید فخری زاده مواجه است.

ترور سردار سلیمانی، انفجار در نطنز و ترور فخری زاده ایران را با شرایطی دشوار مواجه کرده است. اگرچه تهران پس ازخروج ترامپ از برجام اعلام کرده است دیگر به محدویت های این توافق پایبند نیست ولی از قرار، مداخلات خود را در عراق و سوریه به امید رفع تحریم ها ازسوی  بایدن کاهش داده است.

باتوجه به روابط نزدیک میان امریکا واسرائیل، اگر تل آویو در قتل فخری زاده دست داشته است، این کار را باید با اطلاع امریکا انجام داده باشد. درنتیجه، ایران با متهم ساختن اسرائیل، امریکا را نیز متهم می کند.

ترور فخری زاده می تواند تشدید فعالیت های هسته ای ایران را به دنبال داشته باشد که پس از دهها سال تلاش به فناوری و توان پیشبرد برنامه هسته ای خود دست یافته است.

چالش دیگر ایران وخامت شرایط خارجی است. بسیاری انتظار دارند ایران تا شروع کار دولت بایدن خویشتنداری نشان دهد که شاید رقبای خاورمیانه ای تهران را به حمله به ایران و واداشتن آن به تلافی ترغیب و فرصت حل مناقشات با امریکا را به خطر اندازند. قتل فخری زاده شاید بخشی از این نقشه بوده است.

اگر صبرراهبردی ایران به ناامیدی بیانجامد و این کشور به حملات تلافی جویانه اقدام کند، خاورمیانه پرآشوب تر خواهد شد، ولی اگر این صبر ادامه یابد، فرصت حل اختلافات میان تهران و واشنگتن وجود خواهد داشت و توافق هسته ای احیا خواهد شد.

کد خبر: ۶۳٬۴۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha