۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۵
اردبیل پیشرو در تهیه بذر سیب‌زمینی؛ کشاورزانی که بذر استان خود را قبول ندارند
بازار گزارش می‌دهد؛

اردبیل پیشرو در تهیه بذر سیب‌زمینی؛ کشاورزانی که بذر استان خود را قبول ندارند

اردبیل- درحالی‌که اردبیل خود استانی پیشرو در تهیه بذر سیب‌زمینی است اما بااین‌حال اکثر کشاورزان اردبیل استفاده از بذور استان خود را قبول ندارند و بر این باورند کیفیت بذور اردبیل مطلوب نیست.

زهرا رضازاده؛ بازار: سیب‌زمینی اردبیل و قیمت مناسب آن یک مقوله‌ای است که در طی سال‌های گذشته مورد بی‌توجهی قرارگرفته و علی‌رغم این‌که این استان در تولید محصول سیب‌زمینی در رتبه‌های برتر کشور قرارگرفته به قطب تولید بذر سیب‌زمینی نیز تبدیل یافته است.

کیفیت قابل‌قبول سیب‌زمینی تولیدشده در استان و تحقیقات انجام‌یافته برای ارتقای کیفیت بذرهای سیب‌زمینی تولیدشده در استان از اهم مواردی است که در طی چندین سال گذشته در دستور کار قرارگرفته و به همین منظور  بذر مینی‌تیوبر در سطح استان تولید می‌شود و پس از یک مرحله کشت مجدد بذر مادر برای کاشت در مزارع استفاده می‌شود.

اما علی‌رغم این مسئله با توجه به این‌که در سال‌های اخیر این استان در تولید و عمل‌آوری بذر سیب‌زمینی جزو مراکز پیشرو است بااین‌حال عده‌ای کثیر از کشاورزان به سمت تهیه بذر از استان‌های دیگر می‌روند و استانی که جزو مراکز اصلی تولیدکننده این محصول است را پس می‌زنند.

طبق بررسی‌های میدانی خبرنگار بازار، بسیاری از کشاورزان، به دلیل برخی تفکرات و اشتباهات رایج مبنی بر این‌که بذر سیب‌زمینی اردبیل زود خراب می‌شود و بهره‌وری خوبی ندارد به سمت تهیه بذر از استان‌های دیگر می‌روند که این مسئله باید با فرهنگ‌سازی‌های مناسب در بین کشاورزان برطرف شود.

از ابتدا برای تهیه بذر سیب‌زمینی به استان‌های دیگر می‌رویم
دراین‌باره یکی از کشاورزان اردبیلی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در اردبیل اظهار داشت: با توجه به این‌که استان اردبیل قطب تولید سیب‌زمینی کشور است و خود ما سال‌ها است به تولید این محصول می‌پردازیم اما از همان ابتدا برای تولید بذر به سایر استان‌ها رفته و بذر مورد نیاز را از استان‌های دیگر تهیه می‌کنیم.

وی با اشاره به این‌که این مسئله برای ما صرفه اقتصادی هم ندارد گفت: از ابتدا به ما گفته‌اند که اگر برای کشت سیب زمینی از بذر اردبیل استفاده کنیم، محصول باکیفیتی حاصل نمی‌شود که به همین منظور ما هم از انجام این کار در طول سالیان گذشته امتناع کرده‌ایم.

این کشاورز می‌گوید: اگر از تولید محصول باکیفیت سیب‌زمینی با بذور خودمان اطمینان حاصل کنیم بدون شک نسبت به کشت این محصول اقدام کرده و از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نمی‌کنیم که این موضوع در حال حاضر برای ما محرز نیست.

بذور سیب‌زمینی اردبیل عاری از عوامل بیماری‌زا است
همین‌طور که مشخص است برنامه‌ریزی‌های لازم در راستای فرهنگ‌سازی مناسب برای تشویق کشاورزان برای کشت محصول سیب‌زمینی یک اولویت اساسی است و در این زمینه داود حسن‌پناه یکی از اعضای هیئت‌علمی مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل می‌گوید: تحقیقات پیشرفته درباره سیب‌زمینی اردبیل انجام‌یافته و تکثیر بذرهای سیب‌زمینی تولیدشده ارتباط مستقیمی با پایین آوردن هزینه تولید دارد.

وی با اشاره به این‌که تولید ۲ میلیون بذر ریز غده سیب‌زمینی به‌صورت سالیانه در دستور کار است بیان کرد: به دنبال افزایش میزان تولید هستیم و با توجه به این‌که بذور سیب‌زمینی عاری از هرگونه عامل بیماری‌زا است به همین دلیل از کشاورزان استان انتظار داریم نسبت به تهیه بذور داخل استان اقدام کنند.

این پژوهشگر ادامه داد: بدون شک استفاده بذور سیب‌زمینی برای کشاورزان صرفه اقتصادی نیز خواهد داشت که در این زمینه بذرهای سیب‌زمینی با تغییر شیوه‌های تولید نتایج خوبی را به دست آورده است که این مسئله برای ما بسیار حائز اهمیت است.

استانداردهای جهانی بذر تولیدی اردبیل را تأیید می‌کنند
علی اردبیلی مدیر یکی از شرکت‌های تولید بذر سیب‌زمینی اردبیل نیز دراین‌باره در گفتگو با بازار، اظهار کرد: خوشبختانه استان اردبیل در تولید بذر سیب‌زمینی در حد ملی قرارگرفته و موفق عمل کرده است.

وی تصریح کرد: برهمین اساس انتظار داریم با حمایت‌های انجام‌یافته میزان تولید بذر مرغوب سیب‌زمینی استان را افزایش دهیم و صادرات بذرهای تولیدشده در استان به خارج از کشور باشیم.

هزینه ۶۰۰ میلیارد تومانی واردات بذر از استان‌های دیگر به اردبیل
حسین احدی عالی رئیس جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل نیز دراین‌باره گفت: قیمت مناسب بذر سیب‌زمینی اردبیل با بهره‌وری بالا مشهود است که در این زمینه انتظار داریم سیب‌زمینی‌کاران نسبت به خرید سیب‌زمینی از سایر استان‌ها خودداری کرده و بذر خود استان را تهیه و کشت کنند.

وی ادامه داد: تهیه بذر سیب‌زمینی از سایر استان‌های کشور از معضلات اساسی تولید سیب‌زمینی برای کشاورزان اولویت اساسی است و در این زمینه با توجه این‌که ۶۰۰ میلیارد تومان از بابت واردات بذر از استان‌های دیگر هزینه می‌شود انتظار می‌رود در این زمینه کشاورزان اهتمام جدی برای خرید بذر از داخل استان داشته باشند.

احدی‌عالی بیان کرد: صرفه اقتصادی و نیز بهره‌وری بالا یک تضمین برای کشاورزان استان خواهد بود که می‌توانند با تولید سیب‌زمینی باکیفیت و قیمت مناسب در راستای تأمین مخارج زندگی و حل مشکلات اقتصادی گام‌های اساسی بردارند.

و اما کلام آخر این‌که در راستای توسعه سیاست‌های کشاورزی در استان باید برنامه‌ریزی‌های لازم با فرهنگ‌سازی‌های مناسب مبنای کار قرار گیرد تا کشاورزان بتوانند در جهش تولید و اقتصاد مقاومتی استان گام برداشته و از دسترنج زحمات خود بهره‌مند شوند.

کد خبر: ۶۳٬۴۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha