۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۷
اما و اگرهای پرتقال شب عید| دولت چانه می زند
بازار گزارش می‌دهد؛

اما و اگرهای پرتقال شب عید| دولت چانه می زند

ساری- پرتقال مازندران روی میز تنظیم بازار قرار گرفت تا قیمت آن برای بازار میوه شب عید چوب زده شود اما دولت به جای حمایت از باغداران، روی نرخ خرید چانه زنی می کند و درپی مفت خریدن است.

بازار؛ گروه استان ها: مرکبات مازندران به رغم سرما و برودت زمستانی روزهای خوشی را در زیرسایه کرونا سپری می کند و برای اولین بار، نرخ آن روبه واقعی و منظقی شده است.

هم اکنون گشتی در باغ ها و بازار مرکبات مازندران نشان می دهد که قیمت پرتقال روی درخت و انبارهای فنی بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان به فروش می رود و بازار صادرات نیز درسایه حضور خریداران خارجی داغ شده است.

سالانه بیش از ۲.۵ میلیون تن مرکبات در مازندران تولید می شود که یک میلیون تن آن مازاد مصرف است و بخشی از این تولید همزمان با شب عید به بازار استان های مختلف عرضه می شود تا کام هم میهنان را در شب های عید شیرین کنند.

سال گذشته حدود ۳۳ هزار تن از مرکبات مازندران برای شب عید ذخیره سازی شد و امسال قرار است ۵۰ هزار تن از نوبرانه های مازندران برای سفره هفت سین مردم در کشور ذخیره سازی شود.

هنوز خرید توافقی شروع نشده است
حسیقلی قوانو رئیس سازمان صمت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۳۲ هزار تن پرتقال شب عید در استان ذخیره سازی شده است، گفت: این محصولات همزمان با شب عید در بازارهای کشور عرضه شده است.

وی با اظهار اینکه هنوز در سال جاری ذخیره سازی و خرید توافقی مرکبات شروع نشده است، گفت: هفته قبل در ستاد تنظیم بازار کشور درباره قیمت مرکبات شب عید دچار مشکل شدیم.

وی افزود: هنوز ستاد تنظیم بازار قیمت پیشنهاد شده از سوی مازندران را برای مرکبات شبد عید قبول نکرده است و در حال برنامه ریزی در این زمینه هستیم.

قوانلو با بیان اینکه جلسه ای با اتحادیه های باغداران و تعاونی های تولید برای بررسی قیمت های پیشنهادی هستیم، گفت: هر زمانی قیمت ارائه شد خرید را شروع خواهیم کرد.

رئیس سازمان صمت مازندران درباره قیمت پیشنهادی گفت: پیشنهاد قیمت ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان به ازای هرکیلوگرم پرتقال شب عید را داده بودیم و باغداران نیز تا ۱۲ هزار تومان راضی شده بودند اما تنظیم بازار کشور روی قیمت ۹ هزار و ۸۰۰ تومان اصرار داشته است.

پیشنهاد قیمت ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان به ازای هرکیلوگرم پرتقال شب عید را داده بودیم و باغداران نیز تا ۱۲ هزار تومان راضی شده بودند اما تنظیم بازار کشور روی قیمت ۹ هزار و ۸۰۰ تومان اصرار داشته است

وی تصریح کرد: اگر به توافق درباره قیمت مرکبات برسیم، خرید و ذخیره سازی برای شب عید انجام می شود و در غیر این صورت این کار انجام نمی شود زیرا حقیقتا برای بهمن ماه و اسفندماه قادر به تهیه و تامین پرتقال با قیمت ۹۸ هزار ریالی نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه این قیمت سبب ضرر باغداران استان نیز می شود، گفت: امیدواریم با ستاد تنظیم بازار کشور به نتیجه برسیم.

قیمت مرکبات روبه افزایش است
درحالی ستاد تنظیم بازار کشور روی قیمت پرتقال شب عید چانه می زند که هم اکنون این محصول روی درخت و انبارهای فنی تا قیمت ۱۲ هزار تومان به فروش می رسد و هر روز قیمت این محصول روبه افزایش است.

عزیزاله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه برداشت مرکبات در استان روزهای پایانی را سپری می کند، وضعیت تولید و صادرات این محصول را خوب دانست و گفت: خوشبختانه سال پررونقی برای مرکبات استان رقم خورده است.

وی با بیان اینکه قیمت محصول در باغات و انبار نیز به ۱۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است، افزود: روند صادرات به کشورهای مختلف نیز در دست انجام است.

شهیدی فر با بیان اینکه روزانه بیش از ۳۰ کانتینر مرکبات به کشرهای مختلف صادر می شود، افزود: کشورهای همسایه و حاشیه از مقاصد صادراتی به شمار می رود زیرا خواهان مرکبات تازه استان هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه روسیه از جمله کشورهای هدف صادرات محسوب می شود، گفت: صادرات به این کشور به دلیل تعطیلات آغاز سال نو میلادی مقطعی کاهش یافته است.

وی با اشاره به تولید بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن مرکبات در استان اظهار داشت: خوشبختانه میزان ضایعات محصولات کشاورزی از جمله مرکبات کاهش چشمگیری یافته است.

تجربه ناخوشایند باغداران از خرید شب عید
اگرچه هر سال مازندارن بخشی از میوه شب عید کشور را تامین می کند اما تجربه فروش و خرید میوه در سال های قبل نشان داد که دولت چندان خریدار خوبی نیست و چک هایش با تاخیر فراوان پاس می شود.

سال گذشته باغداران مازندران از فروش مرکبات شب عید ۷۰ میلیارد تومان ضرر کرده بودند و مابه التفاوت و یارانه خرید پس از هشت ماه تاخیر در مهر امسال به آن پرداخت شد.

۵۰ هزار تن مرکبات برای شب عید خریداری می شود
منصورعلی زارعی رئیس مجمع نمایندگان مازندران نیز با اشاره به رتبه اول استان در تولید مرکبات و تولید دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول اظهار داشت: این استان باید به عنوان اولین پایانه صادراتی مرکبات در کشور شناخته و معرفی شود.

وی نبود انبارهای استاندارد و کمبود صنایع تبدیلی را از جمله مشکلات فراروی صادرات مرکبات بیان کرد و گفت: نبود وسایل حمل و نقل مناسب و ضعف بسته بندی از دیگر چالش های پیش روی به شمار می رود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نبود انبارهای استاندارد و کمبود صنایع تبدیلی و تکمیل را از دیگر موانع فراروی صادرات بیان کرد و گفت: دولت باید با حذف واسطه ها و دلالان و کاهش ضایعات محصولات و تقویت پوشش های بیمه ای از کشاورزان حمایت کند.

زارعی، تاسیس و تکمیل صنایع تبدیلی را در استان ضروری دانست و گفت: همچنین باید برای تامین مرکبات شب عید نسبت به ذخیره سازی محصول اقدام شود و طی نشست مجمع نمایندگان با معاون اول رئیس جمهور مقرر شد نسبت به ذخیره سازی ۵۰ هزار تن مرکبات شب عید در استان اقدام شود.

وی همچنین با عنوان اینکه هنوز خسارت های سیل سال گذشته به کشاورزان پرداخت نشده است، لغو ممنوعیت صادرات مرکبات را از جمله درخواست های کشاورزان بیان کرد و گفت:دولت باید در این زمینه چاره جویی کند.

مرکبات مازندران در این روزهای سرد زمستانی حال و روز خوشی را سپری می کند و ایده خرید مرکبات شب عید می تواند در افزایش درآمدهای باغداران تاثیر بسزایی داشته باشد چراکه بسیاری از باغداران به امید فروش شب عید محصولاتشان را ذخیره سازی و انبار کرده اند.

کد خبر: ۶۳٬۳۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha