۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵
تولید مرغ کشور بیش از نیاز داخلی است
مدیرکل دفتر سلامت غذای وزارت جهاد کشاورزی:

تولید مرغ کشور بیش از نیاز داخلی است

رفیعی، مدیرکل دفتر سلامت غذای وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر تولید گوشت مرغ بیش از نیاز داخل است، اما متاسفانه ما درباره نهاده‌های دامی ناچار به واردات هستیم که موجب ناپایداری در این حوزه می‌شود.

به گزارش بازار، علیرضا رفیعی، مدیرکل دفتر سلامت غذای وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: با وجود مشکلات گسترده از جمله جنگ و تحریم‌ها که کشور در سال‌های پس از انقلاب با آن روبرو بوده است، وزارت کشاورزی به عنوان نهاد تامین کننده و تضمین کننده ایمنی غذای مردم به خوبی عمل کرده است.

وی افزود: به قطع یقین نمی‌توان گفت در هیچ نقطه‌ای از کشور فقر غذایی وجود ندارد و سبد غذایی آن گونه که شایسته مردم ایران است در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی، آماری درباره افزایش تولیدات پروتئینی گیاهی و حیوانی ارائه داد و عنوان کرد: طی ۴۰سال پس از انقلاب تولید محصولات کشاورزی چندین برابر شده است، به عنوان مثال پرورش ماهی از عدد ۳۰هزار تن به ۴۰۰هزار تن رسیده است. به طور کلی تولید محصولات کشاورزی و دامی به ۱۲۸میلیون تن رسیده است.

رفیعی با تاکید بر این که تولید داخل پاسخگوی نیاز کشور است، اظهار کرد: تمام نیاز کشور در حوزه میوه، سبزی، گوشت، مرغ، تخم مرغ و لبنیات تامین می‌شود و حتی برخی از این تولیدات بیش از نیاز داخلی است و در حدود ۳میلیون تن آن در مسیر صادرات قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اگر تولیدات داخل پاسخگوی نیاز کشور است، چرا شاهد افزایش و کمبود محصولات کشاوری هستیم، بیان کرد: وضعیت فعلی می‌تواند به دلیل عواملی غیر از تولید باشد و آنچه که در حیطه مسئولیت وزارت کشاورزی است تولید محصول است.

مدیرکل دفتر سلامت غذای وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از برنامه «بی قاب بی نقاب» رادیو گفت‌وگو، امنیت غذایی را بالاترین سطح از امنیت ملی دانست و عنوان کرد: ایران یکی از کشورهای تراز اول در زمینه کشاورزی است.

رفیعی به حضور تکنولوژی‌های نوین و استارت آپ‌ها در کشاورزی اشاره کرد و گفت: فناوری‌هایی چون آبیاری نوین کمک می‌کند تا ما به خود اتکایی برسیم. اگرچه این خودکفایی به صورت صد در صد و درمورد همه اقلام رخ نمی‌دهد، اما در محصولاتی چون گندم و برنج محقق می‌شود.

وی درباره صنعت تامین گوشت مرغ در کشور گفت: این صنعت عمر ۶۰ تا ۷۰ ساله دارد و بسیاری از نهاده‌ها و بخش‌های صنعتی مورد نیاز آن بومی شده‌اند. متاسفانه در بسیاری از اوقات نگاه مدیریتی کشور واردات محور بوده است یعنی برای رفع مشکلات چرخه تولید این محصول، طرحی ارائه نشده و اقدامی صورت نگرفته است.

این مقام مسئول در وزارت کشاورزی ادامه داد: در حال حاضر نیاز کشور به گوشت مرغ نزدیک به میلیون و ۴۰۰هزارتن است در حالی که تولید این محصول به ۲میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسیده است اما متاسفانه ما درباره نهاده‌های دامی ناچار به واردات هستیم که موجب ناپایداری می‌شود.

رفیعی تاکید کرد: تولیدات نهاده‌های دامی به ویژه سویا و ذرت در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد تا حد ممکن وابستگی به واردات مواد اولیه که در حال حاضر در حدود ۸۰درصد است به کمترین سطح خود برسد.

وی با بیان این که امنیت غذایی از شاخص‌های متعددی تبعیت می‌کند، اظهار کرد: با وجود اینکه مسئول بسیاری از این الگوها باید وزارت کشاورزی باشد اما نهاد دیگری است. به عنوان مثال منابع آبی یکی از مهمترین نیازهای کشاورزی است که در حیطه اختیارات این وزارتخانه نیست. هچنین مدیریت بازار که لوکوموتیو بخش تولید کشوراست هم در اختیار وزارت کشاورزی نیست. بنابراین برای تامین هرچه بهتر امنیت غذایی بخش‌های مختلف باید با وزارت کشاورزی همکاری کنند.

کد خبر: ۶۳٬۱۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha