۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۹
سهم استان بوشهر در بودجه ۱۴۰۰ کم نمی‌شود/ انتقاد از مواضع استاندار
نماینده دشتی و تنگستان:

سهم استان بوشهر در بودجه ۱۴۰۰ کم نمی‌شود/ انتقاد از مواضع استاندار

بوشهر- کرمی، نماینده دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی گفت: اصلاح ساختار کلی بودجه ربطی به بودجه ۱۴۰۰ ندارد و قرار نیست از بودجه استان بوشهر چیزی کم شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: موضوع بودجه استان بوشهر و طرح اصلاح ساختار بودجه کل کشور از موضوعات داغ این روزها در محافل و رسانه‌های استان بوشهر است که نماینده دشتی و تنگستان در این مورد توضیح می‌دهد.

غلامحسین کرمی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در ارتباط با این موضوع اظهار داشت: بحثی که اکنون در جامعه مطرح شده و برخی افراد می‌گویند که سهم استان بوشهر در بودجه کشوری کاهش یافته، خلط مبحث شده و واقعیت اینگونه نیست.

وی با بیان اینکه طرح اصلاح ساختار بودجه کل کشور هیچ ارتباطی به بودجه سال ۱۴۰۰ ندارد، خاطرنشان کرد: لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ موضوع دیگری است که در مجلس در حال بررسی است و کمیسیون برنامه و بودجه هنوز کار خود را در این زمینه تمام نکرده است.

نماینده دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی افزود: بودجه پس از کمیسیون برنامه و بودجه، ادر کمیسیون برنامه و بودجه بررسی می‌شود و در نهایت در صحن مجلس روی کلمه به کلمه آن بحث و بررسی صورت می‌گیرد و رای گیری خواهد شد و در صورتی که رای آورد ابلاغ خواهد شد و در صورتی هم که اشکالی داشت ممکن است کل بودجه رد شود و ممکن است برخی از مفاد آن تائید نشود.

طرح اصلاح ساختار ربطی به بودجه ۱۴۰۰ ندارد
وی تاکید کرد: موضوعی که امروز در استان بوشهر و در سطح جامعه مطرح شده است، لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیست. برخی از مسئولان اعلام کردند که بودجه استان بوشهر در سال ۱۴۰۰ کم می‌شود هیچ ارتباطی به این موضوع ندارد.

کرمی خاطرنشان کرد: اصلاح ساختار کل بودجه موضوعی است که نیاز به بحث و بررسی طولانی با حضور نمایندگان دولت و مجلس دارد و موضوع باید در زمان تعریف‌شده ای به صورت دقیق مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی بیان کرد: بخشی از این طرح هم که مطرح شده و مورد تصویب قرار گرفته هنوز در مراحل مقدماتی است و در شورای نگهبان بررسی نشده است.

نماینده دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی گفت: حتی در صورتی که این طرح توسط شورای نگهبان تصویب شود، مکانیزم‌های قانونی دیگری چون مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود دارد و یا طرح جدید هست که می‌توان این موارد را اصلاح کرد.

شاخص معکوس درآمد سرانه هنوز هیچ وزن و ضریبی برای آن تعیین نشده است که بخواهد تاثیر آن در بودجه مشخص شود

وی با اشاره به اینکه هنوز به شاخص‌های مطرح‌شده در این طرح وزن داده نشده است، ادامه داد: هنوز به هیچ شاخصی وزن داده نشده است. مثلا شاخص معکوس درآمد سرانه هنوز هیچ وزن و ضریبی برای آن تعیین نشده است که بخواهد تاثیر آن در بودجه مشخص شود.

کرمی اضافه کرد: در صورت تصویب این طرح، می‌توان در زمان ضریب و وزن دادن به این شاخص‌ها به گونه‌ای عمل شود که تاثیری برای کاهش بودجه استان‌هایی مثل استان بوشهر نداشته باشد.

دنبال اصلاح طرح هستیم
وی در مورد روند طرح اصلاح ساختار بودجه اظهار داشت: این موضوع دغدغه رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده و به دولت و مجلس تاکید کرده بودند که بحث ساختار بودجه باید اصلاح شود.

نماینده دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی افزود: در دوره فعلی مجلس که یک مجلس انقلابی و جهادی تشکیل شده است، این موضوع به عنوان یک تکلیف در دستور کار مجلس قرار گرفته است و اصلاح ساختار بودجه به صورت جدی دنبال می‌شود.

وی بیان کرد: کلیات این موضوع در طرح توسط نمایندگان مطرح شد و بالاترین رای ممکن به همراه جزئیات تائید شد و در نهایت این طرح به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع شد.

حدود ۴۰ درصد از اهالی شهرستان‌های دشتی و تنگستان زیر پوشش نهادهای حمایتی هستند و حتی از تامین نان شب هم عاجز هستند

کرمی با اشاره به اینکه این طرح حدود ۱۰ بند دارد و ساختار کلی بودجه در حال بررسی نیست، ادامه داد: در بند هفت این طرح، اشاره به توزیع بودجه استان‌ها اشاره شده و شاخص‌هایی برای این موضوع اعلام شده است.

وی تصریح کرد: در این بند یکی از شاخص‌ها متوسط درآمد سرانه است؛ وقتی متوجه شدیم که در این شاخص حق استان بوشهر ضایع می شود، تلاش کردیم که این شاخص تبدیل به «معکوس متوسط درآمد خانوار» شود و یا اینکه «درآمد سرانه به استثنای نفت و گاز و پتروشیمی» محاسبه شود.

نماینده دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی افزود: تاکید ما بر این بود که این بند به صورت کامل حذف شود ولی با اصرار دیگر نمایندگان تاکید کردیم که نسبت به اصلاح آن اقدام شود.

به بند ۷ اعتراض کردیم
وی با اشاره به اینکه برخی افراد تاکید دارند که متوسط درآمد خانوار هم در استان بوشهر بالا است، اضافه کرد: حدود ۴۰ درصد از اهالی شهرستان‌های دشتی و تنگستان زیر پوشش نهادهای حمایتی هستند و حتی از تامین نان شب هم عاجز هستند و این موضوع بیانگر درآمد پائین خانوارها است.

کرمی با اشاره به مشکلات بسیار زیادی در استان بوشهر وجود دارد و این کمبودها و مشکلات بیانگر ضعف‌هایی است که باید با تامین اعتبارات مورد نیاز در استان رفع شوند.

استاندار را فردی پخته و کاربلد می‌دانم ولی انتظار نداشتم این بحث را بدون اینکه بررسی کند، در جامعه مطرح کند

وی با اشاره به اینکه قرار بود اصلاحات مد نظر ما یعنی تبدیل این شاخص به «معکوس متوسط درآمد خانوار» شود و یا «درآمد سرانه به استثنای نفت و گاز و پتروشیمی» انجام شود، بیان کرد: دبیرخانه کمیسیون این را اصلاح نکرد و به صحن مجلس آمد. وقتی متوجه شدم به هیئت رئیسه مراجعه کردم که راجع به این موضوع صحبت کنم و درخواست حذف کل این بند را داشت ولی چون نماینده دیگری قرار بود در این مورد صحبت و اعتراض کند، نوبت به بنده نرسید و پیشنهاد آن نماینده هم رای نگرفت.

نماینده دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از نمایندگان استان بوشهر هم به این بند اعتراض کرد ولی این اعتراض هم رای نگرفت و طرح مورد تصویب قرار گرفت و به شورای نگهبان ارسال شد.

انتقاد از صحبت‌های استاندار
وی با انتقاد از صحبت‌های مطرح شده توسط استاندار بوشهر و دیگر مسئولان استان گفت: استاندار را فردی پخته و کاربلد می‌دانم ولی انتظار نداشتم این بحث را بدون اینکه بررسی کند، در جامعه مطرح کند.

این افراد بفرمایند که در این هشت سالی که دولت و مجلس را در اختیار داشتند و مدیریت کردند چرا هر سال در بهترین شرایط ۴۰ درصد اعتبارات استان بوشهر تخصیص یافته است

کرمی افزود: اگر استاندار بوشهر دغدغه‌ای در مورد کم شدن اعتبارات استان داشت باید با نمایندگان استان مشورت می‌کرد و از ظرفیت‌هایی که داشتیم از جمله آیت‌الله صفایی بوشهری و آیت‌الله حسینی بوشهری برای رفع این مشکلات استفاده می‌کردیم.

وی ادامه داد: جریانی برای تخریب مجلس راه افتاده است. این مجلس جهادی و انقلابی است و به شکلی تلاش دارند که این مجلس را تخریب کنند. برخی در حال فرار به جلو هستند و واقعیت‌ها را به جامعه منتقل نمی‌کنند و مسائلی را مطرح می‌کنند که با واقعیت فاصله دارد.

مسئولان پاسخگوی عملکردشان باشند
نماینده دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: انتظار داشتیم این افراد بفرمایند که در این هشت سالی که دولت و مجلس را در اختیار داشتند و مدیریت کردند چرا هر سال در بهترین شرایط ۴۰ درصد اعتبارات استان بوشهر تخصیص یافته است.

وی با اشاره به اینکه در این هشت سال سه تا چهار هزار میلیارد تومان اعتبار استان بوشهر جذب نشده یا تخصیص نیافته است. اینها را باید جواب دهند. با این چهار هزار میلیارد تومان می‌توانستیم استان را به جلو ببریم.

کرمی افزود: وضعیت راه‌آهن بوشهر - شیراز چه شد؟ آزاد راه و بزرگراه استان بوشهر به کجا رسید؟ چه اتفاقی در بحث آب و راه ما افتاده است؟ چرا برای تخصیص اعتبارات این پروژه‌ها اقدامی نکردند.

کد خبر: ۶۳٬۰۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha