۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۴
کسری ۳۱۹ هزار میلیارد تومانی تراز عملیاتی در لایحه بودجه ۱۴۰۰
استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه آزاد مطرح کرد

کسری ۳۱۹ هزار میلیارد تومانی تراز عملیاتی در لایحه بودجه ۱۴۰۰

شناسایی، استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه آزاد و کارشناس حوزه بودجه گفت: کسری تراز عملیاتی در لایحه بودجه سال آینده به میزان ۳۱۹ هزار میلیارد تومان است.

به گزارش بازار، «مهدی شناسایی» افزود: منابع در آمدی پایداری که دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ دیده به میزان ۳۱۷ هزار میلیارد تومان است که نسبت به بودجه سال جاری ۱۰ درصد رشد داشته است.

وی اظهارداشت: از مجموع منابع درآمدی پایدار بودجه سال آینده نزدیک به ۲۵۱ هزار میلیارد تومان مربوط به درآمدهای مالیاتی است.

این استاد دانشگاه و کارشناس بودجه گفت: هزینه ای که دولت برای مخارج جاری خود در لایحه بودجه سال آینده لحاظ کرده به میزان ۶۳۷ هزار میلیارد تومان است.

وی در ادامه افزود: مخارج جاری دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ نسبت به سال جاری ۶۰ درصد رشد را نشان می دهد.

شناسایی بیان داشت: با این وجود کسری تراز عملیاتی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به میزان ۳۱۹ هزار میلیارد تومان است یعنی ۳۱۹ هزار میلیارد تومان از هزینه های جاری دولت را نمی توان با درآمدهای پایدار پوشش داد.

وی گفت: دولت در لایحه بودجه سال آینده فروش یک میلیون تا دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز را پیش بینی کرده که این اعداد و ارقام خیلی خوشبینانه و به دور از واقعیت است.

این کارشناس بودجه افزود: بودجه سال آینده بواسطه کسری تراز عملیاتی به میزان ۳۱۹ هزار میلیارد تومان تا حد زیادی شکننده است.

وی ضمن اشاره به اینکه سهم مالیات در لایحه بودجه سال آینده ۲۷ درصد است، اظهارداشت: مالیات در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ رشد داشته اما سهم آن کاهش پیدا کرده است.

شناسایی ادامه داد: سهم مالیات در بودجه برای سال ۱۴۰۰ طبق برنامه ششم توسعه باید ۴۹ درصد باشد که متاسفانه نسبت به قانون برنامه ۲۲ درصد انحراف دارد.

وی به رادیو اقتصاد گفت: سهم مالیاتی بزرگترین سهم در بودجه کشورهای توسعه یافته دنیاست.

استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه آزاد افزود: بطورکلی در ایران سه یا چهار سرفصل مالیاتی و همینطور ۴۰ تا ۵۰ پایه مالیاتی وجود دارد اما در ممالک دیگر عدد پایه مالیاتی به ۳۰۰ تا ۴۰۰ مورد می رسد.

کد خبر: ۶۲٬۹۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha